Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Selv om salget av personlige eiendeler er rosverdig og hjelper i det korte løp, er det bare en dråpe i havet for å bli kvitt gjeldsberget Evergrande sitter på. Selskapet skylder nemlig over 2.600 milliarder kroner.

Norges Bank og sier det samme:
Norges Bank tror at inflasjonen vil holde seg under inflasjonsmålet de to-tre neste årene. Regner du med at det står seg, slik at renten heves på tross av inflasjonen, og ikke på grunn av inflasjonen?

Østerrike starter full lockdown, Tyskland kan følge etter.

Olje ned 3%. Kan det være starten på en korreksjon, eller klarer markedet å fnyse av det og tenke nye støttekjøp?

1 Like

Myndighetene kan ikke sitte å se på at dødstallene stiger forbi gamle høyder.
Jeg tror på nedstengninger og børsfall.
“kjenner på gikta” :slight_smile: at det starter nå :slight_smile:
Hørte nettopp av en legekompis at sykehusene i Norge allerede har problemer.

1 Like

Ja Corona er jo ikke over. Vi ser og at flere av de store aktørene har begynt og selge. Og jeg så en video om noen veldig snodige handler. Se på på denne etter 57 sekunder og 2-3 minutter.
Men ser ut som USA begynner ned… (Men de går jo bare opp, tenk om det snur)

Opsjonsdager er alltid interessante markedsmessig, og jeg har valgt å stå med 50% kontanter sånn ca fram til tirsdag av den grunn (eller mandag hvis noe interessant skulle dukke opp).

Markedet fortsetter trenden med å spisse seg, hvor flere og flere aksjer faller fra og begynner å gå ned, mens de største markedslederne som dominerer indeks går bra. Dette har pågått en stund nå, og kan være tegn på at ekstremt mye er overvurdert, men det er masse penger som leter etter ett godt hjem og derfor søker de største og mest likvide aksjene selv om de potensielt også kan være overvurdert så kan man i hvert fall - teoretisk - komme seg ut hvis noe negativt skulle skje.

At det er mye luft på børs nå vet vel alle. Og nettopp derfor kan opsjonsdager være interessante.

Vi trenger å få hevet gjeldstaket i USA og auksjonert bort tretten hauger med treasury bonds for å finne ut hva den reelle situasjonen i markedet er nå. Det skjer ikke nå, men i desember/januar.

8 Likes

Synes også det virker som det er mye tyngre for aksjene som bare er luft å holde seg oppe nå.

2 Likes

De europeiske og amerikanske børsindeksene var betydelig ned ved firetiden fredag. Samtidig som syklisk justerte multipler som Shillers P/E signaliserer at aksjer er nesten like dyre som under dotcomboblen, er det ingen tegn på at coronapandemien er over. Tvert imot er antallet nye smittetilfeller i mange deler av Europa skyhøyt, inkludert i land med minst to tredeler vaksinerte. Resultatet er at politikere mange steder innfører nye forbud, påbud, kontroller og straffer. Først ut i Vest-Europa er Østerrike, som på mandag stenger ned på nytt. I tillegg skal befolkninget tvangsvaksineres innen utgangen av januar.

Forskjellen på Dotcom og nå er at alle statene har trykket uendelig med penger siden 2008. Derfor kan man ikke sammenligne disse synes jeg. At markedet er dyrt er sant, men finnes noen aksjer som er underpriset.

Jeg tror det er nøkkelen. Det er så UTROLIG mye penger som er trykket opp, og jeg begynner og tvile på shorten min. Men samtidig markedet er jo enormt høyt og corona runde (er det 3 eller 4) er i gang.

På lang sikt (3-12mnd) går dette til HÆL%#^%%e det er garantert det er bare timing.

