Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Børsåret 2016

Hvordan har børsåret 2016 vært for deg? Del dine historier her, hvilken avkastning har du fått, ting som fungerte bra og noe du kunne gjort annerledes?

Godt nyttår!

10 Likes

alt i alt veldig godt fornøyd. lært masse av gode og dårlige trades. endte på ca. 130% avkastning for året.

7 Likes

Året 2016 har vært et meget bra børsår for meg. Mange flotte trades og store gevinster. Nå sitter jeg med mye mer penger på børsen enn jeg gjorde i 2015.

8 Likes

Aner ikke hvor mange % opp totalt men endte vel i minus pga. long posisjonen med Biotec og Funcom fra året før. Nano reddet portisen egenhendig. Blir nok en del utskiftninger i 2017 + kommer til å swing trade mer enn før.

God nyttår folkens! :tada:

4 Likes

Møkkaår, likevel endte det noen kaffikroner i pluss, takket være en desember måned som tok fullstendig av med to oljeknøtter og en god porsjon flaks med innganger der.
Starten av året holdt på å ta knekken på meg pga helt hodeløse trader preget panikkløp, bl.a en stjerne smell i Itx.
Men eg lærte en del, og kronns tipps for 2017, ikke løp etter smallcap med normalt fraværende oms, man kommer aldri utigjen, pass vertfall på å begrense beløp.
Sette seg godt inn i case, lag dere en plan, hild den !

God nytt år

14 Likes

For meg ble det et veldig bra år selv om avkastningen i prosent ikke ble like bra som i 2015. Klarte uansett å unngå å gå på noen store smeller og fikk ryddet opp i noen gamle :slight_smile: Beste aksje ble NOR(hvis man måler i prosent). Tror 2017 kan bli veldig interessant og eneste målet jeg har er å bli mer strukturert + ha en enda bedre plan for exit i de aksjene jeg går inn i.

7 Likes

Tja ikke regnet så mye på det. Tatt ut og brukt 400k og er 700k under ath fra april. Samtidig er jeg break even fra 2015 og ligger an til å få et vilt bra 2017. Så alt i alt, break Even med profitt

5 Likes

Vi deler mål!

+25% på meg, i den ene (gode) måneden jeg har vært i markedet!

3 Likes

For min del endte jeg på 44% opp, som er bra i forhold til mitt langsiktige mål om ca 8% årlig avkastning, men så klart litt skuffende fall ned fra toppen på 65% når indeks tross alt har steget derfra.

Av aksjene jeg følger så har faktisk Funcom gjort det best målt over hele året, med en oppgang rundt 66%, og deretter er det flere med ca 20-22% avkastning.

Det var et volatilt år og der de aksjene jeg følger ikke har gjort det så bra målt over hele året, men det har vært mye opp og ned. Derfor har den aktive strategien min, om å vekte over i aksjene som jeg tror på kortsiktig fungert bra. Jeg ligger litt minus i Seamless etter at den falt noe tilbake igjen (men mye bedre enn på bunnen), ellers er alt i pluss. Funcom er vel den aksjen jeg har tjent mest på i år da jeg fikk en heldig utgang.

Strategien min med å fokusere på et mindre utvalg har fungert bra på den måten at jeg har fått ganske stor avkastning uten at de underliggende aksjene har gått så bra, men jeg har samtidig gått glipp av de virkelig store rakettene.

De områdene som jeg ser størst rom for forbedring er andre plasseringer -og strategiene bortsett fra micro cap aksjer. Det har vært store bevegelser i olje, gull og bitcoin som jeg kunne ha tjent mer på.

10 Likes

Flott tråd Holmes.

Har prøvd å oppsummere 2016.
Jeg må tilstå at jeg absolutt ikke har den hele og fulle oversikt, men rimelig korrekt tror jeg resultatet er.
Hadde god oversikt frem til Skandibanken fikk ny trader, før de fikk ny trader slo de sammen de forskjellige aksjekontoene jeg hadde :thinking:

Først må jeg si at på tross av å ligge på 49,77 % i pluss i Funcom på nåværende portefølje, så er jeg i følge VPS en drøy prosent i minus.

Min nåværende aksjeportefølje er opp 75 %.
Ser jeg på tapene, hovedsaklig i Funcom, så er jeg i 2016 opp 60 %, noe som er over hva jeg turte å drømme om. Å klare 50 % synes jeg er utrolig bra.

