Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Ulv, ulv, ulv, og plutselig smeller det.

1 Like

Commodity index ved ATH. Kan sikkert gå høyere, men begynner å bli ganske crowded her!

2 Likes

Råvarer er fremdeles historisk lavt priset mot aksjer:)

Så kan man la fantasien sette grenser for hvordan en slik reprising kan manifestere seg… :chart_with_upwards_trend::chart_with_downwards_trend:

5 Likes

Begynner å bli bra lei den dynamikken. Og volatiliteten generelt. Selv om man kan tjene penger på begge deler.

2 Likes

Det løser seg fint ved at aksjekursene faller mens råvarene går litt videre oppover. :stuck_out_tongue:

Det er i hvert fall slik jeg tenker. Det er ikke bull når råvareprisene går opp, for det gjør gjerne at man prøver å unngå å bruke disse råvarene akkurat nå. Unntaket er vel egentlig olje, kull, gass osv, som man “må” bruke. Jeg tenker hovedsakelig på trevare, stål, osv.

2 Likes

Nettopp🤠

Her gjelder det å beskytte kjøpekraften sin, og handle billige aksjer i bunnen av den syklusen, der råvarer er på topp.

3 Likes

Det blir neppe noen klar trend opp i markedet før Biden har klart å heve gjeldstaket og fått på plass et budsjett. Inntil da ville alle oppganger bli solgt ned.

Kan hende. Hadde det ikke vært for dramaskuespillet forbundet med gjeldstaket, så ville jeg tenkt dette var en bunn man skal kjøpe med begge hender.

1 Like

Fundamentalt korrekt priset aksjemarked, null politisk risiko, man trenger ikke bry seg om hva FED gjør eller hva politikerne finner på.

Men jeg har jo messet om dette som potensielt stor risiko siden juni, så nå er det bare å vente og se hvordan det utspiller seg. Jeg vet ikke hva tullingene i kongressen i USA blir enige om til slutt. Og jeg vet ikke hvilken dato eller hvilken time de blir enige om noe.

Men enige blir de, og når de blir enige så kjøper jeg - med mindre de gjør noe helt fullstendig idiotisk.

13 Likes

Elsker de chartene dine som kobler politiske tiltak mot utviklingen på børsen! :sunglasses:

3 Likes

Jeg tror det skal innom kategorien (svært) idiotisk denne gangen. Spørsmålet er hvor mye idioti som er priset inn nå.

Ellers har @Christian rett, det chartet er (tilnærmet) det eneste man trenger for å forstå indeksutviklingen siste par årene.

De har snakket om å skattlegge urealiserte kapitalgevinster som inntekt.

Jeg tror det er skremselspropaganda, og noe bare noen få snakker om for å skremme resten. Skulle de finne på å implementere noe sånt så … tja :slight_smile:

Oslo børs har ikke korrigert nevneverdig siden bunnen på 630p. En korreksjon er på overtid av overtiden.

1 Like

Kan man da også få tilbakebetalt urealisert tap? :joy: Sikkert noen som finner på noe finurlig da for å utnytte systemet.

1 Like

OSE har gått mindre enn andre indekser siden mars 2020, noe som vel også begrenser nedsiden.

Fra bunnen i mars til idag er det vel rundt 90% oppgang?

Ja, fjernet prosentene da jeg tok utgangspunkt i et 3-års chart og det ble upresist på øyemål. Uansett, så har OSE gått mindre enn andre indekser.

Reposter chart fra tidligere post rundt temaet. Det er vel oljen som gjør at oslo børs divergerer nå.

2 Likes

Såg at kalkulatoren til h3nk1 var feil innstilt. OSEBX har vel steget tilnærmet 90% uten å se seg nevneverdig tilbake. Det er sjelden kost. En korreksjon på 10-15% burde ikke overraske noen. Ellers er høge energipriser drepen for markedet i lengda:

Europeiske gasspriser når stadig nye høyder – EU lover snarlige tiltak

Den elleville oppgangen i europeiske gasspriser vil ingen ende ta.

Både den nederlandske og britiske gassprisen, som gjerne brukes som standardmål på råvarens pris i europeiske markeder, hoppet igjen på onsdag og satte begge nye rekord.

Månedskontrakten på nederlandsk gass steg 16 prosent på det meste, etter å ha klatret hele 20 prosent dagen før. I Storbritannia steg tilsvarende kontrakt, med levering neste måned, med 17 prosent, ifølge tall fra Bloomberg.

Krisetiltak og gassreform

Europakommisjonen lover å legge frem en liste med krisetiltak neste uke som nasjonale myndigheter vil kunne benytte seg av for å begrense effekten av prisoppgangen for husholdninger og industri.

Den vil blant annet inneholde kompensasjon for vanskeligstilte forbrukere, skattekutt og statsstøtte for selskaper, skriver det amerikanske nyhetsbyrået.

– Dette prissjokket kan ikke undervurderes, sa EUs energikommissær Kadri Simson i Europaparlamentet i Strasbourg, og understreket at oppgangen risikerer å ødelegge for den økonomiske fremgangen etter koronapandemien.

Kommisjonen skal også legge frem forslag til en reform av gassmarkedet i EU innen slutten av året, sa Simson. Den vil blant annet ta for seg reglene for lagring av gass og forsyningssikkerhet.

1 Like

Finansminister Janet Yellen advarer om resesjon mens USA stanger mot gjeldstaket

USAs finansminister Janet Yellen advarer om en resesjon for den amerikanske økonomien, dersom Kongressen ikke makter komme til enighet om statsgjelden.

I et intervju med CNBC sa Yellen at hun ser på 18. oktober som en absolutt siste frist.

– Det ville vært katastrofalt å ikke kunne betale statens regninger, og for oss å havne i en situasjon der vi ikke har ressursene til å gjøre det, sa finansministeren.

USA nådde som kjent gjeldstaket i juli, og har siden den gang brukt midlertidige krisetiltak for å ikke bryte over. Økonomer har imidlertid estimert at 18. oktober vil være den siste dagen for hvor lenge krisepengene kan vare. Nå er det opp til politikerne i Kongressen å bli enige om en løsning, som tidligere har innebåret å heve gjeldstaket.

USA har aldri vært i mislighold av sin gjeld før.

2 Likes