Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Det er ingen som sier man skal sitte med bear hele tiden, men nå er aksjer generelt sett veldig dyrt og markedet har gått over i en sidelengs trend, så er det ikke nødvendigvis dumt å sikre opp litt.

Jeg skal ikke bli rik på bear, men hjelper det meg å nøytralisere eller dempe nedgangsperioden på børsen er jeg fornøyd. Da har man trøtt krutt og kan kjøpe aksjer på tilbud.

2 Likes

Ja det er jo det andre alternativet. Når marketed er billig i forhold til P/B så kjøper man og låner mer penger, Når markedet er Dyrt som nå så Kjøper man hytte og betaler ned gjeld og har mindre i markedet. Om det går 1 mnd eller 5 år til neste gang så vet man ikke hvor det går, men til slutt blir markedet billigere i forhold til P/B og da kan man øke eksponering. (Pensjon og slik må jo stå i markedet fra start til slutt, men kan flytte over fra aksjer til rente fond når Pris/bok er høy)

Det enkleste er se etterpå hva en skulle ha gjort…

1 Like

@Nocturne endre tråd tittel nå?

«Ape tråden, det klargjøres til banan fest»
:man_shrugging::grinning_face_with_smiling_eyes:



Big ball bull

2 Likes

Helt enig :relaxed: jeg er der nå slik du beskriver :relaxed:

1 Like

US 10 åringen kryper videre oppover. Nærmer seg 1,7. Er vel snart brudd i halslinjen i en større OHS-formasjon.

US 10 Year Note Bond Yield (percent) 1.6602 +0.0195 (+1.19%)

2 Likes

Teknisk analyse på 10-åringen? Really?

1 Like

Alle finansielle instrumenter består av menneskelig interaksjon med hverandre.

Hvorfor skal ikke teknisk analyse fungere i rentemarkedet som alle andre steder?

5 Likes

Dere som er bull og long only - eier dere indeksfond eller klarer dere hoppe fra stein til stein i et utfordrende marked (enkeltaksjer)?

Tjah, jeg har mer eller mindre aksjer/cash. Gikk akkurat på en smell i Komplett Bank. Hadde heldigvis solgt litt der og kjøpt i Nekkar. Har ikke fond, men ser jo at hvis jeg hadde hatt kun det som er favoritt-aksjene mine og resten i fond, så hadde jeg gjort det bedre.

Mange aksjer jeg følger med på er ikke på ATH nå, og en del har veldig lav likviditet/volum

Nå er det ikke alle indekser som har gjort det veldig sterkt heller, omx som jeg vedder i mot er helt flat siste 3 måneder, og first north er -9% på 3 måneder

1 Like

Jeg sitter og følger med, men PGR inflasjon fortsetter som forventet kunne jeg ikke sitte med for mye cash. Så da ble det kjøp av Gull og Sølv Gruve aksjer. (Alt av råvarer stiger men gull/sølv har falt) akkuratt det forstår jeg ikke. Nå blir det spennede og se på Bolig markedet som begynner og vise svakhets tegn både i USA og Kina. Jeg tror det kan være en trigger som kan komme kortsiktig , MEN det er jo så enormt med Cash i systemet så det er kommer vel til og redde og folk vil fortsette med Buy the DIP.

Men ser på youtube at det blir flere og flere videoer om inflation, spesielt i Asia/India, Der er det fulstendig katastrofe.
Mat og drivstoff stiger 20% / 30% så de har ikke råd til og kjøpe vanlige matvarer, de må bare kjøpe kun RIS/Poteter og ikke noe tilbehør.

2 Likes

Hmm, jeg har aldri i mitt liv hatt så mye i cash som idag. Tror det kan bli livlig ganske snart.

2 Likes

Ja jeg har jo nesten ikke kapital investert ettersom bolig og hytte lån er nedbetalt. Men det jeg tror på da er at gull/sølv stiger, USA begynner og tape, det vil ta tid før det virker så Crash kommer neste 1-6 mnd…
Og om 6-12 mnd vil aksjer være virkelig billige, hvis de klarer og få bukt med Inflasjonen. Men vil ikke ha cash stående så lenge og tape seg på Inflasjonen.

Det er i hvertfall min strategi nå

1 Like

Er med på den. Men dersom det f.eks kommer et skikkelig kræsj snart så er det greit å ha solgt seg ut høyt og klar til å kjøpe, dersom det skjer selvsagt…

2 Likes

Nettverk, vilje og kompetanse, funker i både bear- og bull-terreng.

Det å tro at verden skal brenne opp i morgen, det blir litt mindre rasjonelt å leve etter. Men for all del, morsomt å være skeptisk og negativ også.

Du synes ikke risiko er forhøyet i dagens marked?

Jeg synes markedet er veldig spredt. Ta to selskaper som er i samme bransje, men med litt forskjellige produkter: Note og Kitron. Førstnevnte leverte knalltall, mens sistnevnte slet med komponentmangel i Q3. Ser også tegn på at det fortsatt vil være komponentmangel kanskje ut første halvdel av 2022 før det ordner seg. Så er jo spørsmålet hvordan markedet vil reagere når det ikke lenger er komponentmangel. Vil det falle fordi det ikke lenger går an å presse prisene oppover, eller vil det stige?

Jeg tenker inflasjonen vil avta utover 2022, med mulige deflasjonstendenser i enkelte områder. Forutsatt at forsyningskjeder klarer å sortere seg ut igjen.

Risiko er selvsagt langt høyere nå enn på Coronabunnen.
Det merkelige er at folk flest opplever det motsatte.
Akkurat på toppen føler folk minst frykt :slight_smile:

4 Likes