Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet 1

Det viser vel at inntektene har utviklet seg bedre enn BNP.

Jeg har spørsmålstegn bak alt jeg skriver her altså. :slight_smile:

Hva betyr det at folk sin inntekt øker mer enn bnp?

For Norge sin del? At oljeinntektene har gått ned. :wink:

Hadde forresten spørsmålstegn jeg også, selv om jeg var rimelig sikker på at du røret litt.

1 Like

Det er mye boligbygging i mitt distrikt og det tar jo en del kjøpere fra bruktmarkedet. Samtidig så merker jeg at folk nå får låne mindre enn før. Likevel er markedet velfungerende her i nord Rogaland/ sør Hordaland. Vårt meglerkontor tok salgsrekord i antall omsetninger i 6 av månedene i fjor. Har vært rolig i desember som normalt. Er god gang igjen nå. Men her stiger prisene med 2% i året.+/-

Oslo derimot, kjøper man en 3 roms på frogner i et bygg av god kvalitet så tror jeg man har en bankers avkastning i uoverskuelig fremtid tror jeg.

1 Like

Boliger er jo på mange måter det nye gullet, da det er det som stilles som sikkerhet mot alle de nye pengene som trykkes, men ja selv gullet har falt 35% fra toppen på tross av sentralbankenes politikk. Den som lever får se, som det heter.

1 Like

Litt kaffekos for dem som liker grafer osv :slight_smile:

http://holbergfondene.no/assets/Holberggrafene/Holberggrafene-170127.pdf

Mye blokker som bygges i Trondheim også, noen som har en statistikk over nybygg? Om det bygges mer en normalen, mener jeg så den en plass :slight_smile:

Hva sier TA ekspertene i boligprisene da? Ser da ut som the trend is your friend i mi bok

1 Like

Skjønner ikke hvordan nyetablerte skal komme seg inn i boligmarkedet i oslo lenger hvis prisveksten fortsetter. Er du nyutdannet med master og 300k i studiegjeld får du jo maks lånt rundt 2 mill. Du skal ha ganske mye EK spart opp for å få noe sentralt i Oslo da.

Er redd for at det kan bli en plutselig bråstopp etterfulgt av en merkbar korreksjon hvis renta begynner å vise en mer stigende trend. Tror ikke det nødvendigvis skjer i dag, men anser risikoen som høy hvis man ser på en 1-3 års periode. Mange unge kan bli sittende med skjegget i postkassa.

2 Likes

Alternativene er:

a) Låne/Få penger av foreldre til EK
b) Leie i stedet for å eie
c) akseptere å flytte ut av sentrum

Hvis man ser på de aller flest andre storbyer i verden, så leier de unge bolig i sentrum. De flytter ut av sentrum når de skal kjøpe noe eget.
Tror dette blir trenden i Oslo også

Tror vi kan trekke dystopien i prisutviklingen (for oss som eier i Oslo) til 2-4 år frem i tid.

Markedet stagnerer 2H 2018, for så å gå litt ned, deretter stagnerer det igjen 2H 2019. Det er selvsagt umulig for mannen i gata, men det kommer mye nybygg fom. 1H 2018 - 2H 2019, som kanskje kan dempe den eksplodive økningen.

Jeg skal selge i Mai 2018 og håper da å ha gjort 15% fra April 2016. Da blir det å flytte hjem til Nordvestlandet.

2 Likes

a) Mange som ikke har den muligheten
b) Per nå billigere enn å kjøpe, men dårlig løsning over lang sikt.
c) Må for langt ut for å finne en god 2 roms til 2,4-2,5 mill.

Du kan være heldig og få en fin 50 kvm for 2,8 millioner på Lamberseter. Vil tro man kan få en som trenger oppgradering til 2,5.

Lambertseter har “alt” og ligger bare 20 min fra Oslo S.

1 Like

a) Nettopp. Da blir man tvunget til alternativ b) eller c)

b) Men det er kansje greit nok for studenter/unge som skal ha et midlertidig bosted? Når jeg jobbet i Oslo var det mange av mine kollegaer i alderen 25-35 som valgte å leie for å bo sentralt.

c) I fjor fikk man det i Drammen. nå må man vel mot Lillestrøm. Ringerike blir jo snart et alternativ når Ringeriksbanen kommer på plass.

