Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

BW Energy

Tegningperioden er igang, og forventes avsluttet førstkommende fredag, 7. februar.
Slik jeg forstår det, forventes vanlig handel over børs å ferdigstilles til 11. februar?

Jeg har tatt meg den frihet å raske sammen mine høydepunkter under.
Jeg har forøvrig posisjon i BWO fra før, og har tegnet meg i IPOen til BWE. Dette må på ingen måte sees på som en kjøpsanbefaling.

  • Lifting cost 2020-2022 ca $15 fatet. Ned til $12,5 i 2023 når Maromba kommer on stream.
  • Produksjon på hhv 15k,15k,30k og 50k fat i disse årene.

Det gir operasjonell cashflow(før planlagt CAPEX) på hhv $191m, $191m og $382m på oljepris $50 og hhv $274m, $274m og $548m på oljepris $65 for 2020-2022.
I tillegg henter nå selskapet $175m i IPOen, og tror de har ca $40m fra før.

Nesten $900m CAPEX (kjente investeringer på nåværende felter) frem til og med 50k fats produksjon i 2023. Det betyr at mesteparten av investeringene kan tas fra løpende cashflow slik jeg forstår det. Selskapet er per idag uten rentebærende gjeld.

Godkjent som operatør i Brasil, på Marombafeltet, og produserer allerede på Dussafu i Gabon. Hvor de også er operatører.

I 2023 vil de altså produsere 50k fat/d, og på oljepris $65, vil det gi en operasjonell cashflow på $950m. Edit:$175m i CAPEX i 2023 på Marombafeltet. Operasjonell cashflow blir derfor $775m.

Hele selskapet verdsettes i IPOen til $700m-$750m.

Presentasjon i forbindelse med IPO, fra 15. jan.
https://www.bwoffshore.com/link/c1b1ab36aab846ddb638f8407b9483b0.aspx

Litt om strategien til BW Energy:

De kjøpte Marombafeltet av Petrobras/Chevron for ca 1USD per utvinnbare fat, som jeg forstår er en brøkdel av prisen som er bransjestandard. Et teknisk vanskelig felt, men BWO har erfaring i området med sammenlikmbare felt, hvor de har levert FPSO-tjenester.

Selskapet er en liten spiller, med stor fleksibilitet, og enkel tilgang til FPSO-tjenester fra BWO. Vinn-vinn.
De har kjøpt “små” oljefelt til attraktiv pris, fra større spillere som jobber med å lette porteføljene sine. Dette gir unike muligheter for små spillere som BW Energy, som eksemplifisert med Marombafeltet i Brasil.

Med dette ser jeg veldig god cashflow, tilgang på kapital, og BW Energy er godt rustet for øvrige investeringer. Som den i Brasil, skulle muligheten by seg.
Jeg kjenner ikke til hvilke konkrete planer de jobber med her, eller om de gjør noe annet enn å “snuse” rundt i markedet.

2 Likes

Sabler ned verdsettelsen til $500m, ned med 30%, pga laber interesse og svakt oljemarked.

Dårlig å ikke få fulltegnet skarve $175m, selv i denne perioden?

Er det “bare” pga Covid, eller frykter folk politisk ustabilitet i Gabon?
Andre negative momenter jeg overser?

" Sliter med å børsnotere Oljeselskap "

https://finansavisen.no/nyheter/energi/2020/02/14/7498139/kutter-verdien-med-1-8-mrd.

Har du noen synspunkter selv? :slight_smile:

Ja,til å begynne med,så investerer jeg alldrig i IPO’n til selskaper.

Aksjer pleier å tangere ned,spesiellt nå som oljeprisen er så lav…:man_shrugging:

Ellers så virker det som et spennende selskap der de har lav produksjonskostnad og kompetanse der de opererer…

Men er litt tilbakeholden og brendt fra tidligere “oljeinvesteringer” :thinking:

1 Like

Ærlig sak det:)

med en aksjekurs på 24,4NOK er på P/NAV 0.4, det er lavt.

1 Like

Svinbillig sammenliknet med blant annet PEN.
Om Covideffekten går over, kan dette være årets mulighet.

Hvis ikke… Jaja.

