Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boykie's bioportefølje

Artig at du nevner Biotec, for jeg gjorde nøyaktig det samme. PCIB derimot, tør jeg ikke selge i det hele tatt, kjøper bare jevnlig mer. Jeg har flere eksempler på både smarte gevinstsikringer, men også hvor det har vært en skikkelig tabbe. Så det er helt klart noe jeg ikke helt har funnet ut av ennå.

1 Like

Med så mange aksjer har du nesten et fond-lignende opplegg og fond følger ofte et fast matematisk mønster. Blir aksjene for mye verdt i markedsverdi ift portefølje markedsverdi så selger de litt. Det blir prosentvis for stort altså.
Jeg tror faste regler er lurt å vurdere.

Jeg har som fast regel f.eks. å selge litt etter 200% oppgang. Det spiller ingen rolle om jeg tror den skal til enda en himmel. Litt skal selges.

Jeg har en annen regel det er å selge litt hvis markedsverdi kommer over terskelverdi x. Da skal den selges ned til lik x.

Når det gjelder pcib er utfallet så binært at den låser jeg til fast markedsverdi før az-avklaring kommer.

5 Likes

Tatt inn Urovant, Myovant og Bonesupport i løpet av uka. Solgt SoftOx. Har også lyst til å øke i BioXcel og Mei Pharma i løpet av sommeren. Har også tatt noen mindre kortisiktige posisjoner i Hansa Biopharma og ARYA.

Har sett litt på diverse caser innen medtech den siste uken. Blant dem virker Revenio, Xvivo og Transmedics spennende.

Xvivo og Transmedics virker å være svært godt posisjonert mot transplantasjoner. Jeg har nylig kommet over selskapene, så har ikke satt meg så godt inn i dem. RedEye har nylig tatt opp dekning av Xvivo og tatt dem inn som top pick. Jeg tenker å lese analysen deres samt bruke litt tid på å sette meg i begge selskapene. Kan bli høyst aktuelt å ta en langsiktig posisjon i begge selskapene.

Lenke til RedEye sin analyse: https://www.redeye.se/research/787148/xvivo-perfusion-well-preserved-value

God intro til Revenio fra noen på twitter: https://twitter.com/Prof_Kalkyl/status/1269377683651276801

image

11 Likes

Hva fikk deg til å selge deg helt ut av SoftOx?
Det er vell ikke veldig lenge igjen til vi får se på tallene derifra

Ja, det lurer jeg også på

SoftOx har i hovedsak vært en kortisiktig spekulativ posisjon ettersom visibiliteten på salgsvolum og inntekter fortsatt er dårlig for øyeblikket. I tillegg til at det er vanskelig å anslå hvor mye som er priset inn av inntekter fra salg av SafeDes. Når momentumet nå avtok valgte jeg å selge. Det er fullt mulig at jeg hopper inn igjen på et senere tidspunkt.

4 Likes

Økt litt i Biotec Pharmacon, og solgte min kortsiktige posisjon i Hansa med et lite tap. Tatt en spekulativ kortsiktig post i lifecare.

image

Begynner å nærme seg triggere for flere av innhavene mine.

ARYA
Et SPAC-play backet av Perceptive advisors. ARYA skal brukes til å børsnotere det europeiske biotekselskapet Immatics. De jobber med identifisering
og validering av T-celle reseptor til bruk i adoptiv celle terapi og bispesifics. De er i samme gaten som Adaptimmune, men er kommet kortere i den kliniske utprøvningen.


Prises i dag til under halvparten av adaptimmune, og arbeider mot et av de samme cellulære mål som adaptimmune. Selskapet vil ved fullført avtale ha 319 mUSD i netto cash. De prises til Mcap 823 mUSD og EV ~500 mUSD på dagens aksjekurs. Pipelinen er til dels validert i form av flere lisensavtaler med større farma/biotekselskaper.

Prospektet:

En investering på kort/mellomlangsikt. Mange SPACs får økt oppmerksomhet når de begynner å trade under sin nye ticker. I tillegg ligger selskapet an til å presentere preeliminære data på flere kliniske kandidater i Q4 2020 og Q1 2021.

Heron Therapeutics
Har PDUFA for sin langtidsvirkende lokale smertebehandling for postoperativ smerte 26. juni. Selskapet fikk for litt over 1 år siden en CRL fra FDA pga. problemer med CMC. De har nå refilet, og fått PDUFA 26. juni. PDUFA var egentlig planlagt i mars, men ble utsatt med 3 mnd. I forbindelse med utsettelse informerte også Heron om at produksjonsfasilitetene for HTX-011 hadde blitt inspisert på nytt uten funn av uregelmessigheter.

