Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Det er så lenge siden, kjøpte i 87, så litt usikker, men tror det var ca 430000, som gir 73000 i året i bare renter. Med ordinær månedslønn på ca 13000 så hadde det blitt fryktelig trangt om jeg ikke hadde hatt en jobb som gjorde at jeg kunne jobbe så mye som jeg bare ville. Det meste var 182 timer overtid på en måned. Hadde gratis firmabil som ikke ble beskattet, og så var jo rentefradraget større den gangen, så det hjalp selvsagt.

Det ble selvsagt endret til 28% i 1987.

73000 i året er heftig ja. På lån på 2,3M nå har jeg 63000 ca. :slight_smile: Din bolig ville i dag vært verdt ca. 4-5M vil jeg tro om kjøpesum var 430.000kr da? Så ikke så langt unna, men ja inflasjonen er det som gjorde 73000 mye da og håndterlig nå.

4 Likes

Er du nå så sikker på det?

Japan er vel ett av landene med flest eldre, og der har inflasjonen de siste 25 år ofte vært negativ, og det høyeste var ca 3,8, og nå sist måling på 2,6 i juli.

Japan - Inflasjon | 1958-2022 Data | 2023-2024 Forventning (tradingeconomics.com)

5 Likes

Er de som allerede har alt inflasjonsdrivende? Nope. De som er i 20-30-40 åra som etablerer seg, bygger hus, kjøper bil og handler alt de trenger er inflasjonsdrivende. Ikke øldrikkende parasoll- og solseng pensjonister på ferie i Spania.

3 Likes

Du må se på begge sider av ligningen, altså hvordan er kostnadsnivået i landene. En grei pekepinn på dette får vi om vi ser på local purchasing power der denne faktisk er høyere i Sverige enn Norge.

https://www.numbeo.com/cost-of-living/rankings_by_country.jsp

4 Likes

Tja. Strøm og rente slår vel omtrent likt ut?

Norge så er husholdningenes gjeld 241% av disponibel inntekt og i Sverige 203%

Strømprisene varier med hvor i landene du bor, men makspris en del lavere her

Så har du strømstøtte i Norge som så klart helper på litt. Poenget er uansett at kostnadsnivået er lavere og folk har mindre lån i Sverige (målt mot inntekt), så jeg kan ikke se at Norge skal være skånet fra en skikkelig korreksjon i prisene som har kommet i både Sverige og Danmark, og som sikkert vil fortsette med stadig høyere renter.

1 Like

Norge øker net disposable income med 3,3%, mens Sverige sin går ned 0,4%. Det var Q1.

1 Like

Arbeidsledigheten kanskje da? For noe er det. 2% i Norge, 6,5% i Sverige.

Samtidig blir det litt unyansert å sammenligne på landsbasis i både Sverige og Norge? «Problemplassene» mtp pris er vel hovedstedene.
I Norge får man et sentrumsnært hus i OK/god standard (avhengig av hvordan man definerer god standard selvfølgelig) for 8-10millioner i alle byer bortsett fra Oslo.

Hvis rentene skal ned igjen til null, som noen mener her, så er det vel grunnet en ny kollaps av pengesystemet som ikke tåler så mye gjeld eller global depresjon. Jeg ville ikke spekulert i bolig i en sånn periode før det har ristet fra seg.

Syns det virker naivt at norsk boligmarked skal fortsatt være skjermet fra all uro i verden.

5 Likes

Det bunner ned til hva de i kjøpegruppen har råd til å betale per måned. Uansett uro i verden så er er det ikke arbeidsledighet å snakke om og lønningene går opp. Så lenge det er sånn så går ikke boligprisene ned

Jeg skal ikke spå arbeidsledigheten men får inntrykk av at det ligger an til økt arbeidsledighet i tiden fremover både i Norge og Europa, Kina osv.

Samt reallønn går ned

4 Likes

Det er den ene siden av medaljen, den andre siden er at bedriftene ville gått konkurs uten omsetning.

Ganske sikker på at det er motsatt:)

Dystre utsikter. Dette er vel definisjonen på å være bear

3 Likes

Her var det mye utenfor temaet

1 Like
10 Likes

Det er rett at mange kanskje ikke verdsetter at lånet er det samme helt uavhengig av hvordan “markedet” opptrer.

Eksempelet er litt merkelig i at det sannsynligvis vil gå ned mye mer enn 15% samtidig som man neppe selger samme år man har flyttet inn.

Har man kjøpt for mange år tilbake og “tjent” millioner i teoretisk fortjeneste skal markedet selvsagt nokså langt ned før man er på bar bakke igjen. Kanskje smerter det disse å se at pengene fordunster, men de er ikke like avhengige av at prisene holder seg på samme nivå eller går oppover fordi restgjelden er en så liten andel av månedsbudsjettet.

Det er bare å håpe at vi finner et par Ekofisk-, Snøhvit- og Statfjorder til.

4 Likes

Kan hende at boligspekulanter som “i alle år” har bortimot vært garantert 100% ish avkastning på kapital (gitt 10% boligvekst og krav om 10% “down payment”, ved kontraktinngåelse) vil skygge banen. Så kan man jo diskutere om det hjelper til å kjøle ned markedet, eller om det bare gjør at den vanlige boligkjøper kommer først til mølla på en dårlig deal.

Det andre er at det er et slikt regnestykke Vedum sikkert er aller reddest for når han er så fantastisk knipen på pengesekken. Renter som flyr i vei mer enn forventet rammer mye bredere, dvs flere potensielle velgere. Mye dummere det enn det å komme med tiltak som noen smalere velgergrupper blir forbanna på.

Tror folk føler seg fattigere, og blir mer stressa om egenkapitalen forsvinner kontra løpske regninger på strøm og mat.

5 Likes