Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Hva mener du @Andre10k ?

Beklager, jeg blandet 2 selskaper i newsfeeden min

1 Like

Får håpe vi ikke får 5% rente… eller kanskje 10% :cold_face:

Tenk at utgiftene kommer til og stige fra ca 1,5% rente til 3% neste året og så videre til 5% og kanskje enda høyere hvis /Når inflasjonen fortsetter. Håper alle her inne har mye bedre kontroll på Lån vs inntekt. (og sørg for og få god løns økning).

1 Like

Det er ikke mye bedring i sikte for CPI denne uken.
Råvare prisene bare stige og stiger…
Kun Raps er ned mye (melk og Ost litt)

Ellers er det rimelig opp. Og ser vi på YTD så er det kun gummi som er ned (og tømmer men den er over ATH site 25 år utenom krisen under Corona) og flere opp 30+ %

Dream on!

Inflasjonen har stoppet opp lenge før renten når 5%. Med 5% rente så hadde økonomien blitt lagt i grus med dagens gjeldsbelastning.

2 Likes

Det er akkuratt det jeg frykter…

Så hvis inflasjonen fortsetter over tid på 5/6% som den er i USA (6.2% og stigende) nå, Hvordan skal du få stoppe denne trenden uten og sette opp renten ? norge Pleier og være de første som skrur opp renten.

Men helt sant som du sier dette kan bli virkelig stygt…

1 Like
  1. Du setter opp renten.
  2. Du ser at dette ikke går, belastningen for belånte stater er for stor.
  3. Statsobligasjonsmarkedet blir i realiteten borte, da eneste kjøpere for statsobligasjoner blir sentralbanker og banker som må kjøpe av reguleringshensyn.
  4. Banksektoren nasjonaliseres, da alle har rett til billige og effektive banktjenester.
  5. Nå er eneste eier av statsgjeld staten selv.
  6. Sett opp renten, eller senk renten, bruk QE balansen, whatever, for å diktere økonomiens retning fordi sentral planlegging er alltid mer effektivt enn markedsmekanismer.
  7. Win. Win. Win.

Hva kan gå galt ?

2 Likes

Ja hva kan gå galt… :joy:
–Det er mye smerte involvert i den timelinen din–
Og med de fleste nordmenn så lånefinasert i bolig får vi håpe at inflasjonen slår til på bolig og.

Så konklusjonen er følg med bolig prisenen, faller de blir det stygt.
Renten er jo på vei full fart opp.
Her ser en jo CPI europa. Siste 3 mnd er jo oppagående, snitt for Nov vil bli veldig stygt pgr Nov 2020 var - 0,3 (får vi + 0,7 for nov) vil den ende på over 5 og som jeg viste over med råvarer. de er opp 2 siffer siste 12 mnd og alt er opp siste mnd…

Og legger du på sysselsatte så er det ikke så bra med inflasjon…

Hva mener du?

Inflasjonen har vært i eiendeler generelt, og boliger spesifikt, i flere tiår. Det er først i det siste at det har spredt seg til andre deler av økonomien.

Høy rente vil drepe boligmarkedet og økonomien til ekstremt mange og derfor vil man i stedet gå veien om å drepe statsobligasjonsmarkedet i stedet. Det er for kostbart politisk å knekke boligmarkedet.

Det er min mening da, men jeg tror det er veien det går. USA, EU, og en haug andre land har alt for høy statsgjeld til at de kan klare å betale høy rente over statsbudsjettet. Løsningen er å gi faen og bare øke underskuddet mens man holder renta lav. I en verden med null inflasjon kan dette gå, men med høyere inflasjon så vil man tvinge folk vekk fra statsobligasjoner og over til andre investeringer for å ikke se formuene smuldre vekk. Ergo blir eneste kjøper sentralbanker og banker som må, av reguleringsårsaker, eie papirene.

2 Likes

Vi er ganske enige ja:

Inflasjonene er på vei opp. Det er sikkert, jeg tror ikke den går over av seg selv.
Renten er vei opp og må opp over inflasjone.
Boligmarkedet er på topp nå og kommer til og falle. Faller det for mye må noe gjøres.

Hva de gjør… La iflasjon gå og få enda verre problemer, eller ta ett oppgjør med dette nå og få ting til normale tilstander igjen. Renten skulle jo vært hevet for en stund siden (I USA skulle de ha sluttet med støtte kjøp QE).

Men per nå tror alle at inflasjonene går over av seg selv, så det blir verre og verre for hver dag de venter og stoppe dette… og aksjene stiger og stiger … :pray:

1 Like

Regardless of whether interest rates maintain their upward trend, rising debt will cause interest payments to grow. In this paper we show that:

• Interest payments are a costly part of the federal budget. Even with exceptionally low interest rates, the United States is projected to spend over $300 billion on interest payments this fiscal year. That’s the equivalent of 9 percent of all federal revenue collections and roughly $2,400 per household.

• Interest rates declined due to COVID-19 but are now rising. The rate on ten-year Treasury bonds plummeted from 1.5 percent in February 2020 to just over 0.5 percent in early March 2020 and again in early August 2020. The rate has since rebounded to about 1.6 percent and could continue to rise. The Congressional Budget Office projects it will reach 3.4 percent by 2031 and 4.9 percent by 2051.