I dag er den eneste langtidsvirkende lokale smertebehandlingen mot postoperativ smerte, som jeg vet om, EXPAREL. De har hatt stødig vekst og solgte for >400 mUSD i USA alene. Jeg tror Heron har gode muligheter for å få godkjennelse, og ligger nå an til å kunne få godkjennelse i USA, Canada og EEA innen de neste 12 mnd.

Aksjekursen har gått dårlig pga. problemene med NDA-søknaden og motvind i CINV-salget deres pga. inntreden av generika. De har et management som tidligere har lykkes bra med tidligere lanseringen, så hvis de får godkjennelse kan dette bli et langsiktig spennende case. Holder for øyeblikket med kortsiktig horisont opp mot PDUFA pga. dårlig visibilitet på salget deres av CINV og at mye hviler på godkjennelse av HTX-011 og vellykket kommersialisering.


Chiasma
Selskapet utvikler orale ocreotid kapsler for behandling av akromegali. Ocreotide brukes i dag til behandling av akromegali, men det finnes kun som IM/SC administrasjon. Per dags dato finnes det ingen legemidler mot akromegali som administreres oralt. Selskapet ligger først i løypa innenfor utvikling av oral behandling mot akromegali. Nærmeste konkurrent er trolig crinetics pharma som ligger 1-2 år bak i løypa. Crinetics prises dog til det dobbelte av Chiasma.

Chiasma avleste sin fase 3 studie innen akromegali i 2019. Dette var en RCT som sammenlignet deres orale ocreotide kapsel mot placebo hos pasienter med akromegali. Studien ble gjennomført gjennom en SPA-avtale med FDA. En SPA-avtale er ikke ensbetydende med godkjenning av FDA, men det styrker definitivt caset ettersom SPA-avtaler indikerer samstemmighet mellom FDA og studie sponsor når det gjelder studiedesign og om et gitt studiedesignet et egnet for å gi opphav til godkjennelse. Basically at FDA går god for studiedesignet.

De har også signert en avtale som vil gi utbetaling på totalt 40 mUSD i milestones ved FDA-godkjenning og første kommersielle salg.

I EU gjennomfører de en ny studie, som skal gi opphav til godkjennelse, med guidet read-out i Q4 2020.

Jeg har selv prøvde å lage 4 grove rNPV-beregninger basert på de 4 mulige utfallene for den kliniske utviklingen av mycapssa. Deretter har jeg laget et vektet snitt av de fire scenarioene basert på publiserte LOA-data.
Scenarioene for kommersielt salg bygger på 8000 og 12000 pasienter i US og EEA, utsalgspris på 100 tUSD og 50tUSD i USA og EEA, 20% peak penetration som oppnås etter 5-6 år og inntredning av generika i 2030/2031. Dette gir et kursmål på 10 USD. Aksjekursen stengte på 6.43 i dag.
image

Lav pris og first mover advantage i oral behandling mot akromegali gjør at jeg syns Chiasma virker attraktiv som en langsiktig investering. Dog er det fortsatt en del usikkerhet rundt utfallet av den pågående fase 3 studien i europa.

Karyopharma Therapeutics
PDUFA for DLBCL 23. juni. En mindre trigger for selskapet ettersom hovedsatsingen er innen myelomatose.

PCIB
Venter på avklaring angående avtalen med AZ. Jeg syns det er veldig vanskelig å spå utfallet av forhandlingene, og jeg er usikker på hvor mye som er priset inn av en evt. avtale. Hvis det ikke blir en avtale syns jeg selskapet vil være i en lite gunstig posisjon med forsinkelse på RELEASE og ikke nok cash til read-out. Derfor har jeg gevinstsikret en del av posisjonen min i løpet av 2020.

I tillegg kommer det oppdatering fra BergenBio på kohort B i lungekreft og oppdatering fra NANO angående utfallet av møtet med FDA. Alt i alt ligger siste halvdel av juni an til å bli en svært spennende måned for bioporteføljen.

Sitter på en del cash nå, og må si jeg kjenner litt på FOMO for øyeblikket. Det er flere spennende selskapet som Apellis, Transmedics, Xbrane, Xspray, Calliditas, Twist osv. I tillegg til at jeg vurderer å øke posisjonen min i blant annet Chiasma, MEIP, UROV, Xenon og BioXcel. Foreløpig er jeg noe avventende pga. verdenssituasjonen.