Jeg er jo enig med deg i at det ikke er uproblematisk at prisnivået bare fortsetter å stige i det sentrale Oslo. Men dette bryr ikke markedet og de profesjonelle investorene seg om.

Markedet kan man vel nesten tillate seg å si er i en euforisk tilstand. Det fundamentale er lagt litt på hylla, og prisene drives i høy grad av forventing om videre prisvekst. Ja, renten har gått ned, men dette forklarer bare en del av det. At renten er lav i dag, og neste år hjelper lite når du skal sitte med et lån i 25-30 år. En prisvekst på nærmere 25 prosent på ett år for en leilighet er helt ekstremt spør du meg. :rocket: Hadde du en bolig i oslo til 4 millioner for ett år tilbake så har du jo på prisveksten alene tjent nærmere 1 million kroner, det dobbelte av en brutto gj.snittlønn, og gevinsten er skattefri ved salg.

1 Like

Er enig, men det er vanskelig å spå når en boble sprekker. Så lenge rentene er lave og tilgangen på kreditt, samt spekulasjonsiver er stor så går det greit.

Jeg tror boligprisene må opp minst 30-40% uten lønnsvekst eller innvandring før vi kan snakke om boble. Grunnen til at boligprisene har steget på landsbasis er at boligene nå holder en vesentlig høyere standard enn før. Det er f.eks. færre fuktige kjellere fordi betongen er erstattet med fliser og varmekabler. Det er mindre asbest på takene til folk og det er mindre radon. Det er således også mye sunnere hus å bo i. En kan si at boliger på -70 tallet dauet du av å bo i. Men nå får du renset pollen ut av luften du puser inn gjennom det balanserte ventilasjonsanlegget med varmegjenvinning…

Oslo er spesielt. Der er årsaken boligmangel.

3 Likes

Vil heller si at største grunnen er at renta mer eller mindre har synket i 30 år. Var vel på det høyeste rundt 14% på 80-tallet og er i dag 2% nå. Kostnadene ved å håndtere et boliglån har synket drastisk og har gjort at folk har kunne låne mer og mer. Økt standard har som du sier bidratt en del, men ikke som den dominerende faktor. De siste årene tror jeg sentimentet i markedet og renta har vært det som har påvirket prisene mest. At boligmangelen er lav som meglere/boligbyggere vil at vi skal tro er jeg mer usikker på. Tilbudet ser man jo er rimelig lavt per nå, men det kan jo skyldes flere ting.

Før 1992 var det knapt realprisvekst på boliger, siden den tid har det gått i været, samtidig som renta har gått andre veien.

3 Likes

Det er også bobledynamikk, stadig lavere rente og høyere priser har gjort det til en vedtatt sannhet at boligprisene bare stiger og stiger, det “fungerer” å spare i bolig, dermed blir det en selvforsterkende Feedback loop. Helt til det ikke lenger “fungerer”, men som sagt vanskelig å spå når det skjer.

4 Likes

Jeg kan bekrefte at det i juni i fjor lå like mange boliger for salg i haugesund som i indre oslo. 505 boliger lå for salg her da. Det er nok boligmangel i indre oslo. For det bor 30 000 mennesker i Haugesund og markedet har vært og er velfungerende.

1 Like

At rentene går ned skal ikke bare påvirke boligprisene, men prisene på mange andre varer også. Men det gjør det ikke fordi kvaliteten har gått i samme retning. En jakke kjøpt i 1970 kunne en nok bruke i mange år. Sko byttet man såler på, så lenge varte de. Boliger derimot, har hatt en standardheving ut av en annen verden bare de siste 10 årene. Da jeg var i 500 boliger i året i 2005 skal jeg love deg standarden var mye lavere generelt. Nå er jeg også i 500 boliger i året bare gjennom jobben. Og fy fader hvor mye penger som er brukt på eiendommer siden da! Du skulle ikke tru forskjellen. På den tiden tok meglerne ett bilde med håndholdt kamera av hver eiendom og prospektet var på 1-2 sider. Nå er til og med perioden med innleide stylister over, fordi ingen trenger det. Det er stylet allerede.