Tegningperioden er igang, og forventes avsluttet førstkommende fredag, 7. februar.
Slik jeg forstår det, forventes vanlig handel over børs å ferdigstilles til 11. februar?
Jeg har tatt meg den frihet å raske sammen mine høydepunkter under.
Jeg har forøvrig posisjon i BWO fra før, og har tegnet meg i IPOen til BWE. Dette må på ingen måte sees på som en kjøpsanbefaling.
- Lifting cost 2020-2022 ca $15 fatet. Ned til $12,5 i 2023 når Maromba kommer on stream.
- Produksjon på hhv 15k,15k,30k og 50k fat i disse årene.
Det gir operasjonell cashflow(før planlagt CAPEX) på hhv $191m, $191m og $382m på oljepris $50 og hhv $274m, $274m og $548m på oljepris $65 for 2020-2022.
I tillegg henter nå selskapet $175m i IPOen, og tror de har ca $40m fra før.
Nesten $900m CAPEX (kjente investeringer på nåværende felter) frem til og med 50k fats produksjon i 2023. Det betyr at mesteparten av investeringene kan tas fra løpende cashflow slik jeg forstår det. Selskapet er per idag uten rentebærende gjeld.
Godkjent som operatør i Brasil, på Marombafeltet, og produserer allerede på Dussafu i Gabon. Hvor de også er operatører.
I 2023 vil de altså produsere 50k fat/d, og på oljepris $65, vil det gi en operasjonell cashflow på $950m. Edit:$175m i CAPEX i 2023 på Marombafeltet. Operasjonell cashflow blir derfor $775m.
Hele selskapet verdsettes i IPOen til $700m-$750m.
Presentasjon i forbindelse med IPO, fra 15. jan.
https://www.bwoffshore.com/link/c1b1ab36aab846ddb638f8407b9483b0.aspx
Litt om strategien til BW Energy:
De kjøpte Marombafeltet av Petrobras/Chevron for ca 1USD per utvinnbare fat, som jeg forstår er en brøkdel av prisen som er bransjestandard. Et teknisk vanskelig felt, men BWO har erfaring i området med sammenlikmbare felt, hvor de har levert FPSO-tjenester.
Selskapet er en liten spiller, med stor fleksibilitet, og enkel tilgang til FPSO-tjenester fra BWO. Vinn-vinn.
De har kjøpt “små” oljefelt til attraktiv pris, fra større spillere som jobber med å lette porteføljene sine. Dette gir unike muligheter for små spillere som BW Energy, som eksemplifisert med Marombafeltet i Brasil.
Med dette ser jeg veldig god cashflow, tilgang på kapital, og BW Energy er godt rustet for øvrige investeringer. Som den i Brasil, skulle muligheten by seg.
Jeg kjenner ikke til hvilke konkrete planer de jobber med her, eller om de gjør noe annet enn å “snuse” rundt i markedet.