Finansavisen lørdag
Reagere opp ?
«CoronaNEDTUR»
Det føles alltid veldig spesielt når folk finner ut at nå skal alle reagere på noe vi har visst om i månedsvis.
At smitten sprer seg helt fint selv om folk er vaksinert kan da umulig være nyheter for folk, men likevel later myndigheter og presse som om de er sjokkert og overrasket … merkelig verden.
Det har kommet for å bli, vi får bare leve med det.
Jeg tror ikke nye nedstengninger er innbakt i kursene.
Om det ikke blir nedstengninger vil mange bli mer forsiktige. Dvs reise mindre, shoppe mindre,.,.,.,
Mer støttetiltak, lenger til sentralbankene tør stramme inn … ?
Inflasjon er bull for børsene, det er tiltak mot inflasjon som kan være katastrofale. Så hvis man slipper å bekymre seg for tiltak mot inflasjon pga pandemiens fortsettelse, så … ?
Det har du rett i. Vanskelig å forutse summen av alle faktorene.
Nedstengning kan holde igjen rentene og dermed løfte børsene.
Men økt usikkerhet pleier å gjøre det ruglete.
Det er i alle fall lov å håpe
« Frykten for en ny runde med nedstenging av Norge øker på grunn av det lave vaksinetempoet, ifølge Swedbank.» FA
Men motsatt, dette kan heve børsene :
« Morgan Stanley tror en selvkjørende elbil vil være den enkleste veien for Apple å doble både inntektene og verdien for selskapet.»
De tror Apple og Hyundai vil inngå samarbeid.
FA mandag :
«Kanskje Federal Reserve vil at markedet skal falle? Det ville i så fall løst en del problemer for dem.
Faktisk kan et svakere finansmarked være nettopp det Fed trenger for å kjøle ned økonomien uten å måtte gå amok med renteøkninger. Denne gangen vil kanskje Feds redningsaksjon komme senere enn vanlig.»
Hvilken vei har børsene gått under nesten 2 år med nedstengninger?
Hvilken vei gikk børsene da landet stengte ned ?
Det skjer ikke igjen fordi nå er det forventet.
Det er forskjellen her. Og det er også grunnen til at “Evergrande”-tøvet og “gjeldstak”-tøvet ikke hadde noe som helst betydning.
Dersom du leser om det i avisen flere uker i forveien har det ingen betydning.
Mulig du har rett. Jeg leste om corona i Kina flere uker også. Det spredde seg dessuten til Italia før børsene reagerte. Jeg skjønte hvor det bar og solgte.
Jeg tror børsene er priset som om alt går bra.
Børsene skal ned fra dagens prising, spørsmålet er når. Nå går vi inn mot en sterk periode historisk sett, bl a skal pensjonspenger inn i desember og mange aksjer har lagget indeks. Sitter fortsatt med stor andel cash og SL på aksjer om de bryter ned. Men tar ikke bjørner her enda.
Var ingen som forventet nedstengninger og slikt den gang.
Media sin tone den gangen var at alt kom til å gå bra og det ikke var noe å bry seg om.
Igjen, står det i avisen kan du stort sett ignorere det evt. handle kontrært til narrativet.
Når verden stengte ned første gang trudde man jo Covid skulle være den nye pesten - var ikke måte på hvor mange som skulle dø. Nå vet vi at vi må leve med Covid og at det ikke er den nye pesten allikevel.
Vi får se. Mulig jeg er for negativ.
Det er i kraftige nedganger noen taper «alt» mens andre legger grunnlaget for store formuer.
Derfor bygger jeg opp cash nå når det er dyrt, mot slutten av oppgangssyklusen.
Det er uansett ikke kjempe oppside herfra.
Hvis man er max eksponert på toppen, når nedturen starter, har man heller ikke penger til å utnytte krakket.
Corona er jo ikke problemet. Det som er problemet er inflasjonen. Når neste tall kommer som nesten garantert kommer til og være høyere MÅ fed gjøre endringer i Tapering og rente banen.
Det er den virkelig store risikoen for aksjemarkedet. Så har vi selvfølgelig Corona.
Men USA sin vekst har jo stoppet opp og hvis de i tillegg stopper opp QE…
Og gjett hva, For FED virker det som The Black Swan… (For de vet ikke om det de tordde det bare skulle forsvinne)
Jeg sitter enda på Bear possisjonen, men har 0 på 1220 så ikke helt i pluss enda…
Usikkerheten er hvor lang tid det tar før dippen kommer (grunne til jeg ikke venter er forde jeg tror det er minimal oppside men…jeg har jo tatt feil før)
Børsene er priset som at vi skal ha lav rente for alltid.
Oppblomstring av Corona og nedstengning er bra for børsene fordi det er en «garanti» for lave renter og tiltak for å holde hjulene i gang.
En «normal» verden krever «normale» renter, og det er ikke bra for børsene når det er 0/lave-renter som holder luftslottet oppe.
Dyreste 2/3/5 år treasury siden tidlig 2020 etter melding om powell gjenvalg
Forstår ingenting når ath aksjer(s&p/nasdaq) fortsetter opp mot +0,8% på tvers av prosentvis kraftig yieldøkning og melding om tapering. Skulle vært helt motsatt, reallokeringen blir massiv ved slike bevegelser. Ikke det at markedet ikke får til å kontrollere økte renter, men markedet er helt blinde.
Sittet og hørt på analytikere på tvers av amerikanske medier, og alle er plutselig enige om at dette var bullish for det kommende året. De skyggelappene som er på nå er så ekstreme.