Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Tenk dere den samme artikkelen, bare skrevet om en kar som investerer i Cisco i starten av børsfallet under dotcom-krisen. Eller NAS fra mars til nå. “men det var ikke snakk om å selge med tap…”

Tesla var/er riktignok en annen case, men det er sikkert en del skjebner som E24 ikke ville polstret til førstesiden på samme måte var det omvendt.

5 Likes

Mange har tapt enormt i NAS og oljerelatert pga den logikken.

5 Likes

Måtte se igjennom mer fra den Tiktok Twitter brukeren - dette er en boble.

Med daglige artikler om «pass på dette er en boble» så tror jeg tvert imot at det er gode sjanser for at vi har en sterk euforisk periode foran oss.

10 Likes

Og nå kan jo til og med børsen korrigere 10% fra toppen uten å være i nærheten av noen farenivåer, så den norske ser veldig robust ut.

Men vi blir jo påvirket hvis den mer hysteriske amerikanske børsen smeller voldsomt da.

4 Likes
1 Like

Ref amerikansk økonomi, evige lave renter og USA-børser resten av 2021:

– Jeg tror vi kommer til å se en signifikant gjeninnhenting av økonomien i andre halvdel av 2021, sier sjefanalytiker Mikael O. Miljøj i Danske Bank Markets i en presentasjon mandag.

Milhøj venter at amerikansk økonomi vil hente seg kraftig inn i år, og at produksjonen vil komme tilbake til nivåene før koronakrisen.

Til tross for en solid utvikling i økonomien, tror sjefanalytikeren at inflasjonen må ta seg opp før den amerikanske sentralbanken Federal Reserve (Fed) strammer inn sin ekspansive pengepolitikk.

– Fed har sagt tydelig at den ikke vil stramme inn pengepolitikken bare fordi arbeidsmarkedet er stramt. Fed må se høyere inflasjonsforventninger og høyere faktisk inflasjon, sier Milhøj.

Han tror den amerikanske sentralbanken tidligst vil heve renten i andre halvdel av 2023.

1 Like

I så fall er det bare å gjøre seg klar for et langvarig bullmarked! :ox:

– Første renteøkning vil skje i andre halvdel av 2023, men kanskje ikke før i 2024, sier sjefanalytikeren.

1 Like
1 Like

Flott med folk som skal spå markedet. Det går som regel rett vest.

10 Likes

Hvem er det?

1 Like

Fra artikkelen “Han har drevet med aksjer og investeringer i 30 år, og jobbet for flere kjente investorer. I dag driver han selskapet taktiskinside.com som selger investeringsråd, og forvalter sin egen portefølje. Han er så sterk i troen på en nedtur at han har solgt alle egne aksjer, og sitter klar med kontanter når fallet kommer.”

Jeg husker jeg leste analysene hans i Finansavisen for noen år siden. Hvis jeg husker riktig er han en teknisk investor. Problemet med de tekniske indikatorene er at de har flashet rødt lenge nå, og man kan nesten bruke antall artikler om en korreksjon som en kontraindikator. Samtidig er det litt mixed bag. Eksperter som advarer om fall kombinert med Kids som tar om forbrukslån for å kjøpe Tesla…

Fikk selv en forespørsel sist uke av en jobb om jeg kunne hjelpe ham med å opprette aksjekonto og gi ham aksjetips. Jeg sa nei til sistnevnte :sweat_smile:

Potensiell trippel-topp her? Ekstremt rangebound.

1 Like

Ja, jeg har og sett på taket som det dunkes i der - også i indeksfondene jevnt over.

Dog ser jeg ikke helt potensialet for en voldsom reaksjon ned utover 10-15% korreksjon - som jo hadde vært ganske naturlig snart.

Spennende med dollaren vs aksjer nå om man ser med lange briller. De har en tendens til å korrelere motsatt av hverandre og dollaren er i en lav range nå. Det er nå vi får se hva effekten av å trykke endeløst med penger er.
Fortsetter den ned, eller har det ingen effekt? (Jeg tror ikke på sistnevnte over tid). Hvis man bare kan trykke penger og la folk sitte hjemme uten bakside har vi jo løst et problem. :slight_smile:

3 Likes

Bryter vi over her så dekker jeg nok shorten og satser på ny entry på toppen av trendkanalen.
Skulle gjerne sett tegn på en tydelig reversal, er enig med deg at hvis det kommer en korreksjon nå så regner jeg ikke med mer enn en 10-15%… det sagt så forventer jeg at noe kommer til å skje ila. denne måneden som markedet ikke forventer. Biden inntar det hvite hus i morgen, det blir spennende! :slight_smile:

1 Like

Er selv veldig nære ved å dekke shorten. Bryter den opp tar jeg tapet og ser videre.
Har tapt alt for mye på bear-posisjonen min, og hele 2020 har jo vært bortkastet på investeringsfronten.
Heldigvis har kryptovaluta gjort opp for dårlige valg på indeks-fronten, men har jo gått glipp av vanvittig mengder “lette” penger ved å ta en så tydelig bjørneposisjon.

Holdt jo på å likvidere posisjonen min rundt valget, så kom vaksinen og det jeg trodde var en overreaksjon - men som viste seg å være starten på et herlig bullrun for de som satt posisjonert på alle andre måter enn meg selv :smiley:

Dette har vært en dyrkjøpt lærdom, men skal forsøke å slutte å være så sta. Og frem til jeg ser at markedet og mine underliggende tanker om markedet er på samme side kommer jeg til å holde meg unna indeks.

7 Likes

Vi alle gjør feil, Sålenge man tar lærdom i situasjonen :+1: Kan anbefale boken principles av Ray dalio, Han gjorde vel også samme feil tidlig i karrieren.

6 Likes
1 Like