Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

BSU over 34år

Ser du at renten har gått ned? Er selv i samme situasjon, men i følge nettbanken er renten uendret enn så lenge.

Fikk brev om at den vil gå ned, men er ikke endret under kontobetingelser ennå. Skjer vel “most soon” vil jeg dessverre tro :slight_smile: Hvis jeg kan spørre; hva gjør du med BSUen nå? OK om du ikke vil svare :slight_smile:

Den står foreløpig urørt, men hvis jeg ser at renten går ned til vanlig ~0% sparekonto, så blir den fort satt til å betale avdrag.

1 Like

Refinansier lån, invester tilsvarende beløp du har på BSU, og bruk BSU på lånet👍

Jeg tror ikke jeg helt forstår (og det er nok ikke din feil…), men for en som trenger ting litt i klartekst når det gjelder dette, hva mener du? :slight_smile:

Dårlig rente på BSU, så om du er risikovilig kan du like gjerne låne opp tilsvarende sum du har på BSU og putte i et indeksfond (eller noe annet) og bruke BSU til å betale tilsvarende sum ned på boliglånet ditt.

De fjerner vel skattefradraget om du eier bolig fra før også, og dermed blir gevinsten fra BSU enda lavere.

Jeg gjorde det i fjor (men betalte ikke tilsvarende i BSU, men vurdere å låne opp igjen og kvitte meg med BSU-kontoen).

Skjønner, takk for presisering, det var dette jeg trodde du mente, men risikoprofilen var såpass høy (for min del) at jeg bare måtte se om jeg hadde forstått :slight_smile: Det er et alternativ jeg kan vurdere, evt putte det i noe enda mindre risikofylt enn indeksfond. Samtidig fristes jeg av å redusere gjelden så mye som mulig. Men det sees vel på som lite rasjonelt rent teknisk nå som renten er så lav?

Om 300.000 er mye penger for deg bør du trolig betale ned på lånet.

Renteøkning kan komme raskt, gjerne hardest når alle er enig om at den blir lav lenge :grinning: en sort svane snur alt.

I 2009 gjekk renta fra 3 til 6,5 % iløpet av 6-7 måneder.

Har man ellers liten buffer i bakhånd ville jeg bestrebet å komme under 70% lån ihvertfall.

Kona fikk renta satt ned i 2020 så jeg akter å bruke pengene hennes på tilbygg :grinning: i år, men vi har «bare» 40% lån på huset og ellers ingen gjeld.

1 Like

Skal du fortsatt klatre i boligstigen? Da betaler du ned gjeld.
Evt ned til et komfortable belåningsgrad, 65%?

Syns indeks er høyere risk nå da du får så mye dritt. Indeks er ikke å foretrekke når det er dårlige tider imo.

3 gode bransjefond. La oss si storebrand fornybar energi ( ESG risk) / FIRST Veritas ( verdi/kvalitets selskaper?) + Tin fonder ( Vekst / software / gaming)

Vi er på trinn 1 i boligstigen nå (første bolig vi eier), så det vil jeg tro vi skal etter hvert! :slight_smile: Takk for øvrige betraktninger!