Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

https://www.lloydsloadinglist.com/freight-directory/news/Freight-rate-normalisation-will-take-18-30-months/80330.htm#.YZPnO2DMI2x

@Christian Sier ikke at linken ovenfor er bedre intel enn annet som er der ute, men hvis du tror ratene skal ned(som de skal, spørsmålet er bare hvor lang tid det tar), så er et mulig bet feks å kjøre long $ZIM og short $DAC for eksempel. $MPCC er drit kjedelig. Der er cashflowen kjent og man aner ikke hva som skjer før sent ute i 22’ med ratene som da kommer av på kontraktene i 23’. Er skipseierne som har hatt overtaket på befrakterne en stund, nå snus rollene når ratene reverseres - kan gi muligheter

1 Like

Når jeg har skrevet om fallende rater, så har jeg først og fremst tenkt på at de går fra 5x normalen til noe i nærheten av normalt. Ikke nødvendigvis helt ned. Og jeg har ikke tenkt å røre shippingbransjen er altfor mange aktører som har bedre info enn meg.

2 Likes

Nå går vi inn i en svært sterk periode sesongmessig så jeg er avventende med bear produkter her nå - trolig ut året.

På tide å gå Bear nå kanskje, når sjefsbearen har gitt opp?

2 Likes

Fortsatt ingen som har fulgt opp planen? :upside_down_face:

2 Likes

Skal begynne å vurdere det i mai 2022, med månedlig innfasing frem til okt 2022.

1 Like

Hvorfor det? Tapertiming?

Timer ikke på kjente faktorer, markedet er smartere enn som så.

Vurderer det dersom inflasjonen ikke normaliseres nok til at betydelige renteoppganger ikke er til å unngå. Men som sagt, skal vurdere det, ikke helt sikkert gjøre det.

Statistikken er klar; skal man tjene penger i aksjemarkedet er det long som gjelder. Å time fall er en håpløs og dyr manøver.

3 Likes

Bare jeg som sitter som svarteper med min Bear. :frowning:

Jeg får sitte litt til på Bear tenker jeg, Jeg ser jeg er på 0 på CA 1220 Oslo børs etter snitting ned
Fredag. vanskelig og time dette når toppen er og kanskje vil det forsette. Jeg får holde fingen på Trigger knappen i tilfelle jeg har feil (Igjen)

Jeg tror neste inflasjonstall blir meget viktige. (BTW UK i dag høyeste MND inflasjon siste 20 år +
Sikkert tilbaers til 1990 her og)

De og har jo sagt de ikke trenger rente oppgang… Time will show…

1 Like

Enig i at langvarig høy inflasjon med flere renteøkninger er den reelle trusselen mot markedet. Men jeg tror det blir klart før mai måned hvor alvorlig dette eventuelt blir. Prisstigning som følge av logistikkproblemer varer neppe mer enn noen få kvartaler eller halvår. Men hvis de vanvittig store offentlige stimulansene i USA skulle forsterke det vi nå ser av høye lønninger - da har vi et problem vi skal slite alvorlig med lenge. Jeg tror dette blir ganske avklart i Q1 ´22.

3 Likes

Tror du det kommer noen overraskelser før jul? Det er jo forventet høy inflasjon nå, men i hvert fall i Europa, så er det først og fremst energi som er dyrt, resten ligger fortsatt på 1-3%. Jeg tenker at det ikke kommer noe overraskelser når ECB allerede i sommer forventet høy inflasjon ut året…

Kommer det ett krasj på kort sikt vil det komme som en følge av politisk krise i USA rundt budsjett, finansiering av staten, gjeldstak, eller vesentlige skatteøkninger når de endelig vedtar budsjettet.

Ellers er det meste priset inn tenker jeg, inkludert nedstenginger pga pandemien.

