Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Ja her er det stor uenighet om veien videre .
https://www.avanza.se/placera/telegram/2021/10/13/kina-morgan-stanley-hojer-kinesiska-fastighetssektorn-trots-oro-for-defaults.html

Inflasjon tyskland all time high… fortsatt opp siden Aug.

5 Likes

Er det nå man skal gå “all inn” bear? Markedet lukter litt “uggent” nå.

1 Like

Ja jeg begynner og bli ganske enig.

4 Likes

Tror det kan være greit og kjøpe Bear nå ja.

4 Likes

Jeg tror ikke Kina knekker; de har gjennomført en tvungen “crack-down” på big tech, de har ikke bailet ut Evergrande - basically har de gjort ting som vestlige politikere ikke gjør, og som nok sørger for at de kommer seg raskere ut av krisen enn vestlige land. Kina er dominerende når det kommer til eksport av varer, så ingen er tjent med at de knekker.

Men får dette ringvirkninger? Ja, selvfølgelig. Folk ignorerer at Kina eier eiendommer i vesten, veldig mye i England, Frankrike og USA. Hva skjer når kinesiske eiendomsselskap må selge unna assets i vesten (som er mer likvide enn assets de har i hjemlandet)? Du får potensielt krakk i boligmarkedene rundt omkring som allerede er langt over 2008 nivåer. Da kommer de tilbake og kjøper opp igjen disse eiendommene til en billig penge og styrker seg videre.

Jeg tror kineserne gjennomfører en styrt nedtur og dermed har kontroll - (ingen fan av Kina selv).

3 Likes

Så var det dette med inflasjonen; du har jo påpekt som en del andre @Christian at en god del av inflasjonen skyldes supply-problemer og at dette vil løse seg med tiden. I går fikk vi høre fra Bullard at det ikke er så enkelt.

Bullard also has raised doubts about the theory that the inflation run is being caused primarily by supply chain problems.

“A supply shock alone cannot cause inflation,” he said. “A supply shock being accommodated by very easy monetary policy* it’s those two things that lead to the inflation.”

Disse rentehevingene kan komme fortere enn folk tror mtp. inflasjonsspøkelset.

LONDON, Oct 12 (Reuters) - As inflationary pressures mount worldwide, money markets are charging ahead with pricing aggressive interest rate rises, in most cases betting that policy will be tightened far sooner and at a much faster pace than rate-setters are signalling.

2 Likes

Da ble det noen lodd i OBX Bear x3 (OBX 1172)Jeg har aldrig hatt spesielt flaks med slike innganger, så nå går vel alt vider opp til himmels :joy:.

Jeg og så hvordan inflasjon blir ekstremt utfordrende, det er ikke bare logistikk. Råvarer fortsetter opp.

2 Likes

Meget spennende poeng. Kanskje vi må følge med på luksussegmentet av eiendomsmarkedet i Toronto/Vancouver (og andre byer som kineserne eier mye i) som en “contagion-indikator” til vestlige markeder?

2 Likes

Ja, absolutt - gammel artikkel men belyser litt av poenget over:

Prominent commercial markets include Hong Kong, Australia, the U.K. and North America, particularly Los Angeles, Miami, New York City, San Francisco, Seattle, Toronto and Vancouver.

In 2016, Chinese outbound real estate investments increased by 56 percent, reaching $28.2 billion . China also became the largest cross-border real estate investor, overtaking the United States.

4 Likes

Deter vel slik at USA sitter og ikke kan gjøre noe som helst på kort sikt. Og det beste i komentaren fra den du delte er at alt kommer “plutselig” “Ingen kunne se for seg dette”. Når fed har neste møte om 1 mnd når inflasjonen fortsatt er ekstremt høy og stiger. Hva kommer de opp med som ingen kan se for seg.

Jeg tror de fleste egentlig ikke tror på Tapering er mulig fordi rikets tilstand i USA er mye verre en det som blir gitt utrykk for . (Hvis ikke hadde de jo “Tapet” alerede…

Nylig hevet den polske sentralbanken renten med 40 basispunkter, noe ingen av økonomene i Bloombergs rundspørring hadde ventet. For to måneder siden var konsensusforventningen at Bank of England i løpet av det neste året kanskje ville heve med 25 basispunkter. Nå tilsier prisingen tre hevinger på et år.

image

4 Likes

Samtidig er gjelden og rentebelastningen mye mindre enn den var i usa i 2008.

Hva er det som trekker opp i dag mon tro? :man_shrugging:

Anonym eller bare strek

1 Like

Er god stemning over alt i dag.
Futtene er opp
image
Europa er opp
image

Og alle sektorene i Norge bortsett fra energi buller på
image

Samtidig viser dollaren litt svakhet og holder på å lage en Bearish Engulfing på daily chartet, DXY.

2 Likes

Takker! Så meg blind på energi-sektoren og oljeprisen :slight_smile: Men da henger jeg med!

14:33:54

Ida Grieg Riisnæs

Amerikanske priser steg 5,4 prosent i september

Den amerikanske konsumprisindeksen var ventet å stige 5,3 prosent på årsbasis. Dermed steg prisene noe mere enn ventet i september.

1 Like

Som forventet

Litt høyere på Årlig med 5.4% mot forventet 5.3%

OSEBX bare…

image

2 Likes