Jeg har også noen akjsefond, ved inngangen til 2017 utgjør de ca 15 % av alle verdipapirene jeg sitter på. Disse hadde positiv utvikling i slutten av året og endte opp 4 %. Usikker på hva jeg gjør med de i 2017, sparer et lite fast beløp, fortsetter vel med det.

Det er spesielt biotek som har løftet porteføljen, opp 148 % i Nano (økte med 15-20% flere aksjer på 104,50 som trekker snittet opp), PCIB (økte litt på 12,80) endte opp 158 %.

Råeste investering, når en ser på antall prosent stigning per dag, er nok IOX som endte opp 44 %, kjøpte 3.juledag…men kjøpet utgjorde bare 3-4 % av aksjeporteføljen.

Jeg har i løpet av 2016 snudd utålmodighet til tålmodighet, ihvertfall når det gjelder aksjehandel.
Det har selvsagt kostet mye potensiell gevinst! Blant annet i PCIB som jeg kjøpte på 5 kroner og kunne solgt nærmere 40 kroner og kjøpt igjen feks på 20 kroner.
Tålmodigheten kommer sikkert til å koste meg kroner, men jeg har det mye bedre med meg selv.
Men jeg bruker fortsatt altfor mye tid på bla å sjekke aksjekurser, helt forkastelig når en er langsiktig, men det er da gøy også da.

Jeg har også lært å være selektiv med hva jeg leser, hvor mye vekt jeg legger på informasjon på diverse forum osv. Svært mye er bare unødvendig støy.

8 Likes

Fin tråd!

2016 var året jeg startet å handle aksjer, nærmere bestemt i mars så jeg har ikke ennå holdt på et fullt år. Hadde spart jevnt og trutt i et par forvaltede fond som jeg ble nødt til å cashe ut på slutten av 2015 da vi måtte totalrenovere badet og banken bare strakk seg nesten langt nok i refinansieringen. Fondene var fine de, klager ikke, hadde særlig god avkastning fra 2007/08 opp til slutten av 2015. Tre deilige uker i Thailand i høysesong samt nytt bad ble resultatet. Allikevel ikke helt fornøyd med prestasjonene til fondene i starten av 2016, så bestemte meg for å begynne å følge med og gjøre handlene selv. Dette angrer jeg ikke på.

F.o.m. ca. 1. mars t.o.m. 31. januar 2016 er urealisert avkastning 56%. Slå den Odin Sverige! :wink:

Highligts (og noen lows):

  • Gaming Innovation Group: Kjøpt på 2,26 og solgt på 3,70

  • Funcom: Kjøpte før Black Thursday og hadde snitt på ca 1,72 og nesten 50% urealisert avkastning før emisjonen. Snittet ned etter dette og har nå 20% urealisert avkastning.

  • Idex: Timet inngang helt feil på 8,15. Bestemte meg for å realisere tapet på 6,59 og kjøpte mer Funcom for resterende.

  • Deltok i min første IPO i Index Pharmaceuticals… … … … Tragisk åpning, men har valgt å sitte og denne ser ut til å ha stabilisert seg nå.

  • Litt flaks i småtrades har det også vært, bl.a. i Nordic Mining, Thin Film, Nordic Semiconductor og Kitron (den siste var ikke flaks btw) som har veid opp for de dårlige, Idex, Index og Polarcus (what was I thinking?)

Mål for 2017:

  • Som Hocki, tilegne meg mer/bedre kunnskap for å ha en bedre forståelse av markedet generelt og verdipapirer jeg tar inngang i spesielt.

  • Har lært meg noe, men fortsette å lære mer om teknisk analyse for å time inngang i korte trades bedre.

  • Bli en Insider på Tekinvestor når tillatelse fra kona foreligger. Hvor vi er forholdsvis enige om at dette skjer når jeg ikke bare realiserer gevinst fra aksjer, men når jeg overfører et bestemt beløp fra aksjekonto til bankkonto. Forhåpentligvis skjer dette i 2017 altså! :stuck_out_tongue:

Jeg er fortsatt veldig takknemlig for dette forumet, som jeg fant umiddelbart etter at jeg åpnet Nordnet-kontoen i mars. Godt nytt børsår!

10 Likes

Bra insj, gøy når folk skriver litt nøktern om hva de har gjort i året som var og hva som kommer videre. Blir ofte veldig mye solskinnshistorier og lite reelt. Godt å se litt ekte historier.