18 Likes

Svært sterk uke i amerikansk biotek, spesielt fredag, selv om det var en sell-offs i noen av mine aksjer på slutten av handelsdagen. Eksempelvis BTAI. Breakout i ARYA på fredag, forhåpentligvis fortsetter den videre opp, frem mot godkjennelse av avtalen i slutten av juni.

Solgte 50% av min kortsiktige posisjon i Lifecare på onsdag, beholder resten inntil videre. Økte i BTAI i løpet av uka også.

image

Viktige hendelser denne uken:

  • PDUFA Karyopharma 23. juni
  • PDUFA Chiasma 26. juni
  • PDUFA Heron Therapeutics 26. juni
  • Mulig avklaring angående potensiell avtale med AZ for PCIB.

Transmedics
Jeg har sett en del på et selskap som heter Transmedics i det siste. De utvikler løsninger for transport av organer til transplantasjon. SOC i dag er static cold storage (SCS), der man skyller organet med en beskyttende væske og kjøler ned organet på is under transport. Dette gir begrensede muligheter til å vurdere viabiliteten til organet og evt. rekondisjonere organet. Pga. dette har man i dag begrenset utnyttelse av organer tilgjengelig for transplantasjon.

Transmedics har utviklet organ care system (OCS) som muliggjør varm perfusjon av organet under transport. Dette gjør at helsepersonell kan vurdere organets tilstand og rekondisjonere før transplantasjon. Dette skal muliggjør at flere organer kan transplanteres og gi bedre utfall for pasientene. Per dags dato utvikler de OCS for lunge, hjerte og lever. Per dags dato er kun OCS lung godkjent i USA. I Europa er OCS Lung, OCS heart og OCS liver i salg, begge med CE-godkjenning.

Organer kan enten komme fra levende donorer eller avdøde donorer. Videre kan avdøde donorer deles inn i Donation After Brain Death (DBD) og Donation After Circulatory Death (DCD). Ifølge selskapet er svært mange organer som ikke benyttes i dag, spesielt organer fra DCD-donorer. Målet deres er at OCS skal muliggjør at flere organer kan transplanteres. De sikter seg altså primært inn på ubenyttede DBD-donorer og DCD-donorer.


Forretningsmodellen er razor-razorblade modell, der de selger eller låner ut maskinene med lave marginer, og tar betalt for “consumables”. Dette utgjør selve perfusjonssettet som omkranser og perfunderer organet og væskeløsningen som benyttes. Selskapet regner med at 90% av deres inntekter vil komme fra consumables.

For øyeblikket har de inne en PMA-søknad for bruk av OCS Heart i DBD-donorer basert på resultatene fra to kliniske studier. Avgjørelse fra FDA er ventet i Q3. I tillegg avleste de positive top-linje resultater fra deres registreringsstudie med OCS Liver i mai. OCS Lung er godkjent for bruk innen både normale og expanded kriterier for lungetransplantasjoner i USA. I tillegg har de en pågående registerstudie innen lungetransplantasjoner samt pågående studier innen OCS Heart for DCD og expanded access studier for OCS Heart og OCS Liver.

Per dags dato har de godkjent reimbursement fra medicare og private payors i USA både for OCS Lung og for OCS Heart og OCS Liver i kliniske studier. De får derfor betalt for hver gang organer behandles med OCS Heart eller OCS Liver i noen av deres kliniske studier. Derfor svinger inntektene deres itakt med hvordan rekrutteringen er i deres kliniske studier. I følge RedEye er utsalgspris for consumables for en organdonasjon ~60 tUSD.

De gikk på børs for omtrent 1 år siden, og det er regnskapsdata på borsdata fra 2016. De har vokst inntektene sine raskt (>50% gjennomsnittlig vekst siste 3 år) samtidig som bruttomarginalene har økt, men de har også økende tap pga. den aggressive ekspansjonen. De prises per dags dato til EV/S 12.3. Noe som ikke virker så dyrt med tanke på at mange sammenlignbare peers pris til EV/S 15-30. Konsensusestimat fra koyfin og yahoo finance anslår inntekter på 60 mUSD og 98 mUSD i 2021 og 2022. Det vil isåfall prise selskapet til EV/S 2.7 for 2022E.

