Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boykie's bioportefølje

Det vil vel variere basert på launch curve, diskonteringsrente og antall år med peak sales. rNPV vil jo kunne stige i årene etter godkjenning ved en lang launch curve. Da vil jo selskapet sin rNPV øke ettersom de nærmerer seg tidsperioden med peak sale.

Men vil ikke lang launchkurve teorisere kortere peak sales innenfor patenttid?

Hvis man antar at totale sales for en medisin er en bestemt sum x, så vil jo hvert år med salg etter at markedsføringstillatelse er gitt forkorte det totale gjenværende inntjeningspotensialet til medisinen.

Mulig jeg surrer her og må opp med regnearket :slightly_smiling_face:

Hørte på conference call. Virker som et veldig bra resultat. Like god IGF-1 kontroll som i kontrollgruppen med en pasientgruppe som også virket å ha mer fremskreden sykdom ved inngangen til den randomiserte fasen. Må jo være en vinner dette, kan jo ikke tenke meg at det er mange pasienter som vil foretrekke hestesprøytene fremfor denne pillen.

1 Like

CHMA smalt vel også en emisjon i bordet etter FDA godkjenningen, noe som la en demper på stemningen. Nå er man jo ferdig med alt det vanskelige og nyhetene man har å glede seg til nå er kommersialiseringsalternativer i Europa og resten av verden, alternativt oppkjøp.

1 Like

Ja, det fremtidige totale salget vil være mindre. Men rNPV vil jo kunne bli høyere ettersom det største salgsvolumet kommer nærmere i tid, og dermed ikke diskonteres i like stor grad. Jo lengre unna inntektene er i tid jo mindre vil de være verdt i DCFen pga. diskonteringen.

Har vært bra trøkk i porteføljen i desember, og den står for øyeblikket i ATH. En del endringer siden sist. Solgte VQT i løpet av november. Kjøpt startposisjoner i Vistin pharma, chimerix, protagonist therapeutics og oncternal therapeutics. En av aksjene som har gått best er ultimovacs, som nå har vokst seg til 9% av bioporteføljen. Andre aksjer som har gått bra er TRVX, PHO, BGBIO og MYOV. De 4 største posisjonene utgjør omtrent 50%.

Ultimovacs har gått >60% siden forrige oppdatering, og økningen jeg gjorde i august har betalt seg godt foreløpig. Det blir spennende og se hvem de får med på i lag i den nye fase 2 studien og hvilken indikasjonen de har valgt seg ut. Det blir også spennende og se om det blir en “sell the news reaksjon” når studien offentliggjøres. Per dags dato er planen og ihvertfall holde over offentliggjøringen av den nye studien, selv om aksjen føles litt crowded ut. Jeg syns fortsatt det er ganske stor teknologisk risiko forbundet med plattformen, og har ikke bestemt meg for om jeg holder over read-out i 2022.

Kjøpte Protagonist therapeutics (PTGX) i forkant av ASH pga. PTG-300. Det er en hepcidin-etterligner, som utvikles for polycytemia vera og hereditær hemokromatose. Polycytemia vera (PV) er en sjelden blodkreft hvor benmargen produserer for mange røde blodceller. I tillegg kan også blodplatene og de hvite blodcellene være forhøyet. Det økte antallet celler i blodet kan føre til at blodet blir tyktflytende og beveger seg langsommere. Det kan føre til at oksygenforsyningen til vevene blir mangelfull og at risikoen for blodpropp øker. I dag behandles polycytemia vera med årelating ± cytoreduktiv behandling (eks. hydroxyurea). I tillegg er det utviklet et nytt legemiddel Jakafi som kan gis hvis man ikke kommer i mål med årelating og cytoreduktiv behandling.

I den pågående fase 2 studien i PV har PTG-300 vist lovende effekt, og ført til et betydelig lavere antall årelatinger. Selskapet selv antar at opptil 70k pasienter periodevis er utenfor behandlingsmålet for PV. Med en tenkt utsalgspris på 10kUSD per mnd (jakafi selges for 15 kUSD) kan PV bli et betydelig marked for PTGX.

Jeg kjøpte CMRX på breakout etter at FDA godtok deres søknad og ga priority review for brincidofovir som medisinsk beredskap mot kopper. CMRX har utviklet brincidofovir i samarbeid med BARDA. De har tilsynelatende gode data i dyrestudier.

