Fikk i dag brev fra DNB om at de kommer til å endre renta på BSU-kontoen til ordinær rente på sparekonto for oss som har fylt 34. Jeg har spart opp max beløp på BSU, og har valgt å la dette stå urørt så lenge renta var bedre enn på boliglånet. Denne fordelene blir nå borte. Noen som vet om dette også gjelder andre banker?
Jeg tenker umiddelbart at jeg bare burde nedbetale boliglånet, evt flytte BSU til en annen bank hvor denne endringen ikke skjer. Ellers har jeg også en strategi om at dersom markedet skulle krakke, har jeg rammelån med en relativt høy buffer slik at jeg kan hive inn en større sum - først og fremst da i fond.
Det kunne vært interessant å få litt innspill fra dere om alternative langsiktige investeringer jeg burde vurdere. Foreløpig ønsker jeg dog ikke å eksponere meg mer direkte i aksjer, da jeg fremdeles er i en litt for risikabel læringskurve. Krypto er nok heller ikke så aktuelt per i dag
Vi endrer betingelsene for BSU - Boligsparing for ungdom BSU er et gunstig spareprodukt for deg som ønsker å spare til bolig. Frem til du er 34 år får du gunstig skattefordel og bankens beste rente.
Vi endrer nå betingelsene for BSU. Fra fylte 34 år vil BSU-kontoer få samme rente som ordinær
sparekonto. Hva betyr dette for deg?
Med virkning fra 21. april 2018 vil renten på din BSU-konto reduseres fra 3,20 % til 0,55 %.
Du kan selvsagt fortsatt la pengene stå på BSU-kontoen, og husk at de må benyttes til boligformål.
Les mer om BSU på dnb.no.
Vennlig hilsen
DNB Bank ASA