Hva med uten de 10 verste dagenen? Det er jo det en prøver på…
Lykke til med timingen
Høres ikke dumt ut det. Jeg og har holdt på siden 2000, men går inn etter krakk som regel.
Når alt har gått for mye har jeg pleid og høste gull og sølv. (der er jeg nå)
Og litt lekepenger i short akkuratt nå da
Oi, var ikke Corona over…
Jeg antok egentlig det, men fant bare årlige tall via google søket. Tror det må være den beste bear-metricen jeg har sett.
Du skriver indeksfond. Har du en blanding av norske og utenlandske indeksfond da eller?
Jeg har lenge tenkt på å bytte ut deler av aksjeporteføljen med indeksfond. Sist jeg sjekket, så hadde jeg 2 vinnere og 17 tapere på listen (vs indeks). Hadde jeg bare hatt de to vinnerene og resten indeks, så hadde avkastningen vært mye bedre.
Pcib, Desert Control og …
Nanov
Krydderet er mao høyest mulig risk
Oh well, har man mesteparten i indeksfond, så er det vel naturlig.
Slettet noen innlegg - ingen vits å dele med alle
Jeg ville valgt vekk høy risk i disse tider. Det er utrlolig vanskelig og finne den rette og nerver er vanskelig og styre. Hvis / NÅR inflasjonen fortsetter må dere har ting som har verdi. Råvarer, gull og ting som folk vil eie og kan stige i verdi. Indeks fond er tryggere da sprer man bra.
Jeg har kjøpt noe krydder aksjer: Gullgruver og sølvgruver. Tenk at sølv og gull går opp så har jo disse 10-15 år med produksjon i fjellet. Dette vil jo kunne ta fulstendig av om vi skal få 10-20% oppgang i gull eller sølv. pr nå går det rette veien.
Samtidig har en del krydder aksjer falt kraftig og flere har lav beta, dvs de svinger pga andre parametre enn resten av markedet.
Personlig har jeg lastet opp en del krydderaksjer, men med SL (bortsett fra en langsiktig del på et par aksjer).
In its biannual stability report on Wednesday, the euro zone’s central bank mentioned vulnerabilities in property and financial markets.
On property, it said risks of price corrections over the medium term have increased substantially amid rising estimates of house price overvaluations.
Og dette er stemningen i USA
Går inflasjon videre opp som det kommer til vil Biden bli hudflettet…
What are the basic concepts of employment and unemployment?
The basic concepts involved in identifying the employed and unemployed are quite simple:
People with jobs are employed .
People who are jobless, looking for a job, and available for work are unemployed .
The labor force is made up of the employed and the unemployed.
People who are neither employed nor unemployed are not in the labor force .
The survey excludes people living in institutions (for example, a correctional institution or a residential nursing or mental health care facility) and those on active duty in the Armed Forces. The survey is designed so that each person age 16 and over (there is no upper age limit) is counted and classified in only one group. The sum of the employed and the unemployed constitutes the civilian labor force. People not in the labor force combined with those in the civilian labor force constitute the civilian noninstitutional population 16 years and over. Under these concepts, most people are quite easily classified. For example, consider these fictional scenarios:
Elena reported to the interviewer that last week she worked 40 hours as a sales manager for a beverage company. Elena is employed .
Steve lost his job when the local plant of an aircraft manufacturing company closed down. Since then, he has been contacting other businesses in town trying to find a job. Steve is unemployed .
Linda is a stay-at-home mother. Last week, she was occupied with her normal household activities. She neither held a job nor looked for a job. Her 80-year-old father who lives with her has not worked or looked for work because of a disability. Linda and her father are not in the labor force .
The labor force participation rate was unchanged at 61.6 percent in October and has remained within a narrow range of 61.4 percent to 61.7 percent since June 2020. The participation rate is 1.7 percentage points lower than in February 2020. The employment-population ratio, at 58.8 percent, was little changed over the month. This measure is up from its low of 51.3 percent in April 2020 but remains below the figure of 61.1 percent in February 2020.
Among those not in the labor force in October, 1.3 million persons were prevented from looking for work due to the pandemic. This measure is down from 1.6 million in September. (To be counted as unemployed, by definition, individuals must be either actively looking for work or on temporary layoff.)
The unemployment rate edged down to 4.6 percent in October. The number of unemployed persons, at 7.4 million, continued to trend down.
Dette blir ett langt innlegg, men jeg må sitere en rekke ting for å vise følgende:
- Arbeidsledighet i USA er basert på intervjuer og spørreundersøkelser.
- Arbeidsledigheten har “falt til 7,4 millioner, eller 4,6%” men det er 1,3 millioner som “ikke kan se etter arbeid pga pandemien” og derfor ikke regnes som arbeidsledige.
- Arbeidsledigheten hvis du regner de som søker etter arbeid OG de som ikke kan søke etter arbeid pga pandemien er da på 8,7 millioner eller 5,4%, med andre ord 17% høyere enn de offisielle tallene for arbeidsledighet.
- Folk med lønnet inntekt / populasjonen, dvs employment/population ratio er derfor kanskje den beste måten å måle arbeidsmarkedet på under pandemien (selv om demografiske endringer over tid vil gjøre at man ikke kan direkte sammenligne 58% i dag med 58% i alle tidligere tiår så kan trenden være interessant.
Hvis du er interessert i temaet så kan man derfor kanskje med fordel bruke denne statistikken:
Oppdateres månedlig og virker som ett godt verktøy å ha i kassa
Så kan man spørre seg om det er for seint å reagere i aksjemarkedet når du får jobbtall for mars 2020 i april 2020… dvs, for trend er det interessant, men for plutselige hendelser så - tja?
Arbeidsledigheten snudde fra å gå nedover til flatt og så opp i det indeksene snudde. Dvs at man har litt forvarsel om at trenden har snudd. Det ser jo veldig ut som at arbeidsledigheten enten går opp eller ned. Sjeldent sidelengs.
Arbeidsledigheten faller saktere når det bare er noen få igjen uten jobb. (Bare «taperne», unnskyld uttrykket). Når ledigheten da omsider begynner å stige igjen er det et veldig dårlig tegn, for da har det snudd fra at bedriftene strever etter å få tak i kandidater, til å sparke dem.
Dette skyldes som oftest at kostnadene har blitt høyere enn det de tjener på de ansatte, ofte pga høye renter. Dette er lange bølger som er tunge å snu.
Spot on @bamse
Som vi alle vet så er jo ikke inflasjoene 6.2% men MYE høyere. Kjøtt, bensin,bolig er jo to siffer alle sammen. Så dette merker folk virkelig. Amerikanere har jo ikke generelt mer en til neste lønning, så nå når alt tar av vil dette bli virkelig dyrt.
Så folk kommer til og handle mindre, mye mindre og dette vil jo selfølgelig påvirke resultatet forde firmaen må ta mer betalt og betaler mer for hvert produkt.
(Og samme som i Norge, de 3/4% som ikke jobber, det er jo forde de ikke vil/Kan…)