Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Jeg satt og så på det samme. Sølv/gull ned 2% ish og rente 10 år opp 5/6% og så ser en 2 år rett opp nesten 10%. Hmm noe på gang.

Husker når inflasjons tall kom. Da falt sølv/gull rett ned 5 minutt og så rett opp etter det.
(Nå har jo dollar og steget mot nok men hva skjeeer Aaaa)

2 Likes

Husk at gull og sølv markedene preges av manipulasjon av storbankene for å loppe retail på penger

1 Like

Det er veldig store bevegelser i dag ja, fortsetter presset utover kvelden nå!

1 Like
1 Like

Ja, verden er kanskje grådig, men hva skal man forvente fra markedene når:

A) Penger er gratis og ubegrenset

B) Man kan la inflasjonen håndtere gjelden, kun»idioter» betaler avdrag nå

C) Selskapsearnings er all time high

D) PE-selskaper og andre aktører kjøper opp selskaper og konkurrenter over en lav sko, og alle gründere verden over skal investere alt ut i markedene igjen

E) Ingen rentepapirer gir gevinst nok til å håndtere kjøpekraft. Handelsbankens obligasjonsportefølje med IG har fem års durasjon i snitt. Hvem i all verden med nogenlunde innsikt går inn i slike papirer med renter på null og forventet renteoppgang de neste årene? Man får durasjonen midt i fleisen.

Ingen her er vel i tvil om hva jeg forventet og fortsatt forventer av de brede markedene. De mørke skyene er så veldig langt borte i horisonten i forhold til den gode varme solen som gir et perfekt klima for markedsinvesteringer med premier utover riskofri rente + 2 %, som vil være et tapsprosjekt.

Så lenge FED og ECB ikke rører rentene kan man mislike grådighet og mene at ting er overpriset, men face it; alternativene er ikke der, og folks økonomiske evne og løpende avkastning blir bare bedre og bedre.

Det er promiller som prøver seg med shorts på i dette markedet, og alle ser hvordan det går. Dette toget stopper ikke med det første, og det gjør ikke noe bedre for FOMO’en at for enhver dipp man får så har man haugevis av cash på sidelinjen som ble anbefalt å selge seg ut like før det steg 5 % nye prosent igjen…

Idiotene er de som ikke er inne, og det tar seg dårlig ut for omverden å ikke ha fått med seg de 65 % markedene har steget i perioden 2019 til dags dato.

Kommer dette til å gå i vifta en dag? Helt sikkert, men hvis man følger med på hvor disiplinerte aktørene er når det gjelder nyhetsflow; vi visste allerede i mai at taperingen kom i november, så blir det ikke de store overraskelsene og frykten som markedet ikke liker.

Dette snur ikke før realavkastning på renter blir et faktum. Det skjer tidligst sommeren 2022.

7 Likes
2 Likes
3 Likes

Det største usikkerhetsmomentet nå er budsjett og gjeldstaket i usa. Det er jo fortsatt ikke på plass og det hele ser rotete ut. Tipper ting blir litt ruglete når de går ut og sprer frykt for å forsvare valgene sine og for å presse motparten. Så går det over når en eller annen løsning er blitt funnet. Men det er jo en prosent sjanse for at de gjør noe idiotisk. :see_no_evil:

2 Likes

Jeg lurer på om Sommerfelt er han som startet denne tråden?

Hver gang jeg har lest hans artikler det siste halvannet året er han dårlig kamuflert bear, virker som han ikke helt tør å stå frem som den bjørnen han er. Det har kostet mye å høre på hans syn om marked og prising.

Leste heller om Christian Lie når han var i Danske, han var i takt med markedet :ok_hand:

1 Like

Ja, men da er vi inne på det kjente igjen; vi forstår utfallet, ingen grunn til å bli urolig av det.

Det som hadde vært foruroligende var om 6 - 7 større land nå stengte ned. Jeg tror ikke markedene mener det er så bullish som flere skal ha det til fordi de har ikke så mange renteverktøy igjen og det hadde skapt dårlig stemning. Se til Østerrike, til og med normale mennesker misliker det som nå skjer. Få er klare for en ny shutdown, og det hadde nok gitt 10 - 15 % ned på markedene hvis det forplanter seg til Tyskland, Italia, Spania, Frankrike etc.

Dette er altså et såkalt seriøst blad som kaller seg “The Economist”.

At noen tar mainstream media alvorlig blir bare mer og mer utrolig for meg.

image

9 Likes

Vel, jeg postet for rundt et år siden at økningen i pengemengden i usa var på 69%. At det blir inflasjon av det er ikke så rart.

4 Likes

Har bokstavelig talt vært millioner av innlegg på diverse forum og videoer på f.eks. youtube om den kommende inflasjonen de siste par årene.

Mainstream media sin versjon: “Dette så ingen komme”.

2 Likes

Og plutselig kommer det…:crazy_face:

Det kan bli mer fart på taperingen fra november av. Stemmende medlem av FEDs rentekomite Richard Clarida sier det kan bli aktuelt å redusere aktivakjøpene raskere enn det annonserte tempoet på 15 milliarder dollar i måneden. Dermed kan taperingen være ferdig - kanskje i april/mai og rentehevingen kan begynne før sommeren. Det øker sjansene for tre - og ikke to - renteøkninger i løpet av neste år.

Men det som styrer dette er de kommende inflasjonstallene. Nye kommer i morgen klokka 16.00.

1 Like
3 Likes

Her ser jeg at det er flere enn Clarida i FEDs rentekomite som vil øke tempoet både i taperingen og renteøkningene.

2 Likes

Jeg er vel ganske motsatt av deg og en idiot tydeligvis. Å ta ut sikring og sitte med cash eller betale ned gjeld er vel nesten det samme. (Du kan alltid låne opp igjen så lenge du har verdier)

Marked er jo i en gigtisk Boble og før eller siden sprekker den. Nå er flertallet på din side men jeg tror dette kan skje fort.

Inflasjoen er sky rocket high, og USA og FED må gjøre noe.
PMI tall og kost for og drive buisness er rett opp og ingen av selskapene kommer til og tjene så mye mer penger før de setter prisene opp tilsvarende (15-20%)
Dette fjerner kapital fra markedet og alle må bruke mer og får mindre.
Lønnen må opp for at folk skal ha mer penger.
Spiralen er i gang.

Eneste måten og fikse dette er Høy rente, Raskere ned trapping av Bonds.
Risk / Reward for og være i markedet mener jeg er ENORMT høy.
Ser ut som frykten brer seg i usa og
Lukke Shorten i dag endelig i + :slight_smile: men tror det er best og sitte og se på litt…

2 Likes

Og neste år slår Bidens økte skatter mot selskaper til i full blomst. Da blir det mindre marginer, og slakkere bunnlinje.

2 Likes