Har ingen posisjon, men syns TMDX virker som et interessant selskap. Veksten i ROW er ikke noe å juble for, men de virker å ha bra momentum i USA, der de også har reimbursement. De ligger også an til å få first mover advantage i USA for både OCS Heart og OCS Liver.

Det store spørsmålet er om de vil klare å vokse inntektene videre når deres kliniske studier avsluttes. Den positive utviklingen i OCS Lung gir jo en viss trygghet om dette, men vi har begrenset historikk der. 2020 blir nok et skuffende år siden mange transplantasjonsprogram har vært nedstengt under corona. Hvis de oppnår PMA for OCS Heart og OCS Liver og fortsetter å vokse inntektene sine i USA burde det kunne bli en hyggelig reise for selskapets aksjonærer. Har aksjen under oppsyn, og skal bruke litt tid på å gå gjennom deres kliniske studier med OCS Heart med tanke på å kanskje ta en posisjon i forkant av FDA adcom for OCS Heart.

12 Likes

Boykie@ vet noe om status til pdufa Heron Therapeutics?

Nei, den virker ikke å være offentliggjort enda. Vil tippe den kommer på mandag siden PDUFA var i går. Men litt merkelig at den ikke ble offentliggjort i løpet av fredag slik som Chiasma sin.

Ja, håper at den blir godkjent da. Når det er sagt falt jo kursen til Chiasma etter godkjenningen, noe jeg håper ikke skjer med HRTX.

Det gjelder og være rask på ballen hvis man skal ut samme dag som PDUFA-avgjørelsen kommer. Det er slett ikke uvanlig med den type bevegelser som man så i Chiasma på fredag. Spike opp til 7.75USD, deretter sterkt nedsalg. Når det er sagt var jo FDA-godkjennelsen i går g en gamechanger for Chiasma. De har nå først godkjente orale behandling mot akromegali. I tillegg trigget godkjennelse en utbetaling på 25 mUSD fra deres kommersielle partner.

Angående BioXcel og BXCL501, er ikke dette det samme som dexmedetomidine/precedex, et eksisterende legemiddel solgt av et annet selskap? Hvordan er det med rettigheter/patent for dette, er det den sublinguale formuleringen som er patentert, eller har de en lisensavtale?

1 Like

Ja, det stemmer. Jeg har skrevet litt mer om dette i tråden om BTAI. Patentet til dexmedetomidine har gått ut. Selskapet har visstnok patentert sin sublinguale film, men jeg er usikker på om dette patentet vil kunne gi markedsekslusivitet. Selskapet planlegger å file gjennom 505(b)(2) regulatory pathway som gir 3-5 år med markedsekslusivitet i USA og opp til 10 år i europa. Jeg syns patentsituasjonen er noe uavklart. Jeg er investertfordi jeg tror deres kliniske studier innen agitasjon vil lykkes. Per dags dato planlegger jeg ikke å sitte investert langt ut i kommersialiseringsfasen av BXCL501.

1 Like

Har du noen tanker om den videre utvikling mht at de nå mottatt CRL?

Har selv solgt. Jeg syns det er for dårlig visibilitet på fremtidig inntekter nå med ny CRL for HTX-011 og motvind for CINV-franchise fra generisk konkurranse. Jeg solgte delvis pga. av den dårlige visibiliteten og delvis pga. av dårlig execution på HTX-011. Dette er trossalt CRL nr. 2, og CRLen i dag skyldtes nye momenter som ikke var nevnt ved i pressemeldingen ved forrige CRL. Jeg tror at selskapet mest sannsynlig har kjent til disse momentene fra forrige CRL, men ikke informert markedet. Føler meg derfor litt lurt.

Dårlig utvikling på bioporteføljen i det siste. Tok et tap på ca. -15% i HRTX etter CRL og MGTA sank mye på den lavt satt emisjon. Mye nedgang i norsk biotek også, med unntak av Nano.

Solgte siste rest av lifecare i forrige uke. Endte med 2/3 riktig på PDUFA. Totalt sett en lite gunstig affær ettersom CHMA sank mye på tross av godkjenning, mens HRTX sank mye pga. en overraskende CRL. Personlig anså jeg risikoen som størst i CHMA, og relativt liten i HRTX. Bommert med andre ord. Har solgt HRTX nå. Eier fortsatt CHMA. Syns den virker veldig billig nå, og selskapet leverer i henhold til guiding.

