Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

15:31:31

Ingrid Ekeberg

Wall Street reagerer på senatsvalg i USA – Nasdaq åpner med nedgang

Amerikanerne venter fremdeles på utfallet i Georgia-valget, der demoraktene allerede har tatt ett sete fra republiakerne, og ligger an til å vinne enda ett sete.

Det betyr at det demokratiske partiet ligger an til å ha flertall i kongressen, ettersom seieren vil gi dem halvparten av setene. Visepresident Kamala Harris får da avgjørende stemme. Det gir påtroppende president Joe Biden større handlingsrom.

Markedet responderer blandet: Dow Jones-indeksen stiger i førhandelen, mens Nasdaq faller. Rett før børsåpning lå alle tre toneangivende indekser ned, Nasdaq med 1,7 prosent.

S&P 500 åpner ned 0,5 prosent.

Sjeføkonom Erik Bruce i Nordea Markets sa til DN tirsdag at en ren demoraktisk seier i senatsvalget, en såkalt «blue sweep», ville gi markedet den største overraskelsen.

– Får man en blå bølge, så kan det skape uro i rentemarkedene. Mye av aksjeoppgangen skyldes langvarige og lave renter, sa Bruce til DN tirsdag.

– Men jeg holder fortsatt en knapp på at det vil være bra for vekst. En av risikofaktorene man likevel ser på, er om det blir inflasjon som følge av økt pengebruk og at rentene kan gå mye opp, avslutter han.

CNBC skriver at det er tech-aksjer som vil bli rammet hardest dersom demokratene sikrer seg flertall i kongressen. Både Apple og Facebook-aksjen falt 2 prosent i førhandelen. Fallet skyldes at demokratene har varslet at de vil prioritere helt andre næringer på kort sikt, samt økte skatter på lengre sikt.

Tenker at det kanskje går mot et bratt rally oppover før evt ny nedgang?

Spesielt 1999 ligner jo veldig

6 Likes


14:12:43

Ingrid Ekeberg

Markedene i USA reagerer lite på kaoset i kongressen onsdag – stabilt i førhandelen

– Markedet ser hovedsakelig etter en økonomisk forbedring i andre eller tredje kvartal, og har ikke sett noe i pandemien eller den politiske situasjonen som endrer det synet, sier senioranalytiker Joseph Trevisani til nyhetsnettstedet Axios.

En time før handelen starter er alle tre nøkkelindekser i USA opp: Dow Jones opp 0,4 prosent, Nasdaq opp 0,8 prosent, S&P 500 opp 0,5 prosent.

Tirsdag og onsdag var to senatorseter på valg i USA, som tippet flertallet i demokratenes favør i senatet. Det gir påtroppende president Joe Biden langt mer spillerom, fordi demokratene allerede har flertallet i Representantenes hus. Det gir Biden kontroll på kongressen.

Markedet responderer delt på seieren. For noen bransjer vil Biden som president gi et løft, da han har lovet å øke stimuleringspakker. For andre bransjer, som teknologi, er det frykt for høyere skatter og renter.

Gregory Daco, sjeføkonom med USA som felt på Oxford Economics, oppsummerer faktorene som hindrer markedet i å reagere kraftigere slik for Axios:

  1. Kaos/vold banalisert
  2. Antagelse om at urolighetene er forbigående
  3. Georgia-seieren til demokratene betyr mer stimulering på vei
  4. Stødig sentralbank
2 Likes

i dag 11:29

NTB

WHO: Situasjonen i Europa er «urovekkende»

Europeiske land må intensivere kampen mot koronapandemien, advarer Verdens helseorganisasjon (WHO) torsdag.

– Dette er en urovekkende situasjon, sa leder for WHOs Europa-avdeling, Hans Kluge, på en pressekonferanse torsdag.

Han er særlig bekymret for den nye muterte koronavarianten som først ble oppdaget i Storbritannia.

– I en kort periode er vi nødt til å gjøre mer enn vi har gjort til nå, og vi må intensivere tiltakene for å være sikre på at vi kan flate ut den bratte smittekurven i noen land, sa han.

3 Likes

Er det nå man skal si til seg selv “this time is different” og så ringe til sjefen og be han dra til helvette og si jeg skal leve av aksjer? Spør for en venn.

9 Likes

Jepp! Som El-Erian sier her. 10års renta er på vei opp igjen. Flykt til tryggere havner er underveis. Er 100% invistert i gull og sølv dette året foreløpig

3 Likes

Realrentene er dog negative siden inflasjonen stiger mer. Det gir få incentiver til å oppsøke risikofri rente, eller ha penger på bok. Man taper hver eneste dag.

Som dagens data viser; 5-årig realrente ligger på - 1,6 %. Hvorfor skal man selge seg ut av aksjer som i alle fall forventes å gi realavkastning?

