Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Reallønnsnedgang er naturligvis negativt, men det slår kanskje ikke ut like mye som en skulle tro, ettersom låneopptak i dag i stor grad er regulert av utlånsforskriften - ikke markedet. Det er kravene i forskriften som i stor grad begrenser låneopptak (og ytterligere økte boligpriser).

Forskriften har to krav:

  1. Kravet om gjeldsgrad: Låntaker kan ikke låne mer enn 5x brutto inntekt.
  2. Kravet om betjeningsgsevne: Låntaker skal ha tilstrekkelige midler til å dekke normale utgifter til livsopphold ved en renteøkning på 5 prosentpoeng på kundens samlede gjeld.(Bygger på SIFO-tall.)

I media er det mye fokus på at økt rente (for eks. fra 2 % til 4%) gjør at kunden må tåle 9 % rente istedenfor 7 %, for å holde seg innenfor kravet til betjeningsevne, noe som igjen fører til lavere innvilget lån.

Vel.

Spørsmålet er jo om/i hvilken stor grad kravet om betjeningsevne faktisk er en begrensende faktor. (Kravet om gjeldsgrad innebærer jo at inflasjon med tilhørende lønnsøkning vil medføre at 5x inntekt i 2023 er langt høyere enn 5x inntekt i 2021. For dette kravet er følgelig inflasjon positivt.)

Et OK svar på dette kan man enkelt finne med å leke seg litt med SIFO-tall, eller enda enklere, lånekalkulatorene til de ulike bankene (som har både kravet om gjeldsgrad og betjeningsevne innebygget som en enkel algoritme).

Mine undersøkelser viser at en alminnelig enslig kjøper (500.000 i brutto inntekt) ikke blir begrenset av kravet om betjeningsevne med dagens rentenivå dersom vedkommende ikke har barn, og kan dermed låne 2 500 000. Med ett barn blir vedkommende begenset av kravet til betjeningsevne, og kan låne ca. 2 300 000. En inntekt på 600 000 gjør at vedkommende selv med ett barn ikke blir begrenset av kravet til betjeningsevne, og kan altså låne 3 000 000 uavhengig av om vedkommende har null eller ett barn.

For en enslige med alminnelige lønning er man altså nå ved skjæringspunktet hvor kravet til betjeningsevne kan begrense låneopptak mer enn kravet til gjeldsgrad.

For par er det derimot annerledes. Her vil ikke utgiftssiden i SIFO-budsjettet dobles, ettersom de såkalte “husholdsspesifikke utgiftene” bare øker marginalt for par vs. en enkelt enslig. (Kostnader til blant annet andre dagligvarer enn mat og drikke, husholdningsartikler og møbler er tilnærmet like uavhengig av om man er en eller to i husholdningen.)

Dette innebærer at man for denne gruppen må ha et høyere rentenivå før kravet til betjeningsevne blir det begrensende. For denne gruppen vil det altså være kravet til gjeldsgrad som virker begrensende selv med noe renteøkning fra dagens nivå.

Så vet man videre at den (store) kjøpergruppen som blir begrenset av utlånsforskriften i stor grad er avhengig av å kjøpe sammen som par. (Man kommer ikke langt med 2 500 000 i låneopptak i byene, særlig Oslo.)

Konklusjonen er at fokuset i media på at kravet om betjeningsevne vil begrense låneopptak - og videre påvirke boligprisene negativt - er unyansert.

13 Likes

For ikke å snakke om hvor raskt det snudde fra maksimal pessimisme til optimisme :wink:

2 Likes

Jeg tror du kan ha et godt poeng angående leiemarkedet i Oslo.

Når så mange har solgt sekundærleiligheten sin, så ser vi nå og vil se fremover enn stor mismatch tilbud/etterspørsel i leiemarkedet også. Leieprisene kan se en bratt økning, samtidig kan dette gjøre at investorer kommer tilbake fordi at det er lukrativt. I såfall vil det også gå ut over eiemarkedet.

Problemet med Oslo er at det generelt er for få boliger og det vil det være uansett hvordan politikere prøver å løse det med skattelegging på utleie, tredje boligsektor osv.

Jeg vil tro at om man spør alle som har kjøpt bolig nå så vil de aller fleste si at det var dyrt, og kanskje for dyrt. Det samme svaret ville du fått av alle som har kjøpt bolig siden tidenes morgen.

Om en bolig er dyr eller ikke bestemmes i liten grad av prisen når den kjøpes, men av gjeldende rentenivå og betalingsevne, og tanker om fremtidig rentenivå og forventninger til lønns og prisutvikling. Felles for disse tanker og forventninger er at de til syvende og sist er 100% subjektive.

2 Likes

Jeg kjøpte bolig for 4 år siden i Kongsberg og leieinntektene fra utleiedelen hadde dekket 90% av renteutgiftene hvis boligen var 100% lånefinansiert. Det var ved 2,5% rente. Jeg vil si jeg fikk kjøpt billig.

4 Likes

Hva med alle andre kostnader du har til utleiedelen? Strøm, vedlikehold, støy, tid brukt på utleievirksomheten osv. Da dekker plutselig leieinntektene litt mindre av de totale kostnadene, selv om utleie i egen bolig alltid er beste form for utleie… poenget hans er vell at feks mange kan by høyt over prisant i budrunder, men når de selger 5-10 år etterpå så sitter de med en bra gevinst og følte de gjorde et godt kjøp. Spørsmålet for de som kjøper i dag er hvor høyt vil sentralbankene gå før inflasjonen er tilbake på et normalt nivå. Hvis inflasjonen vedvarer, noe jeg tviler på, så vil rentene bli uhyggelig høye for alle født etter 1970, og det vil helt klart gjøre alle assets til dårlige kjøp i dag. Men bolig og spesielt enebolig i Norge vil nok klare seg bra relativt til andre assets (aksjer, krypto, maskiner etc).

