Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Blogg inom biotech, pharma og medtech

Hei,

Som en morsom greie har jag startet en blogg. Mestadels for egen lærdom og kunnskap utvikling. Jag synes det å analysere selskaper er morsomt og håper jag blir bedre på det etterhvert. Jag kommer presentere selskaper jag valgt å kjøpe meg in i på 12-24 mnd sikt.

Dette blir min første analyse, men jag har allerede tre nye selskaper jeg ønsker å skrive om som dyker opp etterhvert.

https://thepharmahub.wordpress.com

Side note: Jag er fersk på analyse. Jag har gjerne emot konstruktive kommentarer.

:rofl:

5 Likes

Kikket raskt over det, ser ut som du har skrevet ganske bra om medisinene etc, og ting er oversiktelig og ser solid ut.

However ser ut som du foreslår en veldig spesifikk prising innen 12-24 mnd på 22-24usd. Dette er greit hvis du sier hvilke antakelser du gjør for å komme frem til det tallet. Men sånn som det er nå ser det ut som du bare har slengt ut en veldig tilfeldig prising som i tillegg er veldig spesifikk. Du har snakket litt om revenue og antakelser der, men ikke hvordan du beveger deg derifra videre til earnings eller prising. Du kan f.eks snakke om PE, eller hvilke return man kan få på medisin asseten når den genererer penger ROA, eller kanskje du har en price to sales ratio PS som kan være en pekepinn eller noe sånnt som derifra leder til et argument om earnings og/eller prising.

I tillegg kan det være en ide å anslå hvor sannsynlig det er at de forskjellige medisinene vil slå gjennom også vekte antatt revenue med disse sannsynlighetene. Typisk er sannsyniligheten for at en medisin skal bli godkjent ganske lav, så når du vekter fremtidig revenue med disse sannsynlighetene så er det noe som drar caset ganske kraftig ned (desverre).

3 Likes

Takk for bra feedback. Jag ser din poeng, og jag har foreløpig fjernet mitt kursmål basert på mangel av informasjonen som støtter det i analysen. Inom biotech er det ekstremt vanskelig å beregne framtida salg av nye medisiner, men det finnes fine måter å gå frem på Men det skal sies det i stort sett nesten aldri stemmer oavsett hvem som analyserar, hverken analytikere eller selskapet selve.

Takk igen.

1 Like

Veldig interessant blogg. Kommer definitivt til å lese dine oppdateringer med stor interesse. Har du vurdert å skrive om Synact eller Cyxone? Uansett et kjempefint tiltak. Håper bloggen blir en suksess og du får råd til mange burgere. Burger er helt fantastisk!

Haha, akkurat nå har det blitt tre analyser på meget kort tid. Tar lite tid fri nu, men jag har 2-3 selskaper jag ser på som jag ønsker skrive om. Takk, det er mer en morro greia for meg selv. Man lærer seg sinnsykt mye og samtidigt kan man ta gode beslutt i om å kjøpe en aksje eller ikke.

2 Likes