1 Like

Jeg tror hele systemet sitter på en tikkende bombe. Og kunne forutse når det skjer er jo helt umulig når. Men det som er sant er at Alt FED har gjort til nå har vært feil med tanke på inflasjon.
De sa i April at det ikke var problem, de sa i jun at det går over i slutten av året, nå sier de slutten neste år. Jeg tror problemet er at de skylder på feil RC (Root Cause). Selv om de fikser supply chain, så er det fortsatt enormt med penger som kommer inn i systemet de printer fortsatt 105 Billion USD og de reduserer ikke Balance sheet. Så det betyr at renten er fortsatt 0% som igjen betyr at Alle får lånt så mye de vil til bolig, bil og div.
Og alt dette skjer mens Amerikanere generelt har fått en ekstra skatt på 6,2% (Mye høyere i virkeligheten forde mat og drivstoff og bolig er opp mer en 6,2%).

Når Fed blir presset av folket og de inser at dette går feil vei kan ting skje veldig fort.
Normalt er jo aksjemarkedet 3-6 mnd frem i tid, så per i dag tror alle at inflasjon vil forsvinne av seg selv så da er det bra. kommer Nov tallen verre en forventet kan det snu fort.

Som sagt så er jo PPI enda VELDIG høye og det er jo kostnader som skal over på forbrukerene for at selskapene skal tjene like mye penger, så jeg tror prisene går kraftig opp neste tiden. (Ser for meg store justeringer i Jan.22, da kan ting indeks reguleres) Mine estimater:
CPI Nov USA - 6,8% +0,6%
CPI Dec USa - 7,4% +0,6%

Her ser du estimatene til ekspertene:
Inflasjon Kun 6,3% (Mens ser du pr mnd så var Nov/Des i 2020 ekstremt lave, tar du snitt for Jan-Okt så får du faktisk snitt 6,9% og da er faktisk Jan/feb de laveste) men tar du snitt PPI samme tid så får du 9,6%.

Så jeg tror trigger blir CPI nov/Dec blir mye verre og det kan trigge FED til og endre plan for Tapering og Renter.

1 Like

Island gjøre ting riktig, de har brent fingrene før…
image

1 Like

«Konklusjonen er at dette verken er en rosenrød eller en depressiv historie. Den er bare sterkt påvirket av veksten i konsumprisene, som kan dytte risikoen i økonomien i negativ retning. Ja, jeg ser på deg, Jerome (Powell, USAs sentralbanksjef, red. anm.), skriver Swissquote-analytikeren.

2 Likes

Markedet leter til dels etter årsaker å selge seg ned også. Det er gjerne hendelser man ikke har sett på forhånd. Inflasjon er som du nevner kjent for alle.

-Typ -5% fallet i sept i indeksene pga Evergrand.
-tech/tesla multipler begynner å faller markant på svakere forventinger, så kan det være nok til å få store bevegelser.
-Reguleringer mot krypto som kan starte en sell-off som sprer seg til resten av markedet

Jeg er også uenig i at ny lockdown er priset inn. Denne gangen funker det ikke med heavy støttepakker, isf så er man klin gæren på amerikansk side ift inflasjonen. Da ødelegger man arbeidsmarkedet enda mer enn det er i dag

Virker som du samt et par andre her følger mye med på det politiske i usa, liker godt informasjonen og innleggene som følger med🙏🏻

3 Likes

Følger Langt over gjenomsnittet ja…
Men jeg mener vi er i en av de mest spennende økonomiske tidene på 50 år. Etter gullstandaren forsvant har Fiat penger tatt over og nå klarer ikke USA og betale gjelden uten å trykke penger. kommer det 1 krise til vil det være ragnarokk.
(Følge med de store boblene, Tesla og alle andre som ikke tjener penger. Begynner de og falle vil det kunne indikere starten)

3 Likes

Annualisert avkastning i junaiten fra januar 1998 - juli 2021. Til ettertanke.

1 Like

Hva gir ettertanke der?

At man bør være inne alltid?