Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Noen tanker om kommende uke? Får vi en fortsettelse av euforien et par dager til før det kommer noe uventet?

Reagerer litt på at energiprisene har gått rett til værs i USA nå. Prisen på naturgass har gått opp hele 32.000%, og det rapporteres om priser på flere tusen dollar per MWh der borte. Dette vil ha enorme konsekvenser for den vanlige mannen i gata, som nå kan vente seg en gigantisk strømregning for februar. Aner ikke om dette kan ha noen betydning for markedet, men tenker dette er noe som bør følges med på.

3 Likes

Hvis økonomien tilter helt og det krakker ordentlig, hva skjer med BTC, ETH, XRP osv?

Forventer man at de skal være safe havens da?

Sist krakk gikk de rett i bakken mens gull gikk opp.

Hadde tenkt å skrive “Folk liker fortsatt å være rik på fiat”, men så kom Tesla å kjøpte bitcoin…

Probably different this time…

1 Like

Hvis økonomien tilter helt så går vel markedene til himmels på forventninger om økt pengetrykking.

1 Like

Det kommer til å krakke også

1 Like

Jeg tror det som kan gi en seriøs nedtur er økte renter på obligasjoner. Så er spørsmålet hvordan man kommer seg dit. Demokratene har rent flertall i USA, så jeg har litt vondt for å se at de skal krasje alt med vilje - men hvem vet. EU har bundet seg til linja de fører nå.

En krasj i markedet skyldes i praksis en fraværende kjøperside og en stor salgsside. Så da må man spørre seg selv, hvorfor skal det skje ?

2 Likes

Nei, det må vel komme en black swan som ingen av oss kjenner til per nå.

1 Like

Det blir vel når markedet er så høyt giret at salgene kommer ufrivillig når børsene bare korrigerer litt.

1 Like

Hva skjer feks om RobinHood ser seg nødt til å endre belåningsmulighetene for retail over natten, pga potensiell “uatabilitet” i markedene?

Veeeldig mye belåning i systemet for tiden…

1 Like

Eller folk vil ut fordi de forventere ett videre fall, og likviditeten blir borte overalt fordi alle trenger kontanter.

Men spørsmålet er hvorfor man tror det vil skje, og for min del så tror jeg det må være fordi man har veldig lyst til å trekke penger bort fra aksjemarkedet og over i noe annet. Hva da? Vel, det er jo spørsmålet da … kontanter? Ja, hvis man får en skikkelig krise (type krig), gjerne det.

Men jeg tror kanskje slutten på lockdowns kan gi en nedgang i interesse hos mange når det kommer til “meme stocks” og small caps som lever på håp og drømmer, fordi retail kan dra på cruiseferie, til syden, kjøpe seg kul bil, osv igjen.

Men den salgssiden tror jeg ikke er stor nok til å gjøre noe med hele markedet, jeg tror det krever at folk vil ha pengene ut av aksjer og inn i noe annet. Og da ser jeg ikke noe annet alternativ enn at renta må opp.

Så først inflasjon, deretter renteøkning, er hva jeg tenker vil skje - og da må tiden gå, og vi snakker flere år fram i tid. Eller, selvsagt, en sort svane.

Sånn sett er det alltids mulig at en skattereform i usa til høsten kan knekke markedet, men da må demokratene ønske det. Noe jeg tviler på. Men i teorien er det null problem å lage en skattepolitikk som knekker aksjemarkedene hvis man ønsker det.

4 Likes

Eller kryptomarkedet? Det markedet er mye mer enn Bitcoin, så ikke nødvendigvis Btc. Men nå begynner jo det også å bli et ganske så belånt marked. Så det er neppe en trygg havn i panikk-tider.

Det finnes ingen trygge havner i panikktider mener jeg.

På kort sikt er kontanter ok, men det fungerer ikke når inflasjonen kommer :slight_smile:

4 Likes

Stemmer. Det er liksom de få gangene i livet man ikke har lyst til å eie noe annet enn kontanter. Men så er det å timet disse sjeldne fenomenene da…

2 Likes
2 Likes

Hva er det du forsøker å si?

Alt er jo stengt ned, pga lockdowns. Folk får ikke brukt penger. Da kan ikke prisene presses oppover pga etterspørsel.

Jeg bør kanskje legge til:

  • Priser drives ikke primært av kostnader, men etterspørsel.
  • Spekulative eiendeler (aksjer, bitcoin, krpyto, osv) drives primært av tilgjengelig kapital (og er knyttet til økt sparing), og ikke prising av vanlige produkter.
  • Eiendeler (og eiendom) som investering drives av rentesats og reguleringer (flyttemønstre, mangel på utbygging, eller for mye utbygging). Dvs etterspørsel og hvor mye det koster deg å eie, kontra forventet sikkerhet og avkastning over tid. Dette gjelder gull og eiendom, til dels kunst og rolex, osv. Og ja, det er alltid ett element av spekulasjon her også.
  • Råvarer drives i stor grad av produksjon kontra etterspørsel, og nå har jeg ikke fulgt med på råvaremarkedet fordi det er enormt komplisert og jeg investerer ikke der, men min forståelse er at lockdowns og manglende forutsigbarhet rundt framtidig produksjon har drevet priser en del oppover i hvert fall i enkelte markeder. Olje er jo en greie for seg selv, hvor prisen først og fremst styres av statlig kartell (OPEC), og storpolitikk, så den er grei å overse. Hvem vet hvor den går 6 måneder fram i tid liksom?

Spørsmålet er hva man tror vil skje med prisindeksen når man åpner opp etter lockdown, og alle restauranter, hoteller, småbutikker, osv har fått ødelagt egenkapitalen sin pga nedstenginger, mens private kunder i hvert fall aldri har hatt bedre råd og har mer oppsparte midler enn noen gang.

Min gjetning er at prisene vil gå opp hvis vi ser mot andre halvår av 2021, men det er jo bare synsing.

2 Likes

Jaja, watch out.

Er det ikke noen som har et navn for det der?

2 Likes

A steepening curve is typically viewed as a positive sign for the economy, the stock market and corporate earnings, while a flattening one is a warning for economic weakness

https://www.cnbc.com/2021/02/03/this-metric-suggests-theres-an-economic-boom-ahead-and-possibly-inflation.html

2 Likes

@RedEnergy

2 Likes

Det er flere interessante momenter i S&P chartet jeg inkluderer til morgendagens video. Det er flere likheter mellom nå, og februar i fjor. Forskjellen er jo Covid, men det kan jo skje uante ting mellom nå og 01. Mars. (Folk som Harry Dent og Jim Rogers spår innen april).

Spørsmålet i mitt hode er ikke om vi får en korreksjon, men når, og hvor dyp den evt. blir, og om vi evt. skal ha en siste melt up fase først (håper ikke det men da blir til gjengjeld fallet større :wink:).

1 Like