Selv om jeg har drevet med aksjer i snart 19år, ( starta når jeg var 12! ) har jeg vært særdeles passiv siden jeg solgte Funcom etter TSW. Fikk flott gevinst, skulle pusse opp et hus og litt sånt. Eneste aksjen jeg egentlig har tradet siden da er Bionor. Den aksjen fikk gleden av å starte året og den nye strategien som jeg valgte og sette.

Tok tap på eksisterende Bionor aksjer før sommeren, ved første øyekast så tapet ut til å være 150 laks. Litt kjedelig, men etter å ha finregnet på alle tradene ble det ikke så galt. Selv om man har drevet med aksjer lenge er det lett å bli forelsket og fartsblind og bionor bar nok preg av det.

Satt i begynnelsen av året og vurderte å bli merk aktiv igjen, dette var også grunnen til at jeg valgte å ta tapet i bionor. Bestemte meg også for å ikke satse alt på en hest og for å bedrive langt mer trading.

Identifiserte en rekke aksjer jeg ville inn i og sålangt har det lykkes rimelig greit.

Var inn og ut av storebrand, fikk rundt 15% gevinst, innså fort at jeg solgte litt fortidlig. siden jeg lett kunne ha hentet mer. Men det å ta gevinst er viktig så jeg er egentlig fornøyd.

Hadde en liten tur i PHO fra 37 -45kr . Venter på ny inngang men har ikke noe hast.
Deltok i emmisjonen i aligator bioscience, solgte 2 timer etter handel startet og cashet ut 16%.

Var også inneom Pareto bank men ble litt utålmodig og solgte meg ut på 2%, hadde jeg ventet hadde det blitt mye mer.

Godt fornøyd med nye strategien og sitter nå med Fun, AXA og KIT inn i 2017, har også litt cash som skal inn i PHO evt noen andre raketter som dukker opp.

Største tabben i 2016 var definitivt at jeg ikke hørte på @nofun som sa jeg måtte kjøpe KIT på 3-4kr eller @Alex som mente at PCIB på 5kr var god butikk.

Forsåvidt veldig fornøyd med at stemningen på forumet har holdt seg på tross av at det er god vekst. Merker at det er noen som kommer rett fra HO men håper de endrer seg eller stikker. Anbefaler også å bli innsider, stemningen der er hakket mer seriøs og chatten etter leggetid er ganske morsom.

Ha et fortryllende børsår alle mann, husk at man ikke har tjent en krone før man har tatt gevinst!

14 Likes

Børsåret 2016 har gått mye bedre enn forventet, kanskje litt nybegynner flaks etter at man gikk fra fond til aksjer (post Kina krakket). Har nå klart å få et mye mer ufølsomt forhold til aksjer, enn i starten. Det lønnet godt seg under Brexit og Trump valget.

I 2017 vil jeg sitte mer stille, har tapt litt på å gå ut av inn i aksjer på jakt etter større gevinst. Når de aksjene jeg satt godt i, gikk tilsvarende bra om ikke bedre.
Øke sparingen til 35-40% av lønn
Spandere meg selv en tur til New york

4 Likes

Hvem har den beste avkastningen for 2016 da?

Jeg får ikke finregnet på det men jeg fikk mellom 40 og 50% :slight_smile:

1 Like

@stockking hadde vel en ganske så formidabel gevinst!

Spørs om du regner papir eller faktisk gevinst. Veldig mange har store papirgevinster pga nano, men det hjelper jo lite når man ikke tar gevinst :wink:

Du mener at hvis man er langsiktig så har man ingen avkastning?
Feks aksjefond eller en hvis Buffet som bare kjøper?

1 Like

Avkastning/gevinst er da ikke helt det samme i min ordbok i hvertfall :slight_smile:

Man må vel nesten se på hva aksjekontoen viste 30.12.2016 vs 01.01.2016 minus evt innskudd/uttak. For min del en heller kjedelig greie med kanskje 5-10% gevinst. Det var bedre i 2015 hvor jeg hadde nærmere 200% (hvor mye også ble realisert).

Med spillaksjer, så har jeg ihvertfall lært at det er lurt å være på hugget. Det er store svingninger som det ofte går an å utnytte. Stillfront tror jeg er det beste eksempelet. Funcom utnyttet jeg ikke i nærheten av så godt som jeg kunne. Får satse på at kursen drar en Stillfront. :slight_smile:

2 Likes