Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

1 Like

Som @h3nk1 skrev så burde man jo selvfølgelig fått med seg utfallet av den enorme pengetrykkingen i mars / april. Nå føles det som om man ankommer festen når alle er på vei til byen spør du meg. Jeg tar ikke sjangsen på å endre strategi fra bear til bull så late in the game…

Når det gjelder inflasjon så sier de fleste makroeksperter jeg følger at det er snakk om måneder, enn år. Vi får se, men som du sikkert har skjønt har jeg høy conviction ifht. at denne boblen kommer til å sprekke, og det er verdt å vente på en stor payday.

Rasjonale er det samme som med alle langsiktige bets. Man lever godt med tap så lenge man får rett til slutt - og det ser jo vitterlig ut som det er i ferd med å skje? :kissing_heart:

Siden det er fredag skal du få noe annet enn en kile @Savepig.

Jeg kaller dette for “Gris i solnedgang” :kissing_heart:

4 Likes

Faren når aksjekurser stiger så raskt, uten tilknytning til fundamentale forhold eller selskapsnyheter, er at flere og flere sparere hopper på toget på skyhøye kurser og presser prisene enda litt høyere. Disse kursnivåene er ikke bærekraftige. Risikoen er at du som småsparer taper stort når den spekulasjonsdrevne boblen før eller senere sprekker. Det gjør den når mange nok finner ut at de vil selge de overprisede aksjene sine og kjøperne ikke er der lenger. Og hvordan vet du egentlig hva en aksje er verdt når prisingen ikke er knyttet til selskapets faktiske inntjeningsforventninger? Faren med slike ekstreme kursoppganger er også at tilliten til markedets evne til å prise riktig blir svekket. Vær forsiktig og pass på at ikke du blir en av taperne i dette spekulative spillet

4 Likes

Mitt forslag var vel egentlig å endre fra makrofokus og måneder til trading og timer /dager som tidsperspektiv. Så kan du være bear og bull uten å styres av conviction.

3 Likes

Enig @Christian Jeg syns @Nocturne er meget god på TA. Og spesielt Makro. Har også studert TA mye de siste årene. Du. Noc burde greie og finne aksjer med Momentum. Og trade bra på de. Du er så flink på TA og allikevel sitter du loong . Skal ikke være stygg . Men de aksjene har overhode ikke noe positivt momentum i seg. Jeg skjønner det ikke at du kan sitte i aksjer Som Mintra og Nano når du har evnen og kunnskapen til å se Bulls og Bears Fra 1 dags chart og helt ned til 1 Sekund.

3 Likes

Hmmm…

https://squeezemetrics.com/monitor/dix#

Stor avstand her, mange selger i darkpools?

1 Like

Takk for det @novalusus - jeg tror jeg mistet litt piffen når det krakket i mars og jeg trodde som alle andre at nå skulle vi inn i et langvarig bearmarked. Planen var derfor å ikke trade så mye, men bare kjøpe bear og la det stå til. Og så gikk det til h… :sweat_smile:

Men jeg setter pris på innspillene deres og vet det er godt ment, så jeg skal definitivt gå over strategien min denne helgen og revidere…

(Btw - jeg trader enda moment, kjøpte APHA i går – håper den kan bryte opp, og kjører SL på den).

5 Likes

Tamme bjørner i dag også

Savner dine tekniske analyser i ‘Traderhjørnet’. Også imponert over treffsikkerheten og prøver å lære meg TA selv.

1 Like

Det begynte jo så bra… :sweat_smile:

Men; vi har en EQ på gang på hourly her:

…som fort kan utvikle seg til et bearflag… :kissing_heart:

2 Likes

14:17:40

Erik Bucher Johannessen

Wall Street faller i førhandelen på dårlig vaksinenyhet

De viktigste indeksene på Wall Street faller i frøhandelen like etter vaksinenyheten til Johnson & Johnson.

Legemiddelselskapet koronavaksinen deres samlet sett var 66 prosent effektiv til å beskytte mennesker mot moderat til alvorlig sykdom i en stor klinisk studie.

Den amerikanske studien var 72 prosent effektiv, den sørafrikanske studien var 57 prosent effekten, mens effektiviteten i å unngå alvorlig sykdom var 85 prosent.

Selskapet vil tidlig i februar søke godkjennelse av vaksinen i USA

1 Like
5 Likes

I mine øyne ser det mer og mer ut som om regjeringen planlegger å ha strenge koronatiltak helt fram til “nok” er vaksinert, og det vil skje før sommeren.

Det vil si at Q1 og Q2 blir ødelagt inntektsmessig for svært mange bedrifter.

Jeg antar at en større utbrodering om dette kan komme i helgen, så da er spørsmålet om man vil posisjonere seg for dette eller ikke nå i dag.

I midten av neste uke (tirsdag onsdag) antar jeg at disse tiltakene, og at de vil vare lenge, er fullt priset inn i markedet.

1 Like

Interessant! Historisk har februar vært en meget dårlig måned for indeksene,
krysser fingrene for at historien gjentar seg… :slight_smile:

Høres ut som den vaksinen jeg kommer til å ta til høsten.

3 Likes

Tviler på at du får velge det selv.

1 Like

Det får man nok til høsten. Ned mindre du tror staten tvinger folk til å vaksinere seg.

Hørte på radioen idag at det kan bli tvang å vaksinere seg for noen arbeidstakere…