Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

BULLOBXX10 Nordnet - Hva er poenget?

Hei

Fulgt litt med på denne i det siste, og ser idag når det er mulighet for opptur på børsen. Er spreaden justert fra 0,90% til nesten 10%!! hæh?!

Totalt med alle kostnader, har du mistet 12% av kapitalen før børsen har startet å bevege seg. Og man går i null når børsen evt. treffer +1,2%. Dette er jo helt sprøtt og gjør det helt umulig med noen form for “riskmanagment”. Taper du, taper du stort, selv med en tett stop loss. Treffer du riktig på retningen skal det store bevegelser til for å gå i pluss. Oddsen er jo bedre hvis man spiller rulet!?

Sjekket prospektet til denne tickeren. Der skriver Nordea at det i tillegg er en “avgift” ved “førtidig salg” på 2%. Høres ut som et begrep de bare har funnet på, og avgiftsbelagt? Jeg aner ihvertfall ikke hva det betyr!

Eller har jeg missforstått noe fundamentalt nå? (hender at jeg gjør det i ny og ned altså:P)

2 Likes

Kjenner ikkje dette produktet spesifikk, men går ut ifra at det er pga opsjoner har blitt veldig dyrt.

Ok. hvis du har tid, kan du forklare hvordan det henger sammen?

Er faktisk travel på jobbreide akkuratt no, men youtube og investopedia forklarer veldig bra :slight_smile:

Søk på options (calls puts) explained. Implied vllstility, options procing, etc.

Ingen ekspert på feltet, men såvidt jeg har skjønt det er det ofte slik at utstedere av slike ETN-er sikrer seg ved å kjøpe eller utstede opsjoner på underliggende. I et “normalt” marked er premium og spread på slike opsjoner relativt lav, men nå som det har vært og forventes store svingninger i markedet er volatilitets-indeksene høye, og premium på opsjonene blir også høye. Dermed må utsteder av ETN ha høyere spread for å dekke inn høyere kostnader ved å sikre seg.

Her er en indeks som tracker forventet volatilitet på OBX: https://novix.xyz/

Denne beregnes ut fra premium og spread på opsjonene som tilbys, så den sier noe om hva markedet (i OBX sitt tilfelle stort sett Market Maker) tror om fremtidige svingninger i markedet.

2 Likes

Du må snu på det og se at for market maker er det risikomanagement som gjør at de trenger å sette slik spread for at det skal være mulig for dem å regne hjem å tilby dette produktet i det hele tatt.

1 Like

Verre er det når marketmaker stanser handel og etterhvert begynner å kun tilby tilbakekjøp, da til mye lavere kurser som bare blir mindre, inntil papirene er verdiløse!

3 Likes