• Growing debt and rising interest rates will increase interest costs. As a result of recent rate declines, interest payments will decline from $375 billion in Fiscal Year (FY) 2019 to roughly $300 billion this year, despite nearly $7 trillion of new debt. Based on CBO projections, interest payments will fall further to $284 billion by FY 2023, then resume an upward trend. If rates rise as CBO projects (they are already higher than projected), interest costs will more than double, rising to $631 billion by FY 2029, $846 billion by 2031, and continuing to grow over the long term.

• Higher interest rates would further increase interest costs. We project interest spending to total $5.1 trillion over the 2021-2031 budget window. Yet, the interest rate on ten-year Treasury bonds is already more than half a percentage point higher than projected. If all rates end up being 50 basis points above projections, interest costs would increase by $1.7 trillion. Interest spending would increase by $3.6 trillion if rates were one percentage point higher than projected.

While no one can predict future interest rates with certainty, high levels of debt leave the country and the federal budget vulnerable to swings in interest rates. Already, interest payments consume a substantial share of the federal budget and crowd out other priorities. As debt and interest rates rise, the situation could worsen.

Dette er de offisielle antagelsene fra USA - om noe så undervurderer de hvordan situasjonen vil utvikle seg.

Jeg kan rett og slett ikke se hvordan dette skal bare rulle å gå uten at man enten har høy inflasjon (som dreper nåverdien av gjeldsforpliktelser), eller at USA dreper statsobligasjonsmarkedet. Sannsynligvis begge deler.

2 Likes

Det er nok færre og færre som tror det går over av seg selv, men jeg tror at man får ikke fasiten før man ser hvordan situasjonen ser ut i mai/juni neste år. Det er da jeg antar at sentralbankene vil finne ut at man er forbi “siste pandemivinter” og vil vurdere å ta alvorlige grep.

Jeg tror ikke de vil gjøre noe de neste månedene i frykt for at økonomien skal kollapse mens man fortsatt har pandemien gående.

2 Likes

Det er akkuratt det som bekymrer meg mest av alt. Alle tror dette går over av seg selv.
Se Yellen for en uke siden. Dette vil gå over.
Se UK nå: Der steg det jo 1,1% på en mnd…
Threadneedle Street unexpectedly held back from raising rates this month, confounding financial market expectations. The Bank forecasts inflation will peak at close to 5% next year, in what it predicts will be a temporary increase, before gradually fading back towards its 2% target as disruption caused by the pandemic recedes.

Hvis de har feil…

1 Like

Nå er jeg, som vel alle har fått med seg, ganske skeptisk til politikere generelt.

At Biden eller Yellen mener at inflasjon er forbigående er helt ok. Det er de programforpliktet til å mene inntil de har fått vedtatt budsjettet sitt for neste år. Fordi det er snakk om å bruke mye mer penger. Deretter kan de selvfølgelig endre mening hvis de mener det er politisk opportunt.

At en finansminister mener X fordi presidenten krever at alle må mene X fordi det tjener nåværende politiske mål bør man ikke vektlegge for høyt. Plutselig kommer det krav om at man må regulere energipriser fordi det går utover fattige, og da vil plutselig presidenten kreve at alle mener Y i stedet.

Om presidenten heter Biden eller Trump spiller liten rolle i denne sammenhengen. Akkurat nå er det Biden som vil ha budsjettet sitt vedtatt, og alt kan være annerledes om 2 måneder.

4 Likes

Er dette korrekt? Euronext Expand All-Share Index GR -14,54%

https://live.euronext.com/en/product/indices/NO0007035384-XOSL/en-expand-all-s-gr/oaax/quotes

Sjekk vektingen til selskaper.

2 Likes

Ja, Expand inneholder bare 16 selskaper og Ice group er ned 60%

Det Jcp sa.

1 Like

Takk!

Inlfation:
Jeg følger jo han her. Liker veldig godt at det er “Hard Facts”.

Historien har vist at fra boligprisene stiger vil det ta ca 18mnd til og slå inn på CPI.
Og her forklarer han hvordan og hvor mye. Så hvis dette stememr så vil dette slå inn 1,9% i 22, og det er med 0 andre inflasjons momenter. (Alt annet er 0). Ganske intersant om dere er intresert. :slight_smile:

1 Like

Jeg er ikke så sikker på at høyere rente vil drepe økonomien, dvs. det er avhengig av tempo og hvor mange renteøkninger. Fordi gjeldsnivåene er historisk høye vil hver enkelt kvarting ha større effekt enn før, Det kan bety at hvis FED øker renten med 0,75 prosent i tre omganger vil det gi effekt med høyere arbeidsledighet, lavere investeringer og forbruk og dermed lavere BNP-vekst, kanskje vi får en svak resesjon. Dette betyr også en lavere inflasjon etter hvert. Da kan det være at de bare trenger å øke renta noe mer opp til 1,5 prosent før de ser at effekten er bra nok. Såpass bør man tåle.

Da renta i 1980 ble satt opp til 20 prosent fikk vi ikke et ragnarokk, men en resesjon man klarte å leve med. Ja, gjelda var langt lavere den gangen, men så snakker vi også om helt andre rentenivåer.

1 Like