Edit: har tredoblet tegningen etter de satt ned prisen😂 Spent på hva jeg blir tildelt.

1 Like

Ser ut til at jeg fikk 88%ish, så ikke all verden overtegning her.

Fikk ca. det samme! Mener retail kun stod for 5%. Pareto sa aksjene kom på konto ikveld!

kjøpte en liten post idag…var kanskje litt tidligt,-men på lang sikt så tenker jeg vil være fornøyd med dagens handel :relaxed:

pynter tråden litt :relaxed:

1 Like

BW ENERGY LIMITED: Dussafu – Tortue Phase 2 first oil as DTM-5H Gamba well brought on production
BW Energy (BWE) is pleased to announce first oil from the Tortue Phase 2 field development project (Phase 2) in the Dussafu Marin Permit offshore Gabon. The Gamba well DTM-5H was successfully brought online as of 4 March, ahead of schedule. The second well, DTM-4H, is scheduled to come onstream in the coming week.

Phase 2 consists of four production wells, tied back to the FPSO BW Adolo. The DTM-4H and DTM-5H are the first of two clusters. The second cluster is currently being drilled and is scheduled to begin production by June 2020. Total production after completion of Phase 2 is projected to be 17.3 – 21.6 kbopd gross for 2020 from six producing wells, compared with an average of 11.8 kbopd gross produced in 2019.

“Tortue Phase 2 will provide a substantial increase in production this year and we are pleased to again have executed ahead of schedule. Following completion of Tortue Phase 2, we will seek to unlock additional reserves through a new exploration well in the Dussafu license where we so far have had 100% exploration success rate”, said Carl K. Arnet, CEO of BW Energy.

The Dussafu Marin JV consists of BW Energy (Operator, 73.5% working interest), Tullow Oil (10% working interest), Gabon Oil Company (9% working interest) and Panoro Energy (7.5% working interest).

3 Likes

dobbel effekt idag :smiley:

Medier: Opec-enighet om kutt på 1,5 millioner fat per dag

Opec-ministre skal være enige om et produksjonskutt på ytterligere 1,5 millioner fat pr dag, melder Reuters torsdag, og viser til en kilde. Også Bloomberg News melder om det samme.

Brent spot-prisen steg litt på nyhetene, før den falt igjen. Prisen på fremtidskontraktene stiger imidlertid tydelig.

Opec-landene holder møte i dag, torsdag. Opec og samarbeidslandene i produksjonskuttavtalen (Opec+) skal holde møte fredag.

Ifølge en nyhetsreporter fra Iran skal Russland også ha sagt seg enige i et slikt produksjonskutt i siste minutt, ifølge First Squawk. Dette er foreløpig ikke bekreftet.

skulle vi se på BW Energy med et litt kritisk blikk…

så kunne vi spørre ledelsen ved neste kvartalfremleggelse om API-levelen i oljereservoaret de fikk kjøpt til under 2 dollar/pr. fat…

http://www.petroleum.co.uk/api

fant ut etter litt re-search,men da kun for Maromba :“Heavy crude oil at 16 degree API but with low viscosity and sulfurcontent”

:thinking:

jøss,Pareto har ikke vært helt realistiske her med 50 dollar fatet…noe som kan ta nå opptil 2-3 år å nå…

men godt valg alikevel.

1 Like

Vi behøver ikke 300 % akkurat nå ,men iallefall har man tid å posisjonere seg opp når prisen er lav. Så kjøper du BW Energy hver måned i 2 år og oljeprisen går tilbake, har du kanskje en pen gevinst:)

Her er iallefall den betalte rapporten Pareto bruker i sin begrunnelse for sin påstand.

BW Energy.pdf (1,5 MB)

1 Like

Denne rapporten er estimert uten Maromba…og alikevel når den opp til 33,- i verdsettelse…da med 50 dollar fatet,-noe jeg ikke tror vi vil se før om 4 - 5 år?

kjøpt eller ikke kjøpt,så virker denne rapporten troverdig og nøye utført utav den situasjonen selskapet og oljesektoren er i nå og utsiktene virker å ha rot i virkeligheten.

:crossed_fingers: :relaxed: :+1: