Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Jo, men det er så bredt og altomfattende, så skjønner ikke helt hvordan markedet skal komme seg ut på kort-mellomlang sikt fra denne tilstanden med lave renter. Hvordan dette utvikler seg når pandemi og “solidaritet” forsvinner, det er heller usikkert. For å sette det litt i perspektiv, vi må faktisk ha et børskrakk tilsvarende 2008-ish for å falle tilbake på de nivåene hvor denne tråden var svært aktiv i dommedag spådommer på vårparten 2019. Min personlige mening er at argumentene stod sterkere og var lettere å forstå den gang enn i dag, hvor bedrifter leverer over forventning og ting åpner opp igjen.

Når syndebukkene kan finnes ett eller annet sted da vil det komme rystelser i økonomien som vil spre seg, men pdd. så ser jeg ingen grunn til at dette ikke skal fortsette en god stund til.

@bamse har nok litt rett i det der, så når @holmes slutter å kjenne på frykten, da selger jeg.

2 Likes

Har lagt merke til det samme selv, er enkelte banker som ikke leverer så sterke tall heller. Et tegn på mer normale tilstander tenker jeg.

4 Likes

Det er jo sant at alt har steget fantastisk, og Ting ser ut til og fortsette i EVIGHETEN…
Jeg mener vi har alt for mye penger, verden skal begynen og åpne igjen og ting ser fantatisk ut.
Så hvorfor selge alt nå ?
1.Inflasjon er vanskelig og stoppe. Det og skylde på forsynigs kjeden blir for enkelt
2.Boligmarked er alt for dyrt. Folk har ikke råt til og kjøpe lenger i USA
3.Kina Bolig marked og vekst begynenner og vise kraftige svakhets tegn.

Det viktigste for meg er inflasjonen. Skulle den snu (vil jeg endre strategi), men hvis ikke må de til slutt redusere penge mengden som er HELT UMULIG, og Renten må opp. Og jeg tror ikke noen har råd til høyere rente.

Så skal du selge nå, kanskje ikke men og redusere gearing tror jeg er virkelig fornufiig (redusere gjeld). Skulle jeg bomme, vel så har jeg i hvertfall ikke tapt noe, (Men heller ikke tjent noe).

2 Likes

Jeg tror boligunderskuddet i USA må dekkes før vi får noe deflatorisk crash.

Forventer at gull/sølv er BETYDELIG høyere på dette tidspunktet.

Jokeren er jo tapering og hvordan det påvirker finansmarkedene. Og har bitcoin tatt mye av kapitalen som ellers ville gått til sølv/gull, og vi er nærmere et slikt crash enn jeg tror?

Kanskje. Men rentene har ikke økt nok i tandem med bygging i USA til at jeg tror det.

3 Likes
5 Likes

Alltid noen som produserer enn eller annen hypotese for det nærliggende kaoset som kommer. Litt som forsiden til Dagbladet og VG.

Det skal ikke mangle på måter å dø på eller kriser rundt omkring.

Men det hadde vært litt interessant å høre om de andre periodene i historien med lengre økende average. Er 200-dma en god indikator når verden er i en ekspansiv innhentings-periode likviditetsmessig?

Ja, jeg er også interessert i de fire andre gangene S&P ikke har touchet 200 DMA :thinking:

Etter min mening er vi (eller nærmer oss) peak eufori - markedene er tilbake på ATH (det tok 4 uker å korrigere S&P, som ble hentet inn igjen ila. 1 uke) - Bitcoin = ATH; råvarer er i en boom, kompiser av meg kjøper digitale pixelerte bilder for flere tusen kroner. Sist uke ble jeg spurt av noen på jobben til kona (som jeg knapt kjenner) om innvesteringstips - the list goes on.

Betyr det at markedet kræsjer i morgen? Antagelivis ikke, men det var dette med risiko da… :slight_smile:

8 Likes

Er vi i en innhentingsperiode? Ser ikke slik ut på børsene

Det enkle svaret for realøkonomien; ja.

2 Likes

Det vil jeg si. Hotell/Fly/Cruise delen av økonomien har enda ikke kommet seg, men det kommer i 2022. Det er assortert chip-nød som gjør at man ikke får produsert ting det er etterspørsel etter (biler, pc-er, osv). Det er underskudd på kapasitet på containertransport pga flaskehalser forårsaket av Covid-19 tiltak. Det er mange grunner til å tro at 2022-resultatene vil bli vesentlig bedre enn 2021.

Akkurat hvor børsene skal er jeg mindre sikker på. Som nevnt over, det er noen som har håndtert pandemien godt, andre dårlig, noen har blitt truffet hardt andre har fått flere kunder. Det er ganske stort sprik, selv innad i samme bransje nå.

2 Likes

Du synes ikke da at børsen har løpt litt vel fort i forveien? Børsen er jo langt forbi en gjenhenting

Indekser er jo relativt forskjellig sammensatt, men ta feks. s&p 500, hvor det første scopet er at det er de største selskapene, neste scope er vekting i omsetning(arrester meg gjerne). Resultatet er at 7 selskaper står for over 20% av indeksen. Det samme kan gjøres for flere av indeksene.

Resultatet er at indeksene kan være litt misvisende og sensitive for enkeltaksjer. Mange av de har også hatt ekstrem vekst med tanke på faktorer som økende sentralisering og autonomi, noe de største høster lavthengende frukter av i økende grad.

Middelklassen har forresten også spart opp store summer det siste året, så de skal nok brukes snart.

Men ja, realøkonomien er langt mer enn de største selskapene i verden.

For seks måneder + siden ca. ble det skrevet opp og ned om at det kun var småinvestorer som gikk inn med likviditet, mens de smarte pengene satt på gjerdet. Bare vent til at de hopper ned også :thinking:

Nå gikk det meste på stop loss så vær så god bull venner - selg alt :wink:

1 Like

Var det bear papirene som gikk på stopp loss eller enkeltposisjoner?

Du må si ifra før det stenger… blir trangt ut døra ved åpning nå😱

1 Like

Bear

Alle Yolo tradene er jo i pluss

2 Likes

De har i hvertfall ikke mer penger og spare nå lenger…

1 Like

Fremdeles ganske høyt relativt til densiste 20.

Men ja, penger på bok er det verste for et marked. De må ut å gjøre jobben sin, noe pengepolitikken prøver å fremme.

2 Likes

ATH på SP 500 igjen i dag.

Som jeg har sagt mange ganger - inflasjon fører også til inflasjon i aksjemarkedet.

4 Likes