Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet 1

For hva det er verdt, men tror heller ikke nedgangen vi ser nå blir annet enn kortvarig om man legger økte lønninger og leiepriser til grunn.

4 Likes

Klart når du har investert slike summer så håper du iallefall :yum:

2 Likes

Stresstesten for bankene til nye lån går ned fra 5% til 3%, mens resten blir beholdt som i dag.
De fjerner også kravet om 40% EK i Oslo på 2. bolig så det kan jo ha noe å si for prisene fremover.

8 Likes

Aldri glem at alle med innflytelse i Norge også er boligeiere :clap:t3::grin:

5 Likes

Hvorfor gjør de dette? De prøver å holde boligmarkedet oppe, altså vil det si at det er null risiko å være boligeier i Norge?

Handler vel om at mye av renterisikoen allerede er tatt ut, og at 5%-poeng sikkerhetsmargin nå ikke er like essensiell som den var på 1% i boligrente. Samt stimulere til litt økt aktivitet:)

Mange hensyn å ta.

3 Likes

Gjør klar til takeoff! :slight_smile:

Fra januar av…

1 Like
  • Kan tåle mindre renteoppgang: Bankene slipper å ta høyde for at folk skal tåle 5 prosentpoeng renteoppgang. Kravet endres til 3 prosentpoeng, men kunden må likevel tåle minst 7 prosent rente.

Dette var en veldig positiv nyhet for boligmarkedet. Kravet alene er største grunnen til nedgangen i boligprisene

4 Likes

Problemet da blir vel om folk låner over evne og misligholder lånet? Kan gjør fallet kraftigere?

1 Like

Kravet til å få låne penger til bolig er tross alt ganske strengt spør du meg. Tror ikke folk generelt sett låner seg i hjel på bolig, men på billån, forbrukslån etc

2 Likes

True, men totalen blir verre å håndtere? Kjipt å selge bolig for å betale ned bil og forbrukslån.

For å bli gjenvalgt? :wink:

1 Like

Please no :joy:

2 Likes

Ja, enhver politiker skjønner at boligmarkedet fucker du ikke med i Norge, hvor eierandelen er veldig høy.

Men kravet om sekundærbolig i Oslo, det tror jeg var for å hjelpe leiefronten litt istedet for å nedjustere skatten på sekundær. Så den tror jeg uansett er i negativt terreng.

1 Like

Renta går ikke ned etter dagens endring, noen kan bare låne mer.

1 Like

At dette demper risikoen noe for det mange mener blir ett krakk, det gjør det.

Tror der er mange som ser sitt snitt til å kjøpe seg opp i dagens marked. Lønnsutviklingen er veldig god i mange bransjer og rentene flater ut en eller annen gang. Så det å slippe å bli benchmarket mot en rente på rundt 10% hjelper nok på for mange i gode jobber

3 Likes

Hva er spørsmålet? Jeg har ikke betalt for nettavisen…

Høyre side under her.

Fri gjetting: Kan det ha noe med etterisolering å gjøre? Ref. 2030, osv osv?

I den tiden vi er i nå, hvor det er kjøpers marked, er det ikke alltid så stor kamp om boligene. Da er det én ting som kan være lurt å gjøre:

– Ikke gi det første budet, men heller si at du synes prisantydningen er for høy og spør megler om hvilken pris selger kan tilby, sier han.

– Da gir du et slags muntlig forbehold hvis du skal by. Vil selger få solgt boligen, vil de gjerne tilby en litt lavere pris om det er lav interesse. I en slik forhandling kan du fint spare et par hundre tusen kroner. Det meste jeg har vært borti er 870.000 kroner, sier Espenes.

5 Likes

Og blir det forhandlet for hardt fra kjøpers side så kan dette skje før man får sjans til å rette opp:

Pass derfor på å ikke bli for smart i forhandlingene. Plutselig blir boligen solgt til en annen, sier han.

5 Likes