Enig. Pleier vel ikke vare lenge disse stuntene til den oransje mannen, så når deal er på plass og ting er avklart ser jeg lite som skal stoppe denne aksjen fra å gå forbi de allerede spenstige kursmålene
Cadeler tredoblet omsetningen
Cadeler har publisert foreløpige resultater for første halvår 2025 tirsdag morgen.
Havvindleverandøren fikk et resultat før skatt på 171,1 millioner euro (ca. 2 milliarder norske kroner) i første halvår 2025, opp fra 1,3 millioner (15,3 millioner kroner) i samme periode i fjor.
Omsetningen landet på 298,5 millioner euro i perioden, mot 82,2 millioner i første halvår 2024. Det er mer enn en tredobling, påpeker selskapet.
Resultatene er i tråd med guidingen for 2025 som ble revidert 1. juli i år. Selskapet bekrefter denne, og venter en omsetning på mellom 588 og 628 millioner euro i år. Brutto driftsresultat (ebitda) for 2025 er ventet å komme inn på mellom 381 og 421 millioner euro.
Cadeler skriver at de er i rute med sin strategi for flåteutvidelse og venter at de vil operere en flåte med 12 fartøy innen midten av 2027.
Selskapet har en ordrereserve på 2,5 milliarder euro per 26. august.
Må si jeg er overrasket over salgstrykket den første timen.
Skulle tro det var l Biotek hvordan det selges her
Jeg klarer ikke se andre årsaker enn at det ble satt short over forrige måneds high. Ble presset aggressivt ned på ganske lavt volum etter heftig grønt volumlys første 15m. Gir ingen fundamental mening å selge på den måten om man ikke vil presse kursen ned, og i hvert fall ikke etter den rapporten.
De leverer H1 med sterke YoY-tall: Revenue +103 %; EBITDA +145 %; Net Profit +263 %, og opprettholder oppjustert guiding for året, og den er - 3,97