Selskapet sier selv følgende om satsingen på brincidofovir mot kopper.

Kort fortalt, kjøpte jeg ONCT etter ASH pga. deres lovende ROR1 assets, både som antistoff og CAR-T. Nylig har to ROR1-ADC blitt kjøpt opp av big pharma for henholdsvis 2.8 mrdUSD og 1.5 mrdUSD.

7 Likes

Har du noen regler for gevinstsikring på de posisjoner som går veldig bra? Antar at du har 100% på AZT nå feks.

Spør meg om info om pv. Fikk det desember i fjor.
Euroa tar nå mer og mer i bruk Besremi mot pv. Selv bruker jeg pegasys og blodfortynnende, samt blodtapping hver 6.uke. Sliter litt med lavt jernnivå pga tappingene.

1 Like

Hvis det er kortsiktige trader selger jeg som regel så fort momentumet stopper.

For langsiktige posisjoner, så prøver jeg å holde så lenge investeringscaset er i takt, selskapet leverer og prisingen fortsatt er ok. Tanken bak er at det er multibaggerne som virkelig bidrar til god avkastning for porteføljen. Dette henger nok tett sammen med å tørre å ta high conviction posisjoner, og tørre å la posisjoner vokse seg stor. Jeg syns dette er noe av det vanskeligste ved å investere.

For å bruke AZT som eksempel kjøpte jeg meg inn på 7.70 i februar. Gevinstsikret så halve posisjonen på 15.65kr før jeg kjøpte tilbake det meste av det jeg gevinstsikret rundt 30kr. Det er selvfølgelig veldig lett å si i etterkant (20/20 hindsight), men jeg hadde tjent veldige mye mer på AZT hvis jeg bare hadde sittet på hendene. På en annen side kom jeg veldig mye bedre ut av Xspray, nettopp fordi det jeg gevinstsikret 50% av posisjonen like før kursen halverte seg igjen.

For å oppsummere, så prøver jeg å finne high conviction cases som jeg allokerer en relativt stor andel av porteføljen i. Disse ønsker jeg å holde langsiktige, gitt at selskapene leverer, med mål om høy avkastning (>100%). Per dags dato er det AZT, BTAI og PHO som utgjør disse posisjonene i bioporteføljen.

7 Likes

En del som har skjedd siden forrige update. Har kommet store nyheter i flere av selskapene i porteføljen, og jeg har gjort flere kjøp/salg. Har solgt myovant. Økt i ONCT, MGTA og XENE. Kjøpt meg inn i Cyclacel pharma og SPACen FSDC som skal bli Gemini therapeutics.

Solgte myovant etter at de inngikk en stor lisensavtale med pfizer for relugolix. Solgte meg ut samme dag tsom nyheten kom. Alt i alt ble det en veldig bra reise i myovant. Det virker som en bra lisensavtale for myovant, i tillegg har pfizer allerede et salgsapparat innen feltene (spesielt prostatakreft) som relugolix skal markedsføres i. Mulig jeg plukker den inn igjen hvis den faller mye tilbake. Aksjen handles nå til ca samme pris som før avtalen. Myovant har mcap på ~2.2 mrd USD, så hvis reluoglix blir et blockbuster drug er det nok en mye oppside igjen.

BTAI kom med gode data for BXCL501 mot akutt agitasjon hos pasienter med demens. Skuffende reaksjon i markedet. Jeg tror det kan skyldes en blanding av at aksjen gikk >10% dagen før og at man så en del bivirkninger og få innrullerte i den høyeste dosearmen. Aksjen har siden hentet seg bra inn igjen. Jeg syns dataene var gode. De har en rask innsettende effekt med tydelige dose-respons. I tillegg var det begrenset bivirkninger. 1 tilfelle av hypotensjon, ortostatisk hypotensjon, bradykardi og svimmelhet i 60 mcg, og ingen tilfeller av synkope eller fall.


Presentasjon om resultatene fra studien:

Neste milepæle for BTAI er data fra deres fase 1 studie mot agitasjon hos pasienter med opioid abstinenser. Top Line data er forventet i q1 2021, og jeg tror de kommer til å være gode.

