Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Boligprisene skal fortsette nordover!

3 Likes

Alt du bad om der ordner jeg for kunden. Så du har rett i være misfornøyd i ditt tilfelle. Tar man 140 000 så skal man ikke oppleve en slik behandling. Betaler man 70 000 så kan man knapt forvente så veldig mye mer.

Jeg lever ikke av volum, men tar godt betalt i hvert oppdrag slik at jeg kan gi kunden skikkelig service. Dette velger jeg selv, men mange meglere blir pålagt av sin sjef å prioritere volum. Det slipper heldigvis jeg. Vi har egne nystartede meglere som tar de dårlig betalte oppdragene.

At man selger over takst kan betyr det du sier der. Men ikke glem at man også kan være en god selger. Det er jo det viktigste. Selv med få på visning kan man få millioner over om de som møter er de rette folkene og salgsjobben synliggjør verdiene på en god måte og man sier de rette tingene.

Nå priser jeg ting stort sett høyt. Jeg sier alltid at skal du kjøpe billig bør du gå til Eiendomsmegler 1. Skal du selge til god pris så kom til meg. Ofte priser jeg eiendommen så høyt som det er mulig å prise det uten å miste interessen. Men det er alltid et spørsmål om strategi. Det er ikke slik at jeg lurer kunder til å legge de lavt så jeg får et raskt salg. Vi snakker sammen om det og blir enige om best strategi for å ende høyest til slutt. Veien dit er litt forskjellig ettersom hvordan markedet er, hva objektet er, hvilke kjøpere som er i markedet akkurat da.

I tilfellet til tekinvestoren så la vi oss et par hundre tusen over høyeste tilsvarende salgspris med samme beliggenhet og objekttype. Og fikk 700 000 over det igjen likevel :slight_smile:

1 Like

Ja du har nok mye rett i det. I noen tilfeller kan ikke en megler få så mye bedre pris, men kan kanskje påse at det blir mindre problemer i ettertid. Dessuten vet man ikke alltid hvilke situasjoner som oppstår i salgsprosessen. Dersom en situasjon oppstår så vil det være godt å ha en som kan håndtere situasjonen på en god måte med minimale gnissniger for eksempel.

1 Like

Noen ganger er det markedet og tilfeldigheter, andre ganger gjør jeg en så god jobb at prisen går opp pga det. Uansett så håndtere jeg ting bra alltid. Det er jo også grunnen til at nesten alle kjøperne mine selv vil bruke meg på det de så skal selge. Men det handler også om å unngå konflikter. Og sørge for at ting ordner seg på en god måte når uhell/uenighet oppstår osv.

Man må f.eks. påse at ting kan dokumenteres og ikke stole på at den superkjekke fyren ikke snur seg rundt og angriper selger på det han kan 6 mnd etter kjøpet ble gjennomført.

Si de riktige tingene som demper konflikten når den kan eksplodere. Sjekke de tingene som selger tror han vet, men som ikke stemmer i virkeligheten. Det siste gjør jeg hver mnd. Passe på at man opplyser om alt man bør og kontrollerer alt det man tror man vet.

1 Like

Dette ga mye mening i ettertid, så fokuserte på noe jeg ville ha / kunne få. (har ofret livskvalitet for avkastning i flere år)

Så nå blir det nybygg i et flott område hvor jeg kan trives, nært jobb og venner / muligheter :grin:.

5 Likes

Ganske sjokkerende å se hvor mange boliger på solgt-lista som blir solgt med direkte bud til selger/før visning.

1 Like

"Denne måneden, som ennå ikke er over, har vårt kontor solgt 59 boliger. Det er veldig uvanlig. Vi har et stort kontor, og har alltid hatt volum, men dette er en av de høyeste omsetningene vi har hatt på mange år, forteller Jan Einar Thesen, regionsjef i Eiendomsmegler 1 Sandnes. "

EDIT:

" I mai steg boligprisene med 1,9 prosent – den beste maimåneden på minst 17 år. I juni tror seniorøkonom Marius Gonsholt Hov i Handelsbanken Capital Markets at oppgangen fortsetter."

4 Likes

Jeg ser flere ganger her og på twitter at folk fraråder eller ber folk passe seg for å investere i utleiebolig rundt stavanger. Hva er grunnen til dette? Regner med det innebærer utbygging, og generell etterspørsel?

1 Like

Må vel være frykten for at oljeindustrien skal få seg en knekk.

1 Like

kan vær folk tenker på det, men nei? :rofl:

2 Grunner.

  1. Oljeindustrien og utviklingen av den.

  2. EKSTREMT mye nybygging. Spesielt i Sandnes

1 Like

tenker ikke de grunnene er så gode jeg :slight_smile: men det betyr ikke noe at jeg ikke syns det hvis alle andre er på den bølga.
Vi som er naboer @Evilfreud hvor ville du ha investert i en utleiebolig?

1 Like

Finnes jo områder i både sandnes og stavanger som er attraktive. Selv om det er godkjent 3000 boliger i sandnes så betyr ikke det at olje arbeideren som ønsker gangavstand til equinor HQ gidder å leie noen av dem.

1 Like

Nå er jo ikke akkurat Godeset (som må kunne sies å ha gangavstand til Equinor HQ) den dyreste plassen å kjøpe da. Men kan godt hende det er bra leiemarked der allikevel(?). Om så er tilfelle så er det jo gode muligheter for bra avkastning på den investeringen…

Leide akkurat ut eneboligen vår i Stavanger for 1 år, da vår planlagte flytting ble utsatt ett år. Ligger på beste vestkant, men fikk inntrykket av utleiemegleren vi bruker at vi nok var litt heldige da markedet for store objekter ikke er superhot om dagen

4 Likes

Det kan jeg forstå stor enebolig i stavanger ja :smiley: hvor mye blir slikt leid utfor?
Tenkte å starte med en leilighet først. Regner med det er lettere å leie ut det i byen

2 Likes

Vi får 26 000 i mnd, fullt møblert, så tar jo utleiemegler sitt, og skattemannen (vi har ikke bodd i huset selv)

2 Likes

Ikke så veldig hardt liv med andre ord :smiley: Jeg har selv leid i Stavanger (stokkaveien), og syns det var en veldig koselig plass. Hvorfor har dere kjøpt et hus i Stavanger?
Hvor ville du anbefalt å kjøpe utleie del, og hvilken type bolig? :slight_smile: Takk for svar @MrKirie

1 Like

Vi skulle egentlig flytte til stvg nå i sommer, så vi kjøpte det i februar med overtakelse i mai. Men så kom covid og ting endret seg. Fristet lite med covid turnus på sykehuset og samboer hjemme med 3 barn alene. Så da er det distriktslege i et år til

3 Likes

Hvordan vil boligmarkedet i Stavanger bevege seg i takt med at norsk oljeproduksjon fortsetter å synke?

Registrerer at det er 7 år siden toppen i kvadratmeterpris[1]. Tar man med normal inflasjon på 3% siden 2013 er vel prisfallet enda mer markant?

Antar at gode objekter ikke er synlige i den statistikken, men det er vel noen som kjøpte rundt 2013 som kanskje aldri vil få igjen det de gav?

[1] https://www.krogsveen.no/prisstatistikk/stavanger-med-omegn

2 Likes