Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Dette ligner nor vi har sett før, bare nå har vi trilliarder mer gjeld….

3 Likes

:sweat_smile::joy:

20211113_172216

20211113_172639

7 Likes

I’m in it for the long run! :sweat_smile:

1 Like

8 Likes
3 Likes

Ingen gidder å jobbe for monopolpenger som uansett deles ut gratis

2 Likes

Leser dere i det hele tatt artiklene dere deler, eller kaster dere bare ut negative overskrifter og tenker at det fyrer opp bearbålet?

Hvordan kan man bli negative til at amerikanerne ikke lengre finner seg i en minstelønn på 63 kroner i timen?

Hvis den jevne amerikaner får bedre råd gjennom økt minstelønn, hva tror dere det vil ha å si for USA’s økonomi, som i stor ledes av forbruk av tjenester og varer hva angår BNP?

At McDonalds og Starbuck må betale sine ansatte en menneskelig lønn er ikke negativt for amerikansk økonomi, kun for aksjeeierne i disse selskapene.

Realøkonomisk oppveier det første veldig godt for konsekvensene av økte lønnsutgifter i selskapene.
Det gir også høyere skatteinntekter for USA.

11 Likes

Positive og negative sider. En del jobber vil forsvinne. En del jobber vil bli automatisert. En del arbeidere og ungdom uten utdanning vil miste jobbene. Noen må jo betale.

1 Like

Jeg har ikke bear nå, men sterk lønnsvekst og mangel på arbeidskraft / lav deltagelse i arbeidslivet er helt klart negativt for aksjemarkedet.

2 Likes

Er det noe som i dine øyne har vært positivt for aksjemarkedet de siste 12 måneder?

Lønnsveksten kommenteres av Chen i Storebrand i dag. Dette er nyheter markedet allerede handler på og priser inn. Akkurat som man så med taperingen når det ble annonsert; markedene steg fremfor å falle, som noen på denne tråden festet sin lit til skulle utløse gevinstene på bearposisjonene.

Så lenge arbeidsledigheten faller er det et tegn på at folk går i jobb og at det skapes verdier. Verdiskapning er selve kjernen til vekst på verdens børser, med forbehold om at det opprettholdes god lønnsomhet i selskapene.

En inflasjon med noe varighet gjør at bedrifter kan skyve kostnader over på konsumentene, og det ser verden ut til å tåle. (Da sikter jeg ikke til dobling av tømmerprisen, men normale påslag)

4 Likes

Dette er jo bare en faktor, men det absolutt kritisk for fremtiden av aksjer og bond.

Som jeg sier. Inflasjon er det aller verste, det er grunnen til jeg har solgt alt og betalt ned gjeld + kjøper gull i stedet for cash.

Hvis vi får en spiral ned økning i lønninger + alle pengene i systemet + problemer med forsyninger og økte råvarer. Da er det Inge vei ut og renten må opp. Kommer fed for langt bakpå må renten ENORMT opp.

Jeg følgerPPI for og se om ting snur. Den er rett opp som betyr at cpi vil fortsette.
Lønn er opp over som vil drive cpi opp.
Fed gjør ingen ting som vil drive cpi opp.
Råvarer rett opp mange 30-50% i år.
Bolig rett opp som driver kostnader på eiendom opp som gjør ting dyrer for firmaer.

Så med alt dette komme cpi til og stige videre og aksjer kommer ned, og jeg tror det skjer for når det skjer MEN kan fint ta 1-2 mnd fordi få tror på dette.

Så min risk reward er at det er større ned side en oppside.

2 Likes

Fra FA i dag:

Chen trekker som et eksempel frem at den amerikanske investeringsbanken Goldman Sachs venter at inflasjonen skal falle like raskt som det steg, det vil si at den skal falle fra seks til 2,5 prosent.

– Jeg tror heller vi vil få se en «hengekøyeformasjon», og et langsommere fall kanskje nærmere fire prosent over det neste året. Det skyldes at man til neste år ikke kommer til å kunne unngå snakket om lønnsveksten etter makroutviklingen og stramheten i arbeidsmarkedet mange steder, forklarer han.

