Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Makroøkonom tror på kamp om Bidens redningspakke: –Tydelig at republikanerne ønsker å begrense omfanget

Det vil være utfordrende for påtroppende USA-president Joe Biden å få nok støtte til redningspakken han la frem torsdag, mener DNB-økonom Kelly Chen.

Demokratene har jo flertall, så de kan vedta hva de vil.

3 Likes

But the hopes are tempered by the reality that Biden may struggle to win support for massive spending, even from some Democrats, analysts say.

“To some extent, most of this optimism had been priced in, but the huge figures had also invited some contemplation as to whether the necessary bipartisan support will materialize for this huge sum," Jingyi Pan of IG said in a commentary. “The market appears to be playing it safe," she said.

Interessant set-up, bullflag eller bull-trap? :sweat_smile:

2 Likes

Jeg har veldig vondt for å tro at ikke demokratene skal feire at de har flertall i senatet og har ny president med å vedta en stor pakke som inkluderer tingene de har lovet i lang tid. Det blir en kort periode i begynnelsen av presidentperioden hvor Biden har det veldig lett med å få ting vedtatt som er klart og avklart og populært blant demokratiske velgere.

Det viktigste av disse i mitt hode, fordi det er inflasjonsdrivende, er økt mistelønn og støtte til blå delstater så de ikke må sparke offentlig ansatte.

Alt demokrater ønsker seg er ikke i ønskelisten, men det jeg har sett er ting som jeg politisk har oppfattet som har bred støtte blant demokrater.

At republikanere skal forsøke å sabotere det meste er min antagelse per i dag, men jeg tror ikke de får stoppet noe i begynnelsen.

5 Likes

Denne stimulipakken er blitt frontet i lang tid. Så den er nok allerede innbakt og vel så det.

En stor indekskorreksjon er nok bare å glemme. Det har vært argumentert av flere i lang tid. Så lenge inflasjonen er lav så vil TINA være gjeldende på makroplan. Vi er i en “stabil” fase hvor dette er verktøyene som blir brukt. Neste transiente perdiode blir nok heller spennende. Svart svane som økende konfliktsnivå (krig) er umulig å forutse, men hvem har vel energi/ressurser til det oppe i alt dette?

Hvor det drypper og hvem som ikke blir berget er nok heller spennende å argumentere rundt. OBX i 1100 og bitcoin under 20.000 før sommeren er i gang, mine bets.

Men fra teori til handling, noen som erfaring med salgsopsjoner på Tesla og/eller Bitcoin?

Markedet reagerte ikke nevneverdig på pakken. Det virker å bekrefte mistanken om at den alt er priset fullt ut. Kanskje man ser en mindre reaksjon når det blir vedtatt.

Kommer vel når den er blitt godkjent, noe den ikke er enda :slight_smile:

“Markant nedgang”

< knappe 1% ned.

:smiley:

1 Like

Alt under 10% er jo bare krusninger i disse tider.

2 Likes

1 Like

Har ikke lagt merke til det der…

1 Like
1 Like

Synes det er mest bear artikler i media for tiden - ikke det jeg assosierer med “eufori”

1 Like

Media sier en ting, aksjeforum sier noe helt annet…

2 Likes

Synes ikke media er veldig bear. Noen er det, men Schiff og Henrich er det hele tiden.

Tror det må til en sort svane event som på en eller annen måte slår ut på den private kredittboblen. Når det gjelder skattebetalerne så er ikke sentralbankene og myndigheter interessert å baile disse ut.

1 Like

En hedgefondforvalter mener den gigantiske redningspakken kan gjenskape noe à la det som skjedde under «the roaring 20’s». Den gang fikk myndighetene innbyggerne raskt ut i arbeidslivet, og nå ønsker Biden å gjøre det samme.

– Men vær forsiktig. «The roaring 20’s» endte som kjent i det store krakket på Wall Street i 1929. Det kan føre til økende inflasjon som potensielt kan sprekke den storslåtte aksjeboblen, sier David Neuhauser, adm. direktør i Livermore Partners, til CNBC.

Han mener investorene bør være bekymret for at krisepakken kan føre til noe av det samme som det som skjedde i 1929.

– Vi ser en massiv innsprøytning av midler, men vet ikke hva fremtiden vil bringe, sier forvalteren.

Krakket i 1929 førte til et fall på 86 prosent i aksjemarkedet på mindre enn tre år, og markedet ikke hentet seg inn igjen før i 1954.

Dette likner mer og mer finanskrisen slutten av 80 tallet også. Alt skulle til himmels da også. Folk rakk bare bli rike på papiret før det meste var borte.
Aksjer og Eiendom var ned over 30 prosent i mange år etter. Noen som husker det?