Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Teksektoren i USA tynges i førhandelen etter Georgia-valget

16 minutter siden · Martin Hagh Høgseth

Det ligger an til en noe negativ utvikling på de amerikanske børsene etter Georgia-valget i natt. Ved nitiden, mer enn seks timer før børsåpning, peker terminhandelen på teknologisektoren Nasdaq ned 2,2 prosent. Samtidig er S&P 500-terminene er ned 0,8 prosent. Dow Jones ligger i skrivende stund an til en forsiktig nedgang.

Utviklingen kommer etter at demokraten Raphael Warnock er utnevnt til valgvinner over republikaneren Kelly Loeffler, av de fleste amerikanske mediene. Fortsatt er det uklart om demokraten Jon Ossoff eller republikaneren David Perdue vinner det andre setet det nå er omvalg om nå. Men det peker i øyeblikket mot at demokratene også tar dette setet.

Om det blir tilfellet vil det bli 50–50 mellom Demokratene og Republikanerne i Senatet, noe som gjør at påtroppende visepresident Kamala Harris får den avgjørende stemmen.

Dette vil kunne gi påtroppende president Joe Biden større handlingsrom. Dermed kan det ligge an til større krisepakker, men også høyere selskapsskatt og strammere reguleringer av teknologisektoren, ifølge Reuters.

1 Like

Lastet en del Bjørn i dag. Mot Olje - Tesla - og obx. så får vi se om vi får ruske vær ut uken.

OBX bryter over 860 som er siste motstand før ATH 880

Boligprisene i Oslo opp 12 % på ett år :sweat_smile: Alt er i ath og vell så det. Krypto går helt amok.
Denne krisen er helt awesome :rocket::star_struck:

1 Like

Ikke så fet for unge / nyutdannede som sliter med å få jobb og bolig

5 Likes

De får bli med på festen i neste verdenskrise.

2 Likes

Hva tenker folk om at Demokratene tar senatet? @anon80503862

Et USA tuftet på hakket mer medmenneskelighet enn hva Trump sin regjering høres i utgangspunktet ok ut.

Det er en sentrumsdominert demokratisk regjering dette, ikke AOC-tiltet. Så man trenger ikke å frykte at økonomien vil gå noe dårligere under denne demokratiske regjeringen enn under andre.

Er dette bra eller dårlig? Synes finansmarkedene går mye bedre når økonomien går dårlig.

Tror nok sentralbankene har mer å si for aksjemarkedet enn presidentene.

4 Likes

Statistisk sett er det ingen stor forskjell i markedene om det er demokratene eller republikanerene som styrer.

Men det var en liten forskjell:

1 Like

Det viktigste for min del nå er at jeg antar det vil komme en ny og større stimuluspakke, og at dollaren skal bli svakere. Det vil si at alt annet som prises i dollar burde gå opp som en konsekvens. Spesielt grønn sektor som er avhengig av subsidier, som er noe jeg antar demokratene vil satse sterkt på.

Jeg tror ikke markedet vil prise inn potensielt negative sider enda. Det vil si helsereform og skattereform primært. Jeg tror man vil ha fokus på det som kommer først, og det vil sannsynligvis være enda mer massiv pengetrykking - nå også gjennom kongressen og presidenten, og ikke bare gjennom FED.

Det vil også være en antagelse i markedet om normalisering av forholdet mellom USA, EU og Kina. Bra for internasjonal handel vil tanken være. Realiteten kommer bankende etter sommerferien.

Om selskaper med massive overskudd (teknologi) som er priset til himmelske verdier skal få en nedtur fordi man frontrunner en potensiell skattereform får man jo vurdere selv. For min del tror jeg dette blir en mer aktuell problemstilling i 2H. Først skal vi bekjempe pandemien og trykke en helt hinsides mengde penger for å komme oss gjennom dette (og så redde klimaet i tillegg) :slight_smile:

Heving av minstelønn vil fort være det viktigste demokratene nå sannsynligvis får gjennomført siden det faktisk vil være inflasjonsdrivende. Men det er ikke inflasjonsdrivende før folk faktisk får høyere lønn, så dette ligger mye lenger fram i tid.

2 Likes

Scenariet du skisserer bør vel bety at både gull og Bitcoin skal videre opp, eller? :slight_smile:

1 Like

I utgangspunktet ja.

Så mener jeg også at bitcoin er null verdt, så ikke ta dette som en anbefaling :slight_smile:

6 Likes

Samme som jeg mente om KOA på 13 øre. Mener aksjen er null verdt, men den har gått til 40 øre for det. Kunne tradet KOA på TA, og det samme gjelder vel bitcoin. Problemet er bare at det faller meg veeeeldig hardt.

3 Likes

TA er vel den eneste som fungerer i dagens marked. De som er super dyktige til å regne ut riktig pris har vel solgt seg ut av det meste for leeeeeenge siden?

2 Likes

For å utbrodere: når fiatpenger mister verdi fordi stater trykker penger, og folk kjøper alt annet av asssets for å rømme fiat (inkludert gull, bitcoin, aksjer, eller eiendom), så er man kun en regulering unna at desperate maktkåte politikere plutselig endrer på forutsetningene for valgene man har tatt.

Penger er makt. At politikere ønsker å kontrollere penger er logisk. Nå har de i mange land gitt bort denne makten til sentralbanker, men vi er jo nå vitne til at dette systemet til dels kollapser. Da er spørsmålet om politikerne - på sikt - vil innføre reguleringer som dreper alternative asssets. Uansett om det er kunst, eiendom, bitcoin eller gull så er det veldig lett for politikere å bli enige om at “dette er problematisk” og drepe potensialet.

Spesielt Bitcoin er noe som politikere fort kan finne ut undergraver fiat, og derfor bør forbys.

Nå ville det kreve at USA, EU og Kina ble enige om saken, så ekstremt sannsynlig er det kanskje ikke. Men i utgangspunktet så ser jeg ingen grunn til at ikke politikerne med ett pennestrøk kan gjøre alt av crypto tilnærmet verdiløst.

Men det er en bekymring for framtiden, ikke i dag.

ps: Når man ser chart på bitcoin, så er det også vanskelig å spå at det “må videre” - for denne utviklingen er åpenbart ekstremt spekulativ.

1 Like

Tjah, mine tre største investeringer har P/E på 9, 14 og 23. Alle med gode muligheter for bedre resultat i 2021 enn i 2020.

Den fjerde største investeringen min har negativ P/E og forventet breakeven i 2023, men er også finansiert til da. Det er “flaksloddet” mitt. :sweat_smile:

4 Likes

Gått å høre at det finnes unntak. Den aksjen jeg hadde mest avkastning i prosent i 2020 var Valaris med 430% :sweat_smile: Flaks jeg ikke regnet på den.

1 Like