Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Mer bevegelse i treasury

Siste 5 korreksjoner i S&P siden mai:

Jeg syntes s&p er interessant å shorte rundt ATH nå basert på:

• Foreløpig er reduksjon i nåværende korreksjon sammenliknet med de 5 foregående fra topp liten, samtidig som bevegelse opp siste måneden fra siste low er veldig, veldig høy. Må også sees i sammenheng med at forrige korreksjon var litt større enn de foregående, men basert på tidsaspektet er det store bevegelser
    -Potensielt negative meldinger som overrasker som man ikke vet om nå. tapering, gjeldstak, rentehevinger, inflasjon
  • Treasury yielden stiger as we speak, økt risikobilde mot tech. Vektingen for S&P er stor mot tech
    -Historisk høy belåning mot investeringer, krypto er en del av dette som også har korrigert siste uken

tar gjerne mot innspill

Det og time perfekt er vanskelig, men jeg tror ting er på ferde og vi vil komme til og få en form for endring. Men problemet er at det er jo fortsatt ikke noe alternativer til hvor pengene skal gå.
Så risikoen med short er at det fortsatt er så mye penger i markedet at de fortsetter og kjøpe.
MEN når vi nærmer oss neste inflasjons tall (10.Dec.21), eller når fed kommer med hva de skal gjøre med inflasjone. Men jeg har hatt Bear en stund (lukket norge i dag pgr norge er jo Olje avhenig og jeg tror mye kan skje. på opp og ned).

1 Like

Enig, men jeg tenker det også er mulig å svinge på mindre korreksjoner, ikke nødvendigvis de store korreksjonene men typ 1-4% er ok korreksjoner om man får med seg deler av det. Går man opp mot ath og bryter gjennom er jeg forsiktig igjen, så små bevegelser i prosent kan endre holdningen mot shorten

SEB deler synet:

Vær i aksjer, selskapene leverer svært bra.

Folk har spart opp mye kapital, dette skal brukes, noe som er veldig bra for økonomien

PMI stiger; innsiderne i de største bedriftene opplever gode tider, til tross for flaskehalser og stigende priser

Gå i helseaksjer

Unngå rentepapirer med lang durasjon

1 Like

Kan ikke si meg enig i å kjøre overvekt aksjer nei…

De sier alltid bare kjøp kjøp kjøp.

Som sagt tror jeg risk/reward er ekstrem.
Men vi får se hvordan historien ender denne gang :grin:

1 Like

SPÅR BØRSFALL: Bank of America har et mål for S&P 500-indeksen neste år som ligger drøye 1% under dagens nivå. Storbanken skriver at det er mange likheter mellom dagens marked og 1999/2000 og tenker da på dot com boblen. Banken fremhever negative realrenter, eksploderende inflasjon, ellevill IPO-aktivitet samt likviditetsrisiko i amerikanske statsobligasjoner og kinesisk eiendom som negative faktorer.

3 Likes

Biotek er hardere skjendet enn det grønne aksjer ble etter årsskiftet (les: anser det som kjøpsmulighet).

1 Like

Spennende oppsett på helse indeksen iallefall.

Tydelig pullback, men ned mot toppen av tidligere range.

Minste pullback av alle 3 foreløpig. Får vi en form for reversal herifra kan det bli spennende.

Edit:

Så denne nettopp!

3 Likes

FED kan bare avslutte all QE:

14:35:49

TDN Direkt/Kahni Ismail

Antallet førstegangssøkende til arbeidsledighetstrygd i USA i forrige uke på det laveste på over 50 år

Antallet førstegangssøkende til arbeidsledighetstrygd i USA (jobless claims) var 199.000 personer i forrige uke, viser statistikk fra det amerikanske arbeidsmarkedsdepartementet onsdag.

På forhånd var antall førstegangssøkende ventet å være 260.000 personer, ifølge konsensusprognose fra Trading Economics.

Ifølge det amerikanske nyhetsnettstedet CNBC, er tallet det laveste siden 1969.

2 Likes

Et tilsvarende hopp som tidligere i dag, så er 10-års obligasjonen på 2-års high.

Edit; 1.695

Leste dog i går av en kredittanalytiker i us at det er lite volum generelt i markedet før thanksgiving, slik at man må ta det i betraktning til de store bevegelsene.

1 Like

Ferske tall klokka 16:00 - inflasjonen fortsetter å stige i USA, men ikke mer enn fryktet.

PCE-prisene økte på årsbasis i oktober 5,0 prosent, mens stigningen i september var 4,4. Kjerneinflasjonen siste 12 måneder økte med 4,1 prosent, opp fra 3,7 i september. Alt dette var ventet av markedet.

1 Like

image

2 Likes

Hmmm hvorfor gjør de det?

Ville ikke stolt på deres egen umiddelbare forklaring hvertfall.

13:59:25

TDN Direkt

ECB: Kan se ut som markedene har misforstått vilkårene for renteheving

Rådsmedlemmene i Den europeiske sentralbanken mener at gitt utviklingen i økonomien pr dags dato, vil PEPP-programmet avsluttes rundt mars 2022.

Det fremgår av møtereferatet til ECB, publisert torsdag, fra rentemøtet som ble avholdt 27.–28. oktober. På rentemøtet holdt sentralbanken renten uendret og sa det vil kjøpe obligasjoner under PEPP-programmet i en lavere takt enn de to foregående kvartalene.

Samtidig fremkommer det av referatet fra møtet at medlemmene i rådet diskuterte et hypotetisk stagflasjonsscenario i relasjon til risikoene for de økonomiske utsiktene. Det ble imidlertid presisert at stagflasjonshendelser på 1970-tallet ikke fant sted under de samme forholdene som nå.

Det skrives blant annet at rådet ser på inflasjonsutsiktene på mellomlang sikt som mer usikre enn tidligere, og at innkommende data for desember ikke vil være nok til å ta ned usikkerheten i inflasjonsutsiktene på mellomlang sikt.

Det kommer videre frem at medlemmene var enige om at prispresset har vært mer langvarig enn hva septemberprognosene tilsa. Det ble videre snakket om at dersom arbeidsledigheten ikke kom seg tilbake til nivåene før krisen, kan prispresset bli høyere enn dagens estimater.

«Vi må være tålmodige under en periode med økt usikkerhet», heter det i referatet.

Rådet vender seg imidlertid også til markedet: «Markedet har priset inn en tidligere økning enn det den fremtidsrettede veiledningen gir, og det ble reist spørsmål om markedet har misforstått de tre vilkårene for en økning. En repetisjon av disse kan dermed være hensiktsmessig», ble sagt under møtet.

Markedet misforstår planøkonomien vår

4 Likes

For de som tror at politikere har den fjerneste anelse om hvordan ting fungerer.

image

9 Likes

Tror dette bare er starten. Alt jeg har hørt og sett så begynner ting og bli verre i ett ganske raskt tempo i USA. hvis/når de hever renten blir det enda verre…

1 Like