Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Visst faen er jeg misunnelig :sweat_smile: men håper selvfølgelig at alle som tjener penger får beholde de. Jeg vil ikke at noen skal miste huset sitt.

Men en må jo spørre seg selv “hva faen driver jeg på med?”

1 Like

Er bear i ett bullmarked ?

Tror at aksjer skal verdsettes basert på det fundamentale ? (de fleste gidder ikke en gang se på en kvartalsrapport før de konkluderer med at ett selskap er fantastisk fundamentalt).

3 Likes

Føler denne passer inn her som en «anti-tese». Amerikanerne har betalt ned mye gjeld totalt og en god del av dem har penger som skal brukes når ting åpner opp. Det er også mange som har nesten ingenting.

3 Likes

Folk kan da ikke være så flatpanna her inne å tro at dette går på misunnelse… At E24 portretterer noe slikt er hinsides hva som er god presseskikk, og det er det handler om.

Uansett, når tesla fanboys sitter å circle-jerker er det ikke rart aksjeprisen får bein å gå på!

Jaja, ved neste bokbrenning ryker lærebøker - de er tydeligvis av liten betydning.

Ta et forbrukslån, gear BTC eller Tesla kjøp, bli millionær - risikofritt! f*ck me.

Men så skal det sies, Musk er Tesla og Tesla er Musk og Musk har jo litt schwing, så noe overraskende er det ikke. Tesla har heller ikke noe spes med gjeld, men de skal sannelig tejene penger for å foresvare prising :slight_smile:

2 Likes

Er ca. 1/3 investert. Men akkurat nå føler jeg at det er få bargains der ute.

En ting er å ha flaks i en tid der alt går opp - en annen ting er å kunne gjøre gode investeringsvalg kontinuerlig… Døgnfluer eksisterer på børsen også. At han er “selvlært” om analyse og Tesla på youtube forteller meg mer at han har sett på hausse-videoer og latt seg rive med. Er ikke vanskelig å se for seg hva som skjer om ett års tid ca.

3 Likes

Folk skriver positive artikler om yrkessvindlere (spåmenn og varme hender), og hvor mye penger pokerspillere tjener.

Folk gambler på børs, ikke noe galt i det. Eneste måten å komme rundt monopolet til norsk tipping på.

“… Og @Fornybar trodde value investing var å kjøpe aksjer i bedrifter med et produkt i markedet” :grin:

1 Like

Storyen er ikke verd hans egne youtubekanal engang. For all del håper jeg at han har vett å sikre, coronapermittert som han var.

Tidevannet hever alle båter. Eller stort sett alle, ikke biotek :stuck_out_tongue:

Ta en kikk på charts i biotek siden 1. november en gang til :slight_smile: Det var da indeks gikk opp hardt.

Ja, og ta en kikk på samme chartet og gå to uker bakover, det var da indeks gikk ned hardt. Skjønner ikke helt hva du skal frem til, men indeksen ligger hele 1,5% høyere enn to uker fra referert tidspunkt. Siden det er korte tidslinjer vi snakker

Men ja, biotek har gått noice fra 19, men volatilt har det vært.

Frem og tilbake er like langt? hvor langt er et tau?

Jeg tror en realitetsorientering er greit. Det meste av biotek er MYE opp fra indeks begynte å gå hardt, og det er helt naturlig at mye av oppsidepotensialet i enkelte aksjer er tatt ut og ting siger noe tilbake før eventuelt indeks pusher videre opp igjen.

En veldig enkel sjekk av charts vil tilsi at påstander om at biotek ikke har fått ett massivt løft av ett mer positivt markedssentiment siden 1. november er direkte feil. Uansett hva slags historier man forteller hverandre så bør man i det minste forholde seg til verifiserbare fakta.

Jeg skal fram til at denne påstanden er direkte feil og misvisende for hva som faktisk har skjedd i markedet de siste månedene.

Vi har hatt brudd opp, overgang til det som ser ut som ett skikkelig bullmarked (eller dette er bear tråden - inntil det eventuelt krasjer :slight_smile: ), og dette “tidevannet” har hevet alle båter inkludert biotekaksjer. Noen få, som sliter skikkelig med covid-19 (pcib, nano) har bare hevet seg en del, mens andre har hevet seg massivt. Man bør ha i bakhodet at kursbevegelsene nok til en viss grad skyldes markedssentiment generelt, og ikke selskapsspesifikke hendelser.

Litt artig ironi, siden jeg ikke er spesielt diversifisert innen bio. Men det tas sannelig rennefart fort å sette folk på plass gitt, min manglende evne til å formulere meg kommer frem ved bruk av emojis, siden banning ikke helt lov.

Uansett: flere og enhver har fått med seg hva som har skjedd i indeks. Så det er ikke så nøye med faktuelle skriverier, hele bjørnetråden er jo en fantasi!

Så det er bare å pakke ned korrigeringsboneren for en usubstansiell kommentar som det der.

p.s Jeg leser stort sett alt du skriver på forumet, men ikke svi kruttet på slikt.

Hail Jcp :pray:!

Sant nok, jeg burde nok ikke krangle på sånne detaljer du har rett i det :slight_smile:

2 Likes

Det her er jo et typisk toppish fenomen. Problemet er jo når du kjører på med lån på noen 100k og sliter med jobb osv. Da er risken at du ender opp der med å være arbeidsledig og noen 100k i forbruksgjeld. Det er noe som rett og slett ikke går opp og kan ta årevis å komme seg ut av. Rewarden er jo som her å ha et par mill. Greit nok det, men livet blir ikke så veldig mye bedre av det, mens livet som arbeidsledig med flere 100k i forbruksgjeld rett og slett er et helvete. Negativ risk/reward.

2 Likes

Sykeste artikkelen jeg har sett på E24. Håper ingen investerer i Tesla utelukkende basert på den artikkelen.

– Jeg begynte å stresse. Det var mye penger å miste på kort tid da, men det var ikke snakk om at jeg skulle selge med tap. Så jeg tok blant annet opp 100.000 kroner i forbrukslån og puttet det rett inn i Tesla. Jeg gikk også til hvert eneste familiemedlem, men det var ingen som ville låne meg penger, forteller han

.

4 Likes

Tenkte det samme når jeg leste det, satser på en fin korreksjon nå :sweat_smile:

Foreløpig vellykket test av den stigende trendlinjen: