Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Strøken? OSB er jo dårligere enn sponplater…

Hadde det enda vært noe pen kryssfiner.

Må bare le, tett på 1 million over det vi gav for nesten 300 kvm nyere enebolig på landet.

8 Likes

Blir nok en fin og sentral plass og bo,sikkert en fin investering på sikt,tipper denne stiger 500000 på ti år!

3,8% boligprisfall i Sverige. Stockholm ned 8% siste 3 mnd

https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/stockholms-lan/stockholm/#/bostadsratter/48m-prisutveckling

Antar det norske og svenske boligmarkedet ikke er helt like, men som en som for tiden ser etter å kjøpe min første bolig, er det spennende å følge med på trenden ellers i verden.

Noen her med mer peiling på det svenske boligmarkedet? Har de den samme “boligmangelen” der, eller har det vært andre argumenter for den enorme prisveksten de siste 2 årene der, for eksempel den utvidede støttekjøpsordningen?

3 Likes

De har mye mer borettslag der man kjøper andeler enn selveierboliger. Ellers vet jeg ikke mye mer.

Svært lave renter og boligmangel er nok de fremste drivere, og nå med høyere renter merkes det nok godt. Sverige pleier å ligge noen måneder foran Norge så ikke bli overrasket om det faller en 8% i Oslo om noen måneder.

Sittet og ventet på et boligprisfall i noen år nå, så holder ikke pusten… Men er ikke vanskelig å finne argumenter for et fall nå da, spesielt når jeg ønsker at prisene skal ned :sunglasses: Noen gode argumenter for at de skal videre opp, og det ikke er et dumt tidspunkt å kjøpe sin første bolig (i Oslo)?

https://mobile.twitter.com/PRingholm/status/1469951563808530433

Av de landene Pål Ringholm nevner i tweeten her, er det kun Norge som ikke er inne i en periode med boligprisfall, vi skiller oss også negativt ut. Ser for meg faktorer som andel lån med flytende rente, andel sekundærboliger etc har noe å si her, men såvidt jeg vet har “alle” i Norge flytende rente?

FGZRJ2UWQAEvPCC

1 Like

Litt forenklet er det som taler for boligprisfall økende renter og høy belåning. Det som taler imot er inflasjonen på nybygg.

Men, siden det virker som om du skal kjøpe for å bo, så hadde jeg bare kjøpt meg noe nå. Jeg vil tro boligprisene må falle vesentlig for at prisene skal tilbake på det nivået der du begynte å vente på boligprisfall.

Er det sekundærbolig er jeg mer for å “time markedet”

3 Likes

Er jo forsåvidt enig her, kjøper og selger i samme marked. Så lenge det er en grei leilighet, for en fornuftig pris i dagens marked, vil det uansett ikke være et dumt kjøp. For øvrig er det kjipt å ende opp med 14 kvm for 3,2 mill, og to år senere kunne kjøpt en på 21 kvm for samme prisen, satt litt på spissen selvfølgelig.
Også verdt å nevne, ikke hatt mulighet for å kjøpe før i år, så ikke at jeg har ventet på fall som er grunnen til at jeg ikke har kjøpt enda.

Har inntrykk av at markedet (i alle fall for førstegangskjøpere) i Oslo nå er preget av FOMO, og leiligheter går for den summen interessenten med størst finansieringsbevis kan kjøpe for, og ikke hva de faktisk vurderer at den er verd. Meglere ringer kjøperne under budrunden, og de lar seg rive med… Har derfor vist seg vanskelig å finne noe for en “fornuftig pris” (som selvfølgelig er ekstremt subjektivt) :sweat_smile:

2 Likes

Er det i det hele tatt en mulighet at nybygg vil gå opp/øke mer i pris enn gamle bruktboliger? Kan man få tilfeller der priser på bruktbolig er negativ og nybygg positiv?

Må jo ikke kaste seg inn i kampen om en 14 kvm på Majorstuen heller. Det finnes områder i Oslo hvor du nesten kan få en ålreit leilighet til den samme prisen, med 10-15 minutters t-banetur til sentrum. Bedre å bo på Oppsal eller Tveita et par år enn å sitte og vente på at en sentrumsleilighet skal bli billig, tenker nå jeg. Da slipper du å bo i et bøttekott også.

Slik situasjonen er nå er det mye verdi i det faste inventaret, altså en leilighet som har et bra bad, kjøkken, i et godt og veldrevet borettslag med lite fellesutgifter. Det er klart at en solid leilighet på 45 kvm utenfor ring 3, kanskje med balkong, ligger nærmere den faktiske boverdien enn 14 kvm på Majorstuen, og koster bare noen hundre tusen mer. Kanskje får du peis og, som ikke er negativt i disse dager. Poenget er at ja det er FOMO på en del mindre leiligheter i sentrum som alle sykepleierne konkurrerer om, men man kan fortsatt eie noe i Oslo uten å måtte ta del i de villeste budrundene. Å slippe å leie er generelt veldig ålreit.