Vurderte å selge PCIB i dag, ettersom jeg ikke liker at det drøyer helt ut mot fristen. Endte opp med å ikke selge flere aksjer i dag. Magefølelsen tilsir at det er et dårlig tegn. Men det kan jo være helt motsatt også. At selskapet har guidet en frist gjør at det blir mulighet for en overcrowded trade med påfølgende sell on news likt for eksempel en PDUFA, der man vet når avgjørelsen kommer.

Sitter med en ganske stor cashposisjon nå. Foreløpig litt avventende men jeg har har noen selskaper i kikkerten. Blant annet TMDX og XBRANE som jeg har snakket om tidligere. Frister også å øke i blant annet XENE, UROV, AZT, BTAI.

7 Likes

BioXcel får patent.
“The patent, which is expected to be issued in the third quarter of 2020, will have a term that expires no earlier than 2039.”

https://finance.yahoo.com/news/bioxcel-therapeutics-announces-notice-allowance-110010142.html

1 Like

Økte på dippene i Chiasma og Mei Pharma. Likte ikke emisjonen i Chiasma. Jeg skjønner ikke hvorfor de valgte å kjøre en så utvannende emisjon på så lav kurs når de har >100mUSD på bok. Den lave kursen vitner kanskje om at markedet ikke er villig til å prise inn noe særlig salg før positiv top-line fra studien i europa foreligger. Evt. at markedet tror at studien i europa vil mislykkes. Etter mine beregninger vil selskapet nå ha ca. 180 mUSD på bok og en mcap på 335 mUSD fully diluted med dagens kurs. Uansett er det ingen tvil om at denne emisjonen virker og ha tatt ut mye av oppsiden i caset. Den oppdaterte rNPV-modellen min med 180 mUSD på bok og 75m aksjer fult utvannet gir et kursmål på 4.7 USD per dags dato. En alternativ modell der jeg regner med 20% markedsandel i US og EU med ~20% profittmargin gir et diskontert kursmål på 6 USD i dag. Jeg syns begge disse anslagene er ganske konservative så det burde finnes enn oppside til disse estimatene.

image

Har også startet posisjoner i Xspray og BioNTech i starten av forrige uke. Jeg solgte 50% av posisjonen min i Xspray i dag etter at aksjen har gått voldsomt de siste dagene.

Posisjonen i BioNTech er et spill på coronavaksinen. De er en av aktørene som har kommet lengst i utviklingsløpet og de backes av Pfizer. I tillegg har de som en av svært få aktører som faktisk har offentliggjort data i form av en publikasjon. Jeg syns de preeliminære dataene virker lovende med robust titere med nøtraliserende antistoffer etter booster sammenlignet med kontrollgruppen som har gjennomgått COVID-19. De har også en lovende vaksinekandidat i form av 162c2 som er ment å gi immunitet uten booster shot. Må nevnes at det fortsatt er mange usikkerhetsmomenter rundt BioNTech/Pfizer sin vaksine. Man vet fortsatt for lite rundt hva som skal til for og oppnå immunitet mot COVID-19. Blant annet bemerker forfatterne i pre-printet følgende:

"Our study had several limitations. While we used convalescent sera as a comparator, the kind of
immunity (T cells versus B cells or both) and level of immunity needed to protect from COVID19 are unknown. Further, this analysis of available data did not assess immune responses or
safety beyond 2 weeks after the second dose of vaccine. Both are important to inform the public
health use of this vaccine. Follow-up will continue for all participants and will include collection
of serious adverse events for 6 months, and COVID-19 infection and multiple additional
immunogenicity measurements through up to two years. While our population of healthy adults
55 years of age and younger is appropriate for a Phase 1/2 study, it does not accurately reflect the population at highest risk for COVID-19. "

Prisingen til BioNTech er også et risikomoment, og den prises relativt friskt med mcap på 18 mrdUSD. Når det er sagt tror jeg at BioNTech med støtte fra Pfizer har høyere sjanse enn mange av “Bioturdsene” som for eksempel Inovio og NovaVax som har gått enormt mye på at de skal utvikle vaksiner basert på plattform som ikke har klart å produsere en eneste godkjent vaksine over flere tiår.

https://investors.biontech.de/static-files/c4feb567-e564-40e5-a9cf-538892af1c04

4 Likes

@Boykie er den mengde froskjellige selskaper ikke noe mot sin hensikt? Hvordan tror du at du kan følger alle opp? Vite hvor hva skjer og avkastning i snitt er muligens fort påvirket nedover?

Eller taler du for en så mangfold utvalg? Så ja hvorfor?

1 Like