De har egen strømmåler, det er godt isolert, så minimalt med støy. Det er litt vedlikehold med maling utvendig. Det har også vært noe smågreier med et tett sluk. De som flyttet inn sist ville male, så da dekket jeg malingen. Det tar litt tid å få nye leietakere, så greit å vise litt goodwill og få fornøyde leietakere. Har også kjøpt nytt dusjkabinett, kjøleskap og tørketrommel. Men dette er over fire år, så godt under 10% av leieinntektene.

På et tidspunkt, så må vel badet tas, det kommer til å koste litt. Hvis jeg ikke finner noen som gjør det like billig som Morti nevnte da. :sunglasses:

Det var jo selvkost pris da han gjør det mest selv. Kun elektriker og bittelitt rørlegger. Sytti tusen for et bad :grinning: jeg hadde nok ikke klart det for den prisen :sweat_smile:

1 Like

Pusset opp bad i første leilighet for en del år siden, riktignok lite bad på ca 5kvm. i blokk, fliser på gulv og vegger med varmekabler, dusjhjørne av glassbyggerstein og glassdør, og servant skuffer under samt høyskap begge sider under 25000,- godkjent av rørlegger og elektriker (bekjente). Men det tar litt lengre tid da man ikke er proff. Har en nevenyttig far som er nøye og kan det meste :partying_face:

Kjøpte Sigdalkjøkken fra ett nyoppsatt hus som vi betalte 16000 for mot at vi kom å demonterte selv. Slike ting gjør at man er gjeldsfri om 2 år :ok_hand:

1 Like

Du er heldig, og smart, men hadde alle gjort slik ville det ikke vært nyoppsatte/prikkfrie Sigdal-kjøkken å demontere og kjøpe for 16000kr. :slight_smile:

Selv er jeg ikke nevenyttig/praktisk av meg og har ikke noe nettverk av elektrikere, snekkere eller rørleggere å spille på, og er således prisgitt horrible markedspriser på det meste, alas. Det gjelder vel de fleste i kongeriket. Oppmøte og noen timers arbeid på nærmere hva som helst blir gjerne 10000NOK. Vennetjenester og “quid pro quo” blant de faglærte øker kanskje prisene for alle.

Da har de i så fall godkjent det på egne firma og ikke tatt én eneste krone for å hjelpe deg. Vi gjorde fullstendig rehabilitering av et bad på ca 6,5kvm der vi gjorde det meste selv, og selv det kom på over 100 000 da vi måtte betale rørlegger og for elektriker (han gjorde det svært rimelig).

Hovedpunkter

  • Boligprisene falt 0,3 prosent nominelt
  • Korrigert for sesongvariasjoner steg prisene 0,3 prosent
  • Prisutvikling de siste 12 månedene er opp 6,3 prosent
  • Gjennomsnittlig omsetningstid sist måned var 25 dager mot 29 dager i juni 2021
  • Det ble solgt 10 883 boliger i juni 2022, 9,1 prosent færre enn i juni 2021
  • Det ble lagt ut 11 299 boliger i juni 2022, 4,6 prosent færre enn i juni 2021
5 Likes

1 Like

Er det noen som har oversikt over disse sesongkorreksjonene måned for måned?

Jeg ser at prisene sank 0.3% for juni, men steg 0.3% justert for sesongvariasjon, altså er juni justert med -0,6%.

Jeg kunne tenke meg en oversikt over disse tallene for alle årets måneder, er det noen som har det, eller som kan sende en link?

1 Like

Komplett statistikk finner du her: www.eiendomnorge.no og hos ssb.

Man lurer kanskje på hvorfor man trenger de strenge grensene på boliglån. Derfor. :stuck_out_tongue:

1 Like

Gikk igjennom noen gamle prosjekter for å se ca hvilken kost jeg hadde på nybygg i 2020 kontra nå.

Tallene er på samme premisser ish:

-Uten grunn og betong.
-Kun bygg over bakken nøkkelferdig.
-Normal Oslo standard.
-Enebolig/tomannsbolig/rekkehus

  • 2020- 17.000-21.000 BRA Ink mva
  • Nå- 26.000-30.000 BRA Ink mva
9 Likes

Det var da voldsomt lavt!

Kort oppsummert ser vi at gjennomsnittsprisen for å bygge hus ligger på ca. 33.000 kr inkl. mva. per kvadratmeter, som tilsvarer en pris på omtrent kr 6.600.000 for et komplett hus på 200 kvm. Prisen varierer imidlertid betydelig. De rimeligste alternativene ligger ned mot 27.000 kr per kvadratmeter, mens de dyreste husene går opp mot 45.000 kr per kvadratmeter, og noen også høyere enn dette. Disse prisene inkluderer alle utførende fag, både materialer og arbeid, men inkluderer ikke prosjekterende fag (arkitekt, rådgivende ingeniører).

Lån 5 mill ish, rente opp til 5% ila par år. 12500 ekstra rentekostnader i mnd Ifht “normalen” siste årene i tillegg til alt annet, noe kommer til å skje og det er trolig ikke bra.

1 Like