Chimerix offentliggjorde at de kjøper opp Oncoceutics på fredag for 78 mUSD (50/50 cash og aksjer). Aksjen reagerte voldsomt og steg nesten 75% på nyheten. Snakk om flaks. Det er et spennende oppkjøp, og det virker som det er low bar to success for ONC201 i H3 K27M-mutant glioma. Videre virker det jo som ledelsen har troa på fremtidig cash flow fra brincidofovir siden de er villig til å gjøre oppkjøp før godkjennelse fra FDA foreligger. Høy-gradig gliom er dog en veldig vanskelig sykdom å behandle, og ved første øyekast er jeg ikke helt overbevist over mekanismen til ONC201. Foreløpig sitter jeg med aksjene mine, mens jeg leser meg mer opp på ONC201.
https://ir.chimerix.com/static-files/fb5c9564-c289-40a9-9cf5-e3c32d12c04f

Driver nå og vurderer/kjøper caser for 2021 og 2022. Skal prøve å få skrevet mer utfyllende om ihvertfall noen av de i løpet av januar. Rask oversikt over noen av casene jeg ser på for 2021/2022.

FSDC/Gemini Therapeutics
SPAC som skal reverse-merge med Gemini Tx. Utvikler rekombinant komplement faktor H mot tørr AMD i en genetiske definert subpopulasjon med påvisbar loss of function mutasjon i CFH. Top-line data fra POC fase 2 data er ventet i H1 2021.

Immunovant
Har skrevet om immunovant tidligere. Utvikler et FcRn antistoff mot IgG-medierte autoimmune sykdommer. Flere spillere innen dette feltet, og Momenta Pharma ble kjøpt opp av JnJ for 6.5 mrdUSD. ArgenX, som har kommet lengst prises til 13.5 mrdUSD. Immunovant foreløpig priset til 4.5 mrdUSD. Det er ventet at IMVT kommer med data fra deres fase 2a studie mot varm autoimmune hemolytisk anemia (WAIHA), og fra fase 2b studien i thyroid eye disease (TED) i H1 2021. I tillegg planlegger selskapet å lansere 3 nye indikasjoner innen august 2021. Dyrt priset, men med tanke på prisen til ArgenX og den generelle interessen rundt FcRn-antistoff kan det være ytterligere oppside hvis selskapet leverer.
https://investors.immunovant.com/static-files/93b2a7be-5f7f-457c-817c-ac220b38cfc3

VINC
Kom nylig på børsen etter en reverse-merger via en SPAC (LSAC). Har lisensiert en selektiv CKD-9 hemmer samt en bioconjugation plattform med flere prekliniske kandidater. CKD-9 virker å være et spennende onkologiske target. Tanken er at hemming av CKD9 skal indirekte hemme flere kjente onkogener, spesielt myc og mcl-1. Flere aktører som utvikler CKD9 hemmere med varierende selektivitet. Mei Pharma sin vorucicklib er et eksempel blant annet. I tillegg har flere big pharma selskaper egne kandidater. AZ for eksempel. Virker å være størst potensiall som kombinasjonsbehandling innen blodkreft eller lymfomer. Spesielt i kombinasjon med venetoclax (BCL-2 hemmer).


CYCC
Spekulativt microcap play på den økende interessen for CKD9-hemmere og PLK1-hemmere. Meget lav marketcap, men bra med cash til å funde selskapet i flere år. Er ventet data i 2021. Vesentlig lavere priset enn peers som VINC og MEIP. Dog er deres CKD9 hemmer neppe best in class. Kort oppsummert en gamble på at aksjekursen skal løftes av interessen rundt CKD9-hemmere og PLK1-hemmere. Risky.

Morphic
Utvikler orale integrin terapier, hovedsaklig mot autoimmune sykdommer. Lead candidate er MORF-057. Dette er en oral α4β7 integrin hemmer for IBD. α4β7 integrin er et validert target innen IBD og det monoklonale antistoffet vedolizumab mot α4β7 er godkjent som behandling. Ingen orale α4β7 integrin hemmere er tilgjengelig i dag.
https://investor.morphictx.com/static-files/afb4fcff-9676-4496-97d8-54c73ecfe163

Ocuphire
Utvikler Nyxol, en alfa1-blokker som de utvikler via 505(2b) for flere øyeindikasjoner. Har flere viktigste read-outs med varienerende risiko i løpet av 2021. Har ikke gjort så mye research på den selv enda. Bra iintro ti lcaset i dette nyhetsbrevet:

