Ja, jeg vil mene at du absolutt har en sak her, for det er ofte stor prisforskjell på parkett og laminat, selv om man også får laminat i dyre varianter. Her er det kanskje ikke først og fremst laminatet man skal ha fokus på, men det faktum at gulvet ikke har blitt forskriftmessig lagt så vidt jeg kan bedømme ut fra bildet. Her må laminatet fjernes/rives, og det må:
A: Legges et undergulv av trykkfordelende plater oppå trinnlydspaltene som er stivt nok til å kunne legge overgulv av f.eks. laminat, eller
B: Legge et overgulv oppå trinnlydsplatene som er tykt/stivt nok til å kunne legge rett på trinnlydsplatene. Det kan f.eks være parkett som er tykk nok iht. produsenten av trinnlydspaltene og gulvprodusenten
Problemet i begge tilfeller er at gulvet kommer høyere enn det er i dag, og du får utfordringer med dører, lister, og kontakter o.l. så da har du alternativ:
C: Bruke tynnere trinnlydsplater, legge et undergulv av fibergips, og så nytt overgulv kun begrenset av hvor tykt det kan være før utfordringene med høyde blir et problem.
Fordelen med å gjøre det på denne måten er at fibergips har veldig gode lydisolerende egenskaper. Ett lag fibergips demper like mye lyd som to lag vanlig 13mm gips om jeg ikke husker feil. Platene limes med en lydisolerende fugemasse i skjøtene, og ut mot veggene. Du vil da, om ting blir gjort nøye nok, unngå “luftlyd” mellom etasjene, pluss få en vesentlig demping av lyd som overføres pga. resonans.
Vil bare tilføye at jeg er ikke utdannet innenfor dette området, men har vært innom problemstillingene på ulike prosjekt i privat regi opp gjennom årene, og dette er fra hvordan jeg husker vi har gjort det.