Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Hvorfor har det alltid lønnet seg siste 20 år og ikke selger ser vi jo under:
Renter er ned og Støttekjøp er opp. En gang tar det slutt, og det vil skje når inflasjonene stiger. det er derfor jeg har sagt at før inflasjonen steg betydde det lite men ting har jo ikke gått bra, vi har bare fått ekstrem hjelp fra noen som kan trykke så mye penger de vil.


image

2 Likes

Nei hvordan en skal investere er ekstremt vanskelig.
Asset, har steget masse. Forsvinner pengne har folk ikke råd til og holde på Bolig og dyre ting og må selge, da vil det falle.
Selskaper, som har masse cash og tjenere penger uansett, det er nokk veldig bra diversifisering, men mindre penger i omløp så vil salg falle til kun det som folk trenger. (Mat og det som kan være bra er dyrkbar mark og ting som har med mat, kanskje Orkla)
Gull, bitcoin ETC, vil og falle men kanskje mindre (Eller bitcoin er jo mer volatilt så det kan virkelig falle)
Cash, bedre hvis ikke inflasjonene spiser dette opp da.

Nei jeg har bare solgt askjer og betalt ned gjeld hus og hytte og biler. og sitter for første gang på 20 år ute av markedet. Jeg har vært inne helt til i sommer i år. I fjor hadde jeg 200% avkastning og i år er jeg godt i + men nå nesten ikke aksjer. (Noen kroner i Gruveaskjer og litt sølv og gull men små penger i forhold.)
Og en liten trading post i short… med ca 0 på børs på 1200. Så jeg er i minus der. men

Men dette er bare fakta (makro) og hva jeg tror. Jeg bare sier vær forsiktig ting ser ikke bra ut spør du meg.

1 Like

Lavere rente, som vist her gir lavere forventet avkastning som igjen gir høyere forventet P/E.


Med risikopåslag på to prosentpoeng, så blir riktig forventet rente ved 1% rente 3%, så riktig P/E er på 33. Nåværende P/E er på 29. Underpriset :stuck_out_tongue:

Jeg tenker det er mer å hente ved å finne solide selskaper med mye lavere P/E enn 29 enn å skulle prøve å shorte/sitte i cash og time markedet.

3 Likes

Ja enig i det og begynner det og falle kan en jo selge ut og håpet at fallet ikke blir for stort for fort. (Da kan du få med en liten opptur) eller en lang om jeg er helt på tur.

Det kan jo sje at USA bare stopper tapering og i stedet øker kjøp og da gir oss enda ett Rally.

Men nå er jeg ganske fornøyd og kjører min egen bil (ingeng gjeld) jeg går i hagen i mitt eget hus (ingen Gjeld) jeg er på hytta i min egen hytte (ingen gjeld) det er ikke så verst det. Men så har en jo litt igjen… det blir i short hehe…

1 Like

Og det er vel målet. Å kunne slappe av i forhold til penger og være gjeldfri.

“Someone driving a $100,000 car might be wealthy. But the only data point you have about their wealth is that they have $100,000 less than they did before they bought the car (or $100,000 more in debt). That’s all you know about them.

4 Likes

Gjeld blir belønnet i dagens system. Jeg hadde aldri blitt så relativt godt formuende tidlig uten dette. Det er fakta, noe alle eiere vet. spørsmålet er om man håndterer rentene og andre kostnader knyttet til investeringen og om man kalkulerer inn risiko og diversiefisering på en god måte så… den giringen man kan få på egenkapitalen sin da, der snakker vi «komfortabel» kontantstrøm. Ikke ren gambling på kursutvikling, men inflow av cash som ren avkastning av beslutninger. Ikke det å ha noe dødt på en konto med lav rente.

1 Like

Utbyggerne i eiendomssektoren i Kina vil falle som fluer:

Handelen i det Hongkong-noterte eiendomsselskapet Kaisa Group ble suspendert fredag, ifølge børsmeldinger.

Det kommer som følge av at Kaisa torsdag rapporterte at deres finansavdeling ikke kunne betale tilbake et forfall på gjeldsinnbetaling. Det gjør at investorene frykter gjeldsberget i næringseiendomssektoren.