Lyra
Utvikler langtidsvirkende lokal mometasone furoate (steroid) for kronisk rhinosinusitt. Bommet på primære endepunkt i deres fase 2 studie, men jeg tror de bør kunne ha gode muligheter for å lykkes i en støre fase 3 studie der effekt måles senere i forløpet. Fase 2 studien målte effekt etter 4 uker. Dupixent har nylig blitt godkjent for kronisk rhinosinusitt med polypper basert på symptomatisk endepunkt målt etter 24 og 52 uker. Hvis lyra blir enig med FDA om å få kjøre en fase 3 studie der effekt måles etter 16-24 uker tror jeg de har gode muligheter til å lykkes.




https://investors.lyratherapeutics.com/static-files/73dbb1ae-6d2d-48e1-bb50-940376598841
https://investors.lyratherapeutics.com/static-files/bd88c8b0-48b4-4ea4-b36e-7e4f79352fb3

Vaxcyte
Utvikler potensiell ny best-in-class konjugert pneumokokkvaksine. Sikter IND for sin 24-valente vaksine i H2 021, og første kliniske POC-data i løpet av 2022.
https://investors.vaxcyte.com/static-files/b8bf9c44-c05c-4219-804a-1889039f175a

13 Likes

Tatt ned eksponeringen min noe i løpet av uken. Solgt meg helt ut av BergenBio og CYCC. Har også solgt 50% av posisjonen min i Ultimovacs.

4 Likes

Mye action siste 3 uker. Tatt gevinst i CMRX. Hadde også en vellykket trade på ARQT sin fase 3 studie innen plakkpsoriasis. Solgte den samme dag som resultatene kom fordi jeg forventet en emisjon. Emisjonen kom men ble satt på en bedre pris en jeg forventet, så kursen står høyere nå en når jeg solgte. Holder aksjen på watchlisten og forventer å hoppe inn igjen før avlesning av deres neste trigger mid-2021. Hadde også to mindre vellykkede trades i Natera og Expres2ion, som jeg solgte i forrige når børsen var urolig.

Har økt eksponeringen min mot orale α4β7-hemmer via en startposisjon i Morphic, Protagonist Tx utvikler også en oral α4β7-hemmer. Har også tatt posisjon i Aslan Pharma og MaxCyte. Posisjon i Aslan er i påvente av deres POC-data innen atopisk eksem med ASLN004. Det er et monoklonalt antistoff som binder IL-13 reseptor α1 subenheten (IL-13Rα1). ASLN004 overlapper derfor mye med MOA til dupilumab som er et godkjent legemiddel mot atopisk eksem, og en rekke andre tilstander blant annet astma. I tillegg er det to andre legemiddelkandidater som virker på IL13 som har visst tegn til klinisk effekt innen atopisk eksem. Aksjen har gått sterkt allerede, så hvis opptrenden fortsetter er det mulig at jeg gevinstsikrer litt i forkant av read-out.

MaxCyte har jeg hatt under overvåkning en stund, etter at jeg kom over caset på twitter. Jeg avventet inngang pga. den er notert i london og at jeg ikke har likt deres CAR-T plattform. Da de valgte å skrinlegge sitt eget CAR-T prosjekt i januar tok jeg en posisjon. De har en skalerbar elektroporasjons-basert celle-redigering platform som er meget spennende, og har avtaler med en rekke ledende selskaper innen gen- og celleterapi. Typisk “haker og spader” case ala AZT. Det gjør at man kan få eksponering mot den spennende megatrenden innen gen- og celleterapi med mindre utviklingsrisiko.

3 Likes

Hei! Hvilket meglerhus har du brukt for å kjøpe Maxcyte?

Kjøpte via degiro. Tror også nordnet tilbyr handel på londonbørsen via meglerbordet

Takk skal du ha! Sendte melding til Nordnet og fikk beskjed om at man kunne handle via meglerbordet, men når jeg ringte meglerbordet kunne de ikke likevel. Får ta å opprette konto der da:)

1 Like

Kan handles om man ringer inn hos Pareto også

2 Likes

Ser for øyeblikket på et mulig play på genomikksektoren, som for tiden er brennhet. Mange vil si at det er bobletendenser i genomikk, og mange selskaper har ekstreme vurderinger. Eksempeler er PacBio og Twist som prises til EV/S 100 og 75 ifølge børsdata. Jeg så selv på twist i sommer til 40-50 USD, men avsto pga. EV/S >20. I dag står den i >160…

