Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Er det ikke litt tidlig å være bear hvis vi får en korreksjon i 2H 2022 ?

Formålet med både fundamental og teknisk analyse kan jo ikke være helt uavhengig av tidsperspektiv.

1 Like

Hehe, absolutt, men hva får deg til å tro det ikke kommer før? Det er mange andre parametere enn rentebanen som kan velte dette lasset. Margin debt f. eks kan starte en kjedereaksjon. De store gutta må bare gjør seg ferdigposisjonerte først.

Korreksjoner vil komme underveis, jeg venter dog på et krakk og det er litt vanskeligere å si om kommer igjen i nær fremtid. Akkurat nå ser jeg ikke på noe annet enn en - 8-10% i indeks innen de neste 4 ukene.

Primært at jeg mener både sentralbanker og politikere vil printe mer penger “whatever it takes” for å sørge for at det ikke skjer.

Men det er jo spekulasjon.

4 Likes

Er ikke uenig i det, derfor jeg heller ikke tror på det som ville vært “normalt” under rådende omstendigheter (dvs. en massiv korreksjon).

Men jeg tror inflasjonsspøkelset vil vise seg allerede i år, og det kan tvinge sentralbankene å stramme inn enten de vil eller ikke. Vi ser det alt i sentimentindekser, nå må vi bare se det i tallene, men det kan ta lang tid, som du sier.

1 Like

Hvorfor må sentralbankene stramme inn når de ser inflasjon?

Etter min mening ønsker de inflasjon, det er beste veien ut av gjeldsberget man har i verden vel ?

4 Likes

Jeg tror vi snakker om ulike ting, så lenge de har kontroll på inflasjonen er det ikke et problem, og den er villet, men dersom de mister kontrollen har de ikke noe annet valg enn å stramme inn. 2-3% core Inflation, OK. Men hva med høyere?

Nå er jeg nok farget av permabears som spår Venezuela-tilstander i US, det tror jeg ikke på, men at den fort kan bli høyere enn target til FED på 2% ila. året? Fullt mulig.

2 Likes

Fordi rundt 2,5%inflasjon er et av måltallene deres. Samtidig, jeg tror de er gitt mer fleksibilitet etter fadesen i 2008/9. Var det lurt med 8-9% rente rett før alt kollapset? Faktisk tror jeg null på noen brå økning i rente. Bare 1% høyere rente nå vil slå hardt ut. Ergo, de vil bare la det stå til.

4 Likes

Og da skal man vel i hvert fall ikke sitte short aksjer eller med cash?

3 Likes

Jeg tror 5% årlig inflasjon ikke bare er ok, men nesten ønsket nå. Merk, de må få inn økning av minstelønn osv i USA samtidig / først.

20% ? Det er noe annet :slight_smile:

2 Likes

Nei, men igjen, svært usannsynlig at det skjer?

Merk at mange av disse permabjørnene også tilfeldigvis er veldig stor fans av edle metaller og mener vi skal tilbake til gullstandarden :roll_eyes:

3 Likes

Oljen opp 3%.

Snart ny ATH på OSE😎

2 Likes

samt en indikasjon på nå store aktører traverserer fra aksjer til obligasjoner

Her er mine tanker om uken som kommer :slight_smile:

8 Likes

Får vi osebx over 1000 idag? :muscle::rocket::rocket::rocket:

Oppdatering av trekanten jeg omtaler i videoen:

1 Like

Ser ikke sånn ut, men det kan fort snu.

Nei, det er mulig jeg er enig med Nocturne denne gangen.
Tror det er lurt å være litt forsiktig.

Der er jeg enig med dere begge :slight_smile: Er greit å sitte med kontanter i disse dager :slight_smile:

Ser krypto alt dumper - noe spesielt som skjer der?
Megawick på OBXen til tross for råsterk olje… :wink:

1 Like

Stemmer. En del har hentet inn mesteparten allerede da. Kjedelig for de som kjøpte på topp da.

De som har vært med noen måneder eller lengre så er dagens nedgang svært liten, sammenlignet med gevinst…

Blir det krakk i aksjemarkedet så vil det nok smitte over på kryptomarkedet selvsagt. Så sier ikke at det er en trygg havn dersom det skulle blåse opp til stiv kuling.

1 Like