Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Synes det er interessant at Weekly RSI toppet ut 31.05 på OBXen. Indeksen har laget nye ATHs mange ganger siden, mens RSI har trendet nedover med stadig lavere topper.

Dette er klassisk bearish divergens - vanskelig å trade på; divergenser kan vare lenge
(som vi ser her), men det er ikke positivt.

4 Likes

Hvilken Crowdfunding deltar du i?

Jeg har sparekonto/buffer hos Monner da de gir 0,9% rente på sparekonto, men synes prosjektene de tilbyr med 7-9% rente virker noen ganger litt usikre - antakeligvis derfor de det gjelder tyr til såpass dyr finansiering.

Ellers sitter jeg også cashtungt, tok ned aksje-eksponeringen enda litt til ca 20 september og det ser så langt fornuftig ut. Kjøper dog små drypp med indeks jevnt, men hadde ikke sagt nei takk til et smell ned mot 3000 på S&P nå. PCIB er eneste enkeltaksje, sitter med snitt på 25 - som jeg egentlig trodde var bra. :sweat_smile:

3 Likes

Jeg har både monner og funding partner, men jeg mener funding partner er mer profesjonelle og virker sikrer.
Går kun inn i eiendom ikke askjer eller lån til selskaper. Eiendom har jo tross alt verdier. Prøver og å gå inn der vi har 1.stilt lån, men og 2.stilt, da er renten bedre og ofte ett privat lån i tillegg.

1 Like

Spørsmålet var til påstanden om hvorfor myndighetene stopper det dersom Bitcoin går “for bra.”
Det at du drar in spekulativt betyr jo at man kan tape mye penger.
Så du mener egentlig at krypto har større sjans til å overleve desto mer kursene faller?

Det jeg mener er at krypto, slik bitcoin framstår, er dømt til å feile på lengre sikt. Det er hva jeg mener.

Da er spørsmålet hva som menes med “bra”, om kursen øker, om bruken av bitcoin blir mer utbredt, en blanding av disse eller noe annet måltall, ikke vet jeg. Tror ikke noen med markedsmakt (tenker da spesielt på markedsdesign) ser på bitcoin-investorer på noen som må reddes om det skulle gå ille.

Fattige som har satt penger i krypto, det er for så vidt en veldig rar greie, som jeg med forbehold tviler er spesielt utbredt.

2 Likes

Om det feiles på lengre sikt gjenstår jo å se. Pen reise til nå da fra å koste mindre enn 1 stk cent til 60 000 usd.

Tror heller ingen med markedsmakt kommer til å redde kryptoinvestorer om det går dårlig. Det markedet er selvstyrt og ikke som aksjemarkedet som er totalt avhengig av kunstig åndedrett fra FED for å unngå total kollaps.

2 Likes

Av investerbare midler (på ca 5,8 millioner) har jeg 50% cash, 12% langsiktig aksjeportefølje og like mye bear og PM miners (19% hver).

6 Likes
5 Likes
2 Likes

https://twitter.com/michaeljburry/status/1447972252272758788

image

Kjøper du mer Bear så må du snart hedge bearen din :wink:

2 Likes

Har jo hedget den med litt aksjer, bolig og PM

2 Likes

Fra den tweeten så er det jo like interesant og se hvordan Evergrant tar med seg hele China boligsektor bonds. Dette er jo helt katastrofe og kommer til og få påvirkninger. Rart at dette blir ignorert slik det blir.

Må nokk kjøpe litt bear jeg og. :slight_smile:

3 Likes

Hvis du ikke har fått det med deg, det aller meste blir ignorert…

2 Likes

Er den noen som handler i Direxion Daily China Bear 3x ?

Jeg har fått alt med meg men liker tweet som dette som highligter det så bra.

Alt blir ignorert til det ikke blir det lenger…

Da kommer alt på en gang.

Booom… :bomb:

2 Likes

Subprime ble lenge ignorert i USA også (2008). Det tok måneder før markedet innså hvor avhengig bedriftene var av hverandre. Selv Storebrand og norske kommuner gikk på en smell.

Dette er nok mindre farlig med kinesiske bedrifter. De er mindre knyttet til vesten. Men internt i Kina kan det spre seg. Hvis Kina knekker på samme måten som Japan i 90 årene vil det senke vestlige børser. Men på sikt tror jeg det er bra om Kina knekker. Jeg liker ikke tanken på at de blir mektige.

4 Likes

Ja kina er en tikkende bombe. Jeg fant en artikkel jeg leste igjen om dere er intereserte(se bunnen):

Som en ser så er gjeld i Kina over 300% til GDP, og det er til tross for at de har hatt en enorm vekst hvert år. Tenk hvis veksten avtar hvor mye det kommer til og redusere investeringer for at ikke denne kurven skal ta fulstending av. Og som en ser så begynt dette i 2019 før Corona…

https://www.ft.com/content/1abd9d4b-8d94-4797-bdd7-bee0f960746a