Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

BW Energy

De visste at de kom til å krysse grensen for budplikt etter hvert på grunn av utbytteaksjer. De søkte om å få slippe, og fikk nei.

https://newsweb.oslobors.no/message/595206

https://newsweb.oslobors.no/message/595809

https://newsweb.oslobors.no/message/597483

Så avhenger det litt av øyet som ser om de ventet på et opportunt øyeblikk for å kjøpe seg over grensa når kursen var lav, eller om de aktivt har forsøkt å få kursen lav før de kjøpte. Sistnevnte kan ha vært ulovlig men er ikke lett å bevise. Uansett blir nedre grense for budet bestemt av prisen de betalte når de kjøpte seg over budgrensa.

Tvangsinnløsing kan skje om mange nok takker ja til budet, jeg tror de må over 90% for å få rett til det. Jeg tviler på at det skjer.

2 Likes

Mhm, mulig jeg tar en liten post her i morgen, var Panoro som var i kikkerten, men bemerket meg at de stille seg uforstående til BW sin guiding.

Men her virker det mulig som at kursen vil hente seg inn igjen, etter budet er avslått?

Med mindere de har noen skittende triks i ermet da. Vett ikke om selskapet er registrert i et annet land, å derav kan utnytte tvangsinnløsning med mindere flertall en 90%?

https://www.finansavisen.no/energi/2023/12/01/8066380/pennestrok-kutter-budpris-i-bw-energy-med-825-mill.

1 Like

Jeg forventer at budet blir kr 24,-. Hovedregelen er at bud må være minst på den høyeste prisen BWG har betalt siste 6mnd for å erverve aksjer i BWE.

Eneste grunnen til at budet kan bli høyere enn dette, er at BWG har mottatt utbytteaksjer i BWE i samme periode, der prisen per aksje var beregnet til 28ish(?) per aksje. Jeg vet ikke hvordan lovverket tolkes rundt pliktbud der utbytteaksjer er involvert. Prisen på børs nå tilsier at BWG ikke er pliktet til å by mer enn 24,-

2 Likes

Jeg vil tro budet gir et midlertidig gulv, da det er vanskelig å tro at noen vil selge til under 24 når BW må by minst 24. Det gir neppe noe tak da du står fritt til å takke nei dersom budet når det kommer er under markedskurs, BW group vil heller ikke få de 90% de trenger for å tvangsinnløse om budet er under markedskurs. Så nå kan man handle BWE med en “virtuell put” som hedger nedside.

Risikoen ligger i at når budet er ferdig så kan fort markedet finne ut at BWEs verdi uten dette garanterte budet er lavere enn 24 (fallende oljepris, høy break-even, prosjekter som kan bli mer forsinket). BW group kan kanskje også måtte by tilsvarende det kursen var når utbytteaksjer ble delt ut fra BWO tidligere i år, slik @Kaisovski sier, da vil det i så fall kunne være noe raske prosenter her.

Grunnen til at jeg sier jeg vurderer inngang i stedet for å bare kjøpe meg inn er fordi jeg tror på en dipp etter budet, og tror ikke at bud over 24 vil skje. Men er åpen for at det kan skje ting her.

1 Like

BW Energy - Update on the Mandatory Offer for All Shares in BW Energy From BW Group

Mandatory offer – offer document approved

Lette 3 kr pr aksje det der :muscle:t4:

Å fordelen, er vel at det blir avvist.
Å muligens vil bidra å løfte Panoro litt opp i morgen også :thinking:

2 Likes

BW Energy - Launch of Mandatory Offer by BW Group to Acquire All Shares in BW Energy Limited

Hvis mange nok tenker enkle 3kr aksjen så blir ikke budet avvist.

Ekstremt spent på veien videre her.

BW Energy - Board statement on the mandatory offer for all shares in BW Energy from BW Group

Opinion of the board ::

the Offer Price is below the range for fair financial value of the BW Energy shares. The fairness opinion letter from Pareto is attached to this statement.
The Board is of the view that the longer term value potential of the Company is greater than what is reflected in the Offer Price. Accordingly, the shareholders focusing on the longer term value potential of the Company should not accept the Offer.

1 Like

BW Energy: Mandatory Notifications of Trade by Primary Insiders and Close Associates

BW Energy: Mandatory notifications of trade and correction to offer document

BW Energy: Mandatory notifications of trade and correction to offer document

BW Energy: Mandatory Notifications of trade

BW Energy: mandatory notifications of trade by primary insiders and close associates

BW Energy: Mandatory notifications of trade by primary insiders and close associates

BW Offshore: Decision related to mandatory offer for all shares in BW Energy from BW Group

BW Energy: Mandatory Notification of Trade - Exercise of existing Restricted Share Units (RSUs)

BW Energy: Mandatory notifications of trade by primary insiders and close associates