Er ikke folk lengre redde for å miste sin kjøpekraft?

De som har stått på utsiden av markedet i 2019 og 2020 fordi det har vært «for dyrt» eller forventer renteoppgang har misset 40 % avkastning i globale aksjer og 45 % i nordiske aksjer.

Alt fordi man er redd for at nominelle renter skal gå fra 0,3 til 1,3 %?

3 Likes

Mange som har gått glipp av mye oppgang pga høydeskrekk ja, men jeg snakket for min egen del for i år, og fremover at jeg er mer komfortabel med å investere i råvarer enn i aksjer. Kommer aksjemarkedet til å gå mye høyere? sannsynligvis, men jeg tror råvarer kommer til å gjøre det utrolig skarpt i år

3 Likes

Fair enough, diversifert mot råvarer jeg også, men definitivt ikke all in.
Good luck :+1:

1 Like

Jo mer dritt i USA, jo mer skal børsen opp.

S&P opp 1,48% as we speak.

1 Like

Markedet ser alltid 6 - 12 mnd frem, ikke på gårsdagens bråk eller neste ukes.

Hva kan de smarte kjøpe som er mer verdt om et år enn i dag. Ikke rakettforskning dette.
Shorter man er det bare til å snu tankesettet :wink:

Tror det er riktig å innse at markedene ser etter positive forhold. Alle er slitne og lei av Covid 19, konkurser, en gal president med mer. Nå er det tid til å feste i takt med vaksinering, ny og mer oppegående president, lave renter, tiltakende etterspørsel etter varer og tjenester. Legg til noen stimulipakker fra demokratene, og vi er kun 1 dag ut i russefeiringen.

Kjipt hvis man er short markedet, men dette er realitetene. Glem heller ikke at penger er gratis, og det vil gjelde en god del år til. Regningen kommer, men ikke med det første.

4 Likes

Tja. Skal ikke mer enn et par år tilbake før markedene ikke så lenger frem i tid enn en twittermelding fra Trump. Det er helt spessielt det som skjer nå, hvor alt stiger kontinuerlig.

2 Likes

Jo da, det har skjedd endringer, men «alt» stiger ikke bare.

Industrielle råvarer handles fortsatt lavere enn for 5 år siden, det samme gjelder for mange konservative selskaper med steady earnings og results.

Men at mye har steget vanvittig; helt klart, det er derfor jeg tror mer på aktiv forvaltning enn indeks. Jeg ønsker ikke å eie Tesla eller være 60 % overvektet FAANG nå. Man må være selektiv, men å være bear investeringer som er long er å være ekstremt kontrær nå. Minste motstands vei er opp, jeg erfarer selv daglig at det er mye penger der ute som ønsker å finne veien fra bankkonto til markeder.

(Og det er ikke «dumme» penger vi snakker om fra gamblere, men fra godt bemidlede investorer som tjener penger som gress i sine virksomheter. Jeg nevner dette fordi jeg synes fremstillingen om at det er «Robin Hood» investorer og gamblere som har kjørt markedet siden april blir for dumt. Se bare på Storebrand, de har overvektet siden april, det er ikke dumme penger. Det er pensjonsforvaltere, og de styrer mye av markedet)

4 Likes

Samme her. Jeg kjenner også mange som nå har lyst å investere i et eller annet siden de ser at det stiger. Men det er ikke alltid et bra tegn.

Vet ikke hvorfor alle tror at de som har diskutert noe i denne tråden er short med flere års horisont?
Går jo an å være innom for ein dag eller 5?
De fleste som prøver å shorte venter for lenge etter at det har falt. Tipper flere shortet på bunnen i mars enn toppen tidligere.

Bør det ikke være game on for ESG-aksjer nå som Demokratene får full styring i USA?

1 Like

Jo, hvis man lar investeringene styres av momentum så har man markedets sterkeste medvind i ryggen.

Ser ikke helt hva som skal stanse ESG-fokuset, det er fortsatt mange som ikke skjønner begrepet av den menige mann i gata. Ergo skal dette være buzzword i en goooood stund til :wink:

1 Like

Biden er ihvertfall ikke negativt.

Men som noen skrev over her, de to hoveddriverene i ESG er at fondssparere legger trykk på at det skal bli mer miljøvennlig, og at store bedrifter ser at det kommer til å være veldig dårlig business å ikke investere i grønt. Verden skal bli miljøvennlig, og i det store bildet er denne lille bobletendensen vi ser nå bare en liten bølge oppå dønningen. Denne enorme prissettingen vi ser på f.eks NEL nå kommer til å utjevne seg ved at vi får store emisjoner og konsolideringer mellom selskaper.

2 Likes