– Det er viktig å presisere at det ikke bare er tilbudssideeffekter og flaskehalser som driver inflasjonen, men også høy etterspørsel som følge av ekstrem ekspansiv finans- og pengepolitikk som har blir ført siste 20 måneder.

En vekst i lønn betyr også at lønnskostnadene og prisene vil stige, som vil tilsi en økning i inflasjonen.

– Federal Reserve vil nok også kalle noe av lønnsveksten for midlertidig, men de kommer ikke unna faktum at arbeidsledigheten kommer til å falle ned mot 3,5 prosent. Jeg tipper vi kommer til å se 3-tallet innen de neste 12 månedene, og da nærmer vi oss det laveste nivået på 50 år. Da vil ikke frykten for lønnsvekst og inflasjon dabbe av uten at noe helt eksepsjonelt skjer, som en ny resesjon.

Trygge havner

– Vi har tiltet våre aksjer mot verdi og sektorer som er mindre sensitive for renteoppgang. Vekstaksjer er typisk rentefølsomme da de verdsettes etter fremtidig inntjening, og ikke dagens, forklarer Chen.

– På grunn av alt dette har vi overvekt i norske aksjer, noe vi har opprettholdt, selv om vi justerte ned overvekten i globale aksjer til normalvekt i april.

– Situasjonen er imidlertid gjennomsnakket, og det er heller det som ikke er snakket om som skremmer markedene. Markedet er på ballen, og vi har tid til å tilpasse porteføljen.

2 Likes

De har i hvertfall tatt feil frem til nå.

Lønningene er i hvertfall opp mye i det siste. Men på fall så får følge ned.

2 Likes

Jeg anbefaler og se på litt meget bra fakta og diskusjoner. Video nr 2 fra topp
https://www.youtube.com/channel/UCBbRY8Xv8bPxb0NollM3pww

Det blir ikke resesjon så lenge ledigheten synker. Men vi nærmer oss bunnen etterhvert. Da stiger lønningene inntil ledigheten stiger igjen. Da kommer resesjonen. Inntil da blir det bare korreksjoner på vei opp.

1 Like

Dette er fra oktober.21

Powell has stubbornly maintained the rise in inflation is “transitory” with projections from the Fed’s rate-setting meeting predicted an annual inflation rate of 4.2% by year’s end, an increase from 3.4% in June before cooling to 2.2% next year, in line with their goal range.

Så inflasjon i USA bekymrer men litt andre ting.
Så har vi Kina … evergrande ++
Og en ting til… Ja vi har jo covid 19…. Er ikke det over :thinking:. Nope. Hmm noe mer .?.. to ting:
$1.75 trillion “Build Back Better”
Nå på mandag:Biden is scheduled to sign a $1 trillion bipartisan infrastructure bill

OMG hvis ikke odsen for fall begynner og gå i bjørnefavør så vet ikke jeg. Da er det noe feil med kalkulatoren min…

5 Likes

Her ser dere enda mer dårlige nyheter for veksten i Japan. Justernt BNP er ned -3% og forventningene var -0,7. S¨nå må de faktisk starte penge trykke maskinene igjen. Det er ikke bare USA som drive inflasjon men alle land i hele verden. Hvor skal dette ende. ? .

Han planlegger nye, massive offentlige støttepakker i håp om å få fart på økonomien. Før helgen bekreftet at alle over 18 år vil få en utbetaling på 100.000 (7600 kroner). I tillegg planlegges det et tilleggsbudsjett på 40.000 milliarder yen (3050 milliarder kroner).

2 Likes

Når økonomien går dårlig så går jo børsene enda bedre da investorene priser inn nye stimulansepakker.

2 Likes

Ja enn så lenge…
Men den veksten som har vært vil jo ikke vedvare så lenge det er problemer med supply, så kan du printe så mye penger du vil det vil bare øke inflasjon enda mer. Mer penger jakter samme varene…

Og så lenge alle tror det verste er over så vil ikke Børsene følge, før det virkelig går opp for de fleste om hvor ille det er. Jeg tror ikke luftslottet holder til Jul…

3 Likes