Sikkert noen som er uenige med meg i dette, men slik har jeg i hvert fall tenkt, og har ikke eid i sentrum. Det er selvsagt noen som skal ha akutt nærhet til uteliv og kafeer, og da er det annen sak, men da må man kanskje tåle å bo i det bøttekottet. Og det er godt mulig prisene skal falle, men det er ikke lett å time.

4 Likes

Ja, det vil være kjipt. Men det kan jo gå andre veien også :slight_smile:

Ja, det er godt mulig, men markedet bestemmer jo. Men for å komme med et personlig tips/mening, så ville jeg ikke brydd meg så mye om jeg betalte for mye for noe jeg virkelig liker.

Det forrige huset jeg kjøpte gjorde jeg et kupp, -som jeg visste når jeg kjøpte det og det var en av grunnene. Men noen år senere endte jeg opp med å selge det, for det var ikke det jeg egentlig var ute etter. Da kjøpte jeg et nytt hus for mer enn det jeg mente det var verdt, men jeg er veldig fornøyd med huset og tomten, og da er det verdt de kronene jeg betalte for mye. For ungene, dragen og jeg trives mye bedre der. Over 25 år blir det ikke store forskjellen uansett og den økte trivselen er verdt det.

Nylig kjøpte jeg en sekundærbolig for utleie og der er det helt motsatt, det eneste fokuset var å gjøre en god deal.

6 Likes

Godt og veldrevet sameie eller borettslag med lave fellesutgifter er en utopi. Du finner de med lave fellesutgifter, men da er de nok ikke veldrevet økonomisk, men kanskje veldrevet på andre måter. Nye prosjekter har ofte det. Når det nærmere seg at utgifter kommer må de plutselig øke fellesutgifter mye.

Et råd for de som kjøper gamle borettslag, er å kun kjøpe om rør er byttet. Er det gamle rør med for liten dimensjon så vil ikke fagfolk bytte sluken din. Dumt hvis du hadde tenkt å bytte badet, for da får du TG2-TG3 på et nytt bad.

4 Likes

Selv på nybygg? Enkelte nybygg som ferdigstilles nå er jo også andel.

Nybygget borettslag er kanskje noe av det beste du kan kjøpe. Der er ofte felleskostnader lave i starten. Kjøp det, bytt til et nytt nytt borettslag etter 10 år.

1 Like

Jeg har kjøpt det skjønner du. Skal stå ferdig q4 neste år.

1 Like

Ja det er klart at dette er en avveining. Ingen er perfekt, men det finnes en del grelle eksempler, blant annet på dette med rør som du nevner, som jeg kjenner til. Disse borettslagene havner nå i en krise fordi det koster en formue å fikse. Så det å sitte på noe som har slike ting i orden, og fortsatt har tålelig fellesgjeld og -kostnader er jo en fordel, uavhengig av om det er gammelt eller nytt, nå som vedlikehold er blitt så dyrt. Det finnes også eldre borettslag som har ordnede forhold, men det er klart ikke så lett å vite alt om slike forhold på forhånd, nybygg er jo i så måte mer safe. Men nybygg er jo også dyrere.

Kostnadsmesdig det beste med lave renter eller høy egenkapital på innskuddet. Men jeg ville ikke gått for et borettslag med mer enn ca 50% fellesgjeld. Noen har 75/25 hvor det er avdragsfrihet på fellesgjelden i noen år. Det bør man kjøpe med stor varsomhet og man bør selge flere år før avdragsfrihet utløper. Med mindre avdragsfrihet er på 20 år. Da vil man trolig få ny avdragsfrihet ved refinansiering etter ca 15-19 år. Hvis 50/50.

Jeg kjenner til noen slike prosjekter med 75/25 hvor de må gi bort andelene gratis for å få solgt. Det har med rykte og mengden tvangssalg og “feil” kjøpere som havner der…

3 Likes

Bør definitivt spørre megler om å sjekke det for deg før du går på visningen.

Mitt prospekt har en 50-50 fordeling med IN-ordning. Det er avdragsfritt på 10 år står det før man begynner å betale ned. Det jeg er litt i stuss på er om jeg bør overta hele dette lånet over på meg (hvis jeg har en lavere rente som bankansatt) eller om jeg bare bør betale rentene på det lånet slik de har oppført det. Samtlige enheter i borettslaget er på 4,5m og opp til 6,4m avhengig av størrelser så klart. Dette befinner seg i Bergen i fana-området.

Du bør aldri betale ned fellesgjeld EVER. Leiligheten ser dyrere ut når du skal selge. Du kan få nytt lån uansett om de bestemmer seg for å ta opp nytt lån. Ville heller satt de pengene på fond eller noe. Har borettslaget høy rente så kan de refinansiere. Lånet skal være gunstig, selv om noen får bedre rente gjennom fagforening o.l.

Høres forresten ut som du har kjøpt smart.

4 Likes