1 Like

Men ved en eventuell nestenging så har jo ikke folk så mye annet å gjøre enn å kjøpe aksjer så man sist :sweat_smile::see_no_evil:

3 Likes

Så da må de pumpe mer penger inn i markedet da? :stuck_out_tongue_winking_eye::see_no_evil:

2 Likes

Etter dagens pressekonferanse tror jeg Regjeringen er på etterskudd. Det vil straffe seg om noen uker. Nye nedstengninger er neppe inndiskontert.

2 Likes

OMG… ja det er sant det . USA er neste og med ubrukelige Biden kommer det sikkert en trillion til. Hva er vel det 1.000.000.000.000.000 dollar til og fra :crazy_face:

Jeg er litt der at jeg heller vil bli smittet av Covid-19 nå, mens jeg har god effekt av vaksinen enn om 6 måneder når effekten er dårligere. Jeg synes ikke grafen som viser innlagte på intensiv/respirator virker veldig skremmende.

image
Så 54% av de som ble innlagt var 65+. Så kanskje ikke noen grunn til å stramme så veldig inn på generell basis?

Det er jo også endel medisiner på vei inn i markedet som visstnok skal redusere sjansen for sykehusinnleggelse med 90% fra disse tallene.

Barn og ungdom blir sjelden så syke av covid-19 at de trenger å legges inn på sykehus. I aldersgruppen under 18 år har 2-3 av 1000 smittede blitt innlagt på grunn av akutt infeksjon eller komplikasjoner i etterkant.

Så hvis 1 million under 18 ble smittet så ville 2-3000 bli lagt inn på sykehus.

Ser ikke helt hvordan man kan komme rundt det.

Sååå… er problemet at de fortsatt ikke har dyttet nok penger inn i sykehusene til at de kan håndtere dette? For som akuttsykepleier får du 591k utbetalt. Øk det med 200k og øremerk penger til dette OG til flere stillinger. Så tenker jeg det burde gå an å rekruttere flere. Og når de er litt flere, så blir jobben kanskje ikke så hard at de vil slutte.

3 Likes

Har tenkt det samme. Savner info fra myndighetene om det er lurt eller ikke. Har også hørt at motstand fra sykdom varer kortere enn vaksinen, men aner ikke om det stemmer.

Hvis mange tenker slik, noe jeg tror, gir de blaffen i å beskytte seg. Da øker smitten i omfang

First, in early October, the transnational pharmaceutical company Merck and a biotech company called Ridgeback announced that molnupiravir, a decades-old antiviral drug invented at Emory University, reduced the risk of hospitalizations and deaths in people with Covid-19 by a respectable 50 percent. Then, in early November, the equally transnational pharmaceutical company Pfizer (you might remember it from its mRNA-based Covid vaccine) announced that its purpose-built antiviral Paxlovid likewise reduced the hospital-and-death risk in high-risk Covid patients by a whopping 89 percent.

Sååå… Vesentlig redusert innleggelse pga vaksine, vesentlig redusert sjanse for sykehusinnleggelse. For <18 gruppen, så er man nede på 2-300 innlagte totalt når “alle” har blitt smittet.

easier to make, more stable in storage and distribution, and—this is the big one—they’re just pills.

both Merck and Pfizer have also announced extensive licensing agreements with generic drugmakers and tiered pricing for lower-income countries,

Høres levelig ut. Også er jeg veldig, veldig spent på hvor mye dette kommer til å koste :smiley:

The same goes for Paxlovid. The 89 percent risk-reduction number comes from 3 out of 389 people who got the drug requiring hospitalization—none died—versus 27 out of the 385 on the placebo arm going to the hospital. (Seven of them died.)

1 Like

Nedstengning er jo bull for børsene, da fortsetter festen drevet av rente og støtteordninger for å holde showet gående.

1 Like

Most respondents to the Philadelphia survey expect prices to increase in the future, so they are attempting to move purchases forward, worsening supply constraints and pushing prices higher. It’s the economic equivalent of a stadium stampede.

2 Likes

Erfaringer fra Sverige og Israel viser at sykdom gir en langt bedre og mer langvarig beskyttelse enn vaksine. Ganske naturlig egentlig.

5 Likes