Nå er ikke jeg 34 ennå, men rådgiveren min i Danske Bank sa i hvertfall at renta kom til å være lik så lenge pengene står på BSU-konto.
Betal ned på lånet med BSU pengene først. Opprett så ramme lån og ta ut pengene. men det skal mye til for at noen skal henge seg opp i dette. Forøvrig er det vel ikke banken sitt ansvar at pengene blir brukt i henhold til statuttene for BSU.
Da kan man sette en strek over Nordea også om man fortsatt ønsker å ha BSU-kontoen etter fylte 34 år.
Fyfader. For en lusen bank som går ut i media på den måten. Irriterende!
Jeg flytta BSU-kontoen min til Sbanken av samme grunn. Har full opptjening og får beholde renta der. Hadde tidligere i en Eika sparebank, hvor jeg spurte om jeg fikk beholde renta. Det fikk jeg altså ikke. Har jo ikke noe behov for å nedbetale lånet når renta på BSU er høyere enn lånerenta.
Angående belåning for investering, så kan man vel strengt tatt gjøre det uten å blande inn oppsparte midler fra BSU uansett, så lenge banken går med på det. Hvis jeg har forstått det riktig, så kan man ta ut rentene fra fylte 34 år uten at det fører til avtalebrudd. Det vil si at hvis man øker boliglånet med 300.000 med eff. rente på 2,3% og får 3% på BSU, så vil det betale seg selv.
Eller noe jeg overser her?
Nei, det skal bare være å kjøre på det! Jeg gadd ikke drive å ha BSU/lån i forskjellige banker og betalte bare ned på lånet, men har kjørt opplegget du nevner i 8 år. Har vel blitt 1500-2000 kr årlig “gratis” i den perioden.
Nei, det er akkurat det da. Kanskje bare mer hodebry?
Har betalt ned lånet om ikke så veldig lenge, derfor jeg ikke gadd å bry meg. Har du lån med mer igjen, så er det verdt bryet.
Vekker denne tråden til live med en litt annen problemstilling:
Jeg har bedt min bank om å begynne å trekke månedlige renter og avdrag på boliglånet fra min BSU-konto som er i en annen bank. Jeg fikk da svar:
“For å kunne benytte BSU til nedbetaling av lån må den først flyttes til XXX (aktuell bank/långiver). Beløpet blir så ført inn på lån som forskuddbetaling, dvs at det ikke blir belastet renter og avdrag igjen før hele BSU-beløpet er benyttet”.
To spørsmål:
- Er dette vanlig praksis, eller har jeg en sær bank?
- Finnes det en løsning her som er mer gunstig enn en annen? Jeg får ikke løpende renter (som uansett blir dårlige nå) på BSU-pengene dersom jeg tar alt ut og setter de inn på lånet, for eksempel…?
Ser du at renten har gått ned? Er selv i samme situasjon, men i følge nettbanken er renten uendret enn så lenge.
Fikk brev om at den vil gå ned, men er ikke endret under kontobetingelser ennå. Skjer vel “most soon” vil jeg dessverre tro Hvis jeg kan spørre; hva gjør du med BSUen nå? OK om du ikke vil svare
Den står foreløpig urørt, men hvis jeg ser at renten går ned til vanlig ~0% sparekonto, så blir den fort satt til å betale avdrag.
Refinansier lån, invester tilsvarende beløp du har på BSU, og bruk BSU på lånet👍
Jeg tror ikke jeg helt forstår (og det er nok ikke din feil…), men for en som trenger ting litt i klartekst når det gjelder dette, hva mener du?
Dårlig rente på BSU, så om du er risikovilig kan du like gjerne låne opp tilsvarende sum du har på BSU og putte i et indeksfond (eller noe annet) og bruke BSU til å betale tilsvarende sum ned på boliglånet ditt.
De fjerner vel skattefradraget om du eier bolig fra før også, og dermed blir gevinsten fra BSU enda lavere.
Jeg gjorde det i fjor (men betalte ikke tilsvarende i BSU, men vurdere å låne opp igjen og kvitte meg med BSU-kontoen).
Skjønner, takk for presisering, det var dette jeg trodde du mente, men risikoprofilen var såpass høy (for min del) at jeg bare måtte se om jeg hadde forstått Det er et alternativ jeg kan vurdere, evt putte det i noe enda mindre risikofylt enn indeksfond. Samtidig fristes jeg av å redusere gjelden så mye som mulig. Men det sees vel på som lite rasjonelt rent teknisk nå som renten er så lav?
Om 300.000 er mye penger for deg bør du trolig betale ned på lånet.
Renteøkning kan komme raskt, gjerne hardest når alle er enig om at den blir lav lenge en sort svane snur alt.
I 2009 gjekk renta fra 3 til 6,5 % iløpet av 6-7 måneder.
Har man ellers liten buffer i bakhånd ville jeg bestrebet å komme under 70% lån ihvertfall.
Kona fikk renta satt ned i 2020 så jeg akter å bruke pengene hennes på tilbygg i år, men vi har «bare» 40% lån på huset og ellers ingen gjeld.
Skal du fortsatt klatre i boligstigen? Da betaler du ned gjeld.
Evt ned til et komfortable belåningsgrad, 65%?
Syns indeks er høyere risk nå da du får så mye dritt. Indeks er ikke å foretrekke når det er dårlige tider imo.
3 gode bransjefond. La oss si storebrand fornybar energi ( ESG risk) / FIRST Veritas ( verdi/kvalitets selskaper?) + Tin fonder ( Vekst / software / gaming)
Vi er på trinn 1 i boligstigen nå (første bolig vi eier), så det vil jeg tro vi skal etter hvert! Takk for øvrige betraktninger!