En interessant eksponering mot sektoren kan oppnås via britiske IP Group notert i london, som jeg kommer over på twitter. https://twitter.com/deucetrade/status/1357307318262718470

Den konvensjonelle next-gen sekvenseringens teknologien i dag er short-read sequencing (SRS), eksempelvis Illumina. Denne teknologien er svært god til og identifisere enkelt basepar med høy nøyaktighet, men den korte leselengden (150-600 basepar) gjør kvantitering og rekonstruksjon av genomer vanskeligere. LRS produserer leselengden >10000 basepar og den økte lengden gjør rekonstruksjonen lettere. Minuset er at LRS har hatt dårligere nøyaktighet til å identifisere basepar sammenlignet med SRS. Derfor har det også blitt utviklet rekonstruksjonsmetoder som benytter seg av både SRS og LRS, så kalt hybrid assembly. Ettersom LRS har vært kostbart og hatt lavere nøyaktighet på baseparnivå har LRS blitt brukt i mye mindre grad enn SRS. Men ettersom teknologien og analyseverktøyene blir bedre og bedre har LRS blitt billigere og mer nøyaktig. Dette kan være med på å øke bruken av LRS. Ark har selv lansert LSR som en av sine 5 big ideas for 2021 og tror at LRS kan vokse med en CAGR på >80% frem mot 2025. Nå er jeg litt skeptisk til ARK sin innovasjonsoptimisme, men det er uansett en spennende take på LRS.

IP Group eier 15% av Oxford Nanopore Technologies (ONT). Det er et av de ledende selskapene i verden på long-read sequencing (LRS), der PacBio er største konkurrent. Siden det er et privat selskap er det vanskelig å få innsikt i regnskapet, men de virker å ha svært godt vekst i inntektene. Men jeg har kun fått tak i tall for booked orders, som ikke er det samme som revenue. Ifølge IP group hadde ONT inntekter på 43.7 mUSD i FY2018. Hvis inntekter har vokst i samme tempo som booked orders vil de ha inntekter på ~90 mUSD i 2019. Men jeg har ikke klart å finne inntektstall for 2019 eller 2020 enda

Basert på sist emisjon i oktober 2020 er selskapet priset til ~2.4 mrdUSD. Til sammenligning prises PacBio til 8.6 mrdUSD, og softbank investerte nylig 900 mUSD i de. Til tross for at selskapet sine inntekter har stått i ro siden 2015.

Hvis ONT går på børs tror jeg selskapet vil kunne se en voldsom økning i mcap ettersom selskapet prises til “genomikkmultipler” og IP group gir dermed en spennende eksponering mot ONT. Men det er usikkert når og om ONT skal børsnoteres. I tillegg får man en diversifisert portefølje av diverse life science og tech selskaper, som totalt sett handles til under anslått NAV for øyeblikket. Siste NAV/aksje 108,8p.

5 Likes

Tatt posisjoner i IP group og X4 Pharma i løpet av de siste ukene. Har gevinstsikret 50% av posisjonen i Aslan Pharma etter den sterke oppgangen de siste ukene. Har også solgt Vistin Pharma etter at den oversteg kursmålet mitt på ~25 kr. Mulig noe prematurt å selge siden den ser ut til å konsolidere ganske konstruktivt. Jeg syns Q4-rapporten virket bra også. Mulig jeg kjøper meg inn hvis den bryter opp. Evt. at jeg kjøper meg inn igjen hvis den faller mer tilbake.

Hyggelig med den sterke kvartalsrapporten til NANO. Må være deres beste kvartalsrapport på 3-4 år. Har foreløpig ikke kjøpt flere aksjer der. Nå blir det spennende å se om de klarer å øke rekrutteringshastigheten ytterligere de 3 neste månedene. Med tanke på hvor optimistiske ledelsen var, så er jeg forsiktig optimistisk til at de skal klare det. Men jeg vil mest sannsynlig ikke kjøpe flere aksjer i NANO før finansieringen er i boks og selskapet viser enda et kvartal med økende rekrutteringshastighet.

4 Likes

Har du sett på Genovis? Tilsynelatende høy verdsettelse, men svenskene vet å prise verdi høyt. Spilte kort i går med en forvalter som snakket pent om caset. I den sammenheng var det litt interessant at han ikke var kjent med AZT.

1 Like

Håper du pitchet caset :wink:

1 Like