Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Selvsagt. Men har vondt for å tro at det vil gjelde meg.

Så får folk velge om de vil ha jobben sin eller vaksine, om de vil reise på ferie eller ha vaksine, osv.

1 Like

Om JJ vaksinen

In a study of more than 44,000 people, the vaccine prevented 66% of moderate to severe cases of Covid-19, according to a company statement Friday. And it was particularly effective at stopping severe disease, preventing 85% of severe infections and 100% of hospitalizations and deaths.

Det er vel et helt greit resultat

2 Likes

Ja resultatet ser bra ut.

Har en sneeky feeling i at det som skjer i GME, AMC og disse andre aksjene kommer til å utløse noe større greier her nå.

1 Like

Sitter med den følelsen selv.

1 Like

Begynt ok i usa i dag. Trenger en gap ned mandag.

1 Like
2 Likes

Leste en artikkel jeg ikke finner tilbake til, som trakk frem at store omveltninger i shortmarkedet generelt bidro til at indeksene er ekstra røde. Noe om at mye penger måtte flytte på seg - at gode aksjer måtte selges, og omvendt.

Også kjent som månedsrullering fond som skal vekte om.

Kan godt hende det var så enkelt, men ikke slik det ble beskrevet (i den spesifikke artikkelen).

Etter onsdagens nedgang hentet Wall Street seg inn igjen torsdag. På ukens siste handelsdag faller imidlertid indeksene etter vaksine-uro. Slik ser hovedindeksene ut ved 19-tiden:

Dow Jones ned 2,05 prosent.
S&P 500 ned 2,11 prosent.
Nasdaq ned 2,23 prosent.

– Det er altfor mye handel finansiert gjennom gjeld i systemet, og vi begynner å se tegn på at den store gjelden kan komme dundrende ned på en måte som gir hele markedet motvind i mer enn bare noen få dager, sier Matt Maley, sjefstrateg hos Miller Tabak, til CNBC.
Den samme usikkerheten har Olav Chen, forvalter i Storebrand, pekt på for å forklare onsdagens nedgang på børsen.
– Det er lommer av bobler som markedet frykter eller ikke forstår. Det tror jeg påvirker sentimentet. Hvis noe sånt som har skjedd med Gamestop plutselig kan skje, så spør man seg kanskje hvor mye av prisen i andre aksjer som også er blåst opp, sa Chen til E24.

2 Likes

I 2020 begynte ting å normalisere seg etter påskeferien. Tenker det senest skjer da i år også. Tenker de utsatte har blitt vaksinert i q1, og etter det burde man egentlig kunne myke opp. Men så venter de sikkert til etter påske. Så q2 blir delvis påvirket.

Jeg fant ikke bulltråden, men bamsene nevnes også her:

Hvis de åpner 6. april blir ikke q2 mye påvirket.

Altså, jeg tviler på at alt er 100% åpent 6. april, men at nok er åpent til at ting er 90% normalt, så kommer de siste 10% i løpet av Q2.

raoul1
raoul2

5 Likes

Lenge før GameStop, AMC-aksjen og Dogecoin skjøt i været har det vært ekstreme utslag i aksjemarkedet. Airbnb, DoorDash og andre start-ups uten inntjening har skutt rett i været ved børsnotering. Tesla er verdt mer enn alle andre bilprodusenter til sammen.

– Jeg tror vi har hatt en boble i lengre tid. Dette er bare toppen av isfjellet. Når markedet kommer ut av kontroll som dette, er det et tegn på at du bør være urolig, sier Richard Fisher, tidligere sjef i Dallas Federal Reserve, til CNN.

Ser bobletendenser

– Deler av markedet er i bobler, men sjansen er liten for at de tar med seg hele markedet når de sprekker, sier David Kostin, sjeføkonom for amerikanske aksjer i Goldman Sachs, i et notat.

Meglergiganten peker på at den enorme interessen for skallselskaper (Special Purpose Acquisition Companies – SPAC), samt interessen rundt selskaper med negative resultater, er foruroligende.

– Dette er ikke en god tid å kjøpe aksjer på. Men det er kanskje OK å bli i markedet, sier Robert Shiller, nobelprisvinnende økonom tilknyttet National Bureau of Economic Research.

De fleste mener vel at dette er en boble blåst opp av FED (og andre sentralbanker). Så jeg er usikker på hva man advarer mot hvis man sier det er en boble… spørsmålet er om det er noen grunn til å tro at den skal sprekke på kort sikt.

2 Likes