Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Men er det pga lav rente? Eller er gjeld opp mot inntekt lavere nå?

De fleste amerikanere har fastrentelån, så hvis du ser på grafen, så faller den bare fra 10 til 9 pga covid-19 og at den flytende renten falt kraftig. Samtidig, det siste året har det vært billigere å ta opp fastrentelån enn flytende rente lån, så de har basically kun kjørt med fastrentelån nå.

1 Like
2 Likes
2 Likes

Ikke så rart når de kan betjene gjelden med 9% av inntekten? Laveste på 30 år.

1 Like

Apropos bear, noen som holder et øye med Autostore? 9% er en god dag på tvers av hvilket som helst selskap, men gir 11 milliarder ekstra i mcap når det skjer i børsens tredje dyreste selskap. Drøyt?

Koster 20 milliarder mer enn Aker BP, hydro eller Mowi.

3 Likes

De har inntektene å vise til da.

4,3 mrd i 2022(e)? Bør være en ganske pen storyline fremover uten at det skal komme korreksjon iaf

2 Likes

Jeg var sarkastisk :see_no_evil:

2 Likes

Deilig as.

Begynner fint og rødt i dag i statene, med Tesla, som ikke overraskende leder an.

3 Likes

bilde

Som sagt så er vi ekstremt sårbare mot inflasjonen , og se på galskapet i USA. Alt går på høygir så godkjenner de enda en pakke på over 1 trillion. Tenk hva det gjør mot etterspørselen.

Så har vi Kina gjeld innen eiendom. Som kan være en trigger. Der har jo korthusene begynt og falle.

Lurer på hvir langt Tesla må falle for og trigge stop loss ? Eller har det begynt ?

Høy gjeld i husholdningene har lenge vært den viktigste sårbarheten i det norske finansielle systemet», heter det

2 Likes

-11% i dag

2 Likes

Det har trigget noen stop loss det på veien
Nesten 20% ned på 2 dager. …

Det er vel buy the dip :joy:

2 Likes
2 Likes

Sååå, hva skjer hvis det blir en kollaps innad i Kina? Vil de produsere mindre for vesten? Neppe. Vil de konsumere mindre selv? Ja, det tror jeg. Både import og egenproduserte varer vil det bli mindre av. Det vil neppe påvirke vestlige selskap hardt, med et unntak. For det jeg tenker dette evt vil føre til er mindre etterspørsel etter råvarer. Mindre kull, gass, olje, mineraler, stål, osv.

Har her gått ut i fra at Kina ikke importerer så mye for eget forbruk og at vestlige selskap ikke har mye overskudd fra salg innenlands i Kina. Jeg har ikke sjekket.

1 Like

.,.,.,som betyr lavere fraktrater, som er viktig for Oslo børs

2 Likes

Ja, det evt fallet i olje og gasspris kommer vi knapt til å merke :joy:

2 Likes

Bare Shipping, gass og olje som blir rammet :grimacing:

1 Like