Kaisa er Kinas nest største eiendomsselskap, like bak Evergrande som var i søkelyset for en måneds tid siden.

Gjeldsrammet

I løpet av flere år lånte Evergrande store beløp og kjøpte hundrevis av tomter over hele Kina, bygget gigantiske høyblokker og solgte leiligheter flere år før de ble ferdigstilt. Selskapet utvidet også til fornøyelsesparker, helsetjenester og elektriske kjøretøy. De kjøpte også et profesjonelt fotballag i hjemprovinsen Guangdong. Selskapet var Kinas største eiendomsselskap.

Ekspansjonen førte til at eiendomskonglomeratet satt med 300 milliarder dollar, tilsvarende 2567 milliarder kroner etter dagens kurs, i gjeld og forpliktelser ved utgangen av juni. Flere av disse forfaller i løpet av neste uke, ifølge WSJ.

Ifølge en undersøkelse fra kredittvurderingsselskapet S&P Global Ratings er kinesiske selskaper ansvarlig for 31 prosent av den samlede gjelden fra 25.000 av verdens største selskaper. Målt mot bruttonasjonalprodukt er den kinesiske gjelden betydelig høyere enn verdensgjennomsnittet.

Den økonomiske veksten i Kina har avtatt betydelig, og verdens nest største økonomi la bak seg et svakere tredje kvartal enn ventet. Målt i bruttonasjonalprodukt hadde Kina en økonomisk vekst på 4,9 prosent i tredje kvartal. Det var en kraftig nedgang sammenlignet med andre kvartal, som hadde en vekst på 7,9 prosent

2 Likes

Hvorfor slettet du?

Fordi den ikke hørte til i bjørnehjørnet. Mer makro? Hvorfor spør du? Nå lurer alle på hva jeg postet :joy:

Lørdagens mail fra Richard Duncan :

China’s economy is facing grave challenges. Given the rising tensions with the West, the outlook for continued export-led growth appears dim. At home, China’s giant property bubble has begun to deflate.

During the years ahead, China’s economy may grow much more slowly than current estimates suggest. If so, the impact on the global economy will be painful.

1 Like

Denne bør leses. Mange gode poeng:

3 Likes

Retail trelastprisene var visst ned 15% sist måned i Norge. Det var vel en av de første tingene som gikk opp i pris og leder vel an den andre veien også.

2 Likes

Tviler. Trelast gikk ekstremt fort og mye opp, så en stor grad av overreaksjon og midlertidige effekter. Men selv om prisen faller endel tilbake er den fortsatt solid opp i forhold til tidligere år og kommer til å forbli høy gjetter jeg på.

All historikk og logisk slutning peker på aksellererende inflasjon.

Det er en rullende dampveivals i nedoverbakke. Går sakte først, men øker fortere og fortere og er umulig å stoppe med mindre nedoverbakken tar slutt og veien går oppover igjen, dvs rentene økes.

5 Likes

En prisøkning på 60 % etterfulgt av en prisnedgang på 15 %, gir en prisøkning på 36 % siden pengetrykkingen begynte.

1 Like

Du tenker altså at prisene på trelast bare skal nedover denne måneden da eller? Jeg tenker at det nå har blitt større tilbud enn etterspørsel og at prisene vil fortsette nedover. Etterspørselen vil jo da gjerne øke litt, så det vil gå litt i rykk og napp nedover.

Poenget mitt var egentlig at dette er et eksempel på midlertidig inflasjon. Jeg tenker det blir interessant framover med tilbud og etterspørsel som ikke helt matcher den ene veien og så den andre veien.

Mulig at trelastprisene skal enda litt mer ned, selv om jeg tviler på det. Virker som om det nå har stabilisert seg.

Prisen er uansett langt, langt høyere enn da pengetrykkingen begynte.

1 Like

Ser ikke så stabilt ut spør du meg :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 Likes

Nei, når du bruker 5 års chart så.

Hvis du tror at prisen på tømmer og andre råvarer skal ned nå som Demokratene har bestemt seg for å tømme ytterligere 1,2 trillioner dollar inn i «infrastruktur» så er du velkommen til å shorte. Lykke til!

1 Like

Her er 1 års chartet. Ser ikke noe som minner om stabilitet der. Opp og ned 30-50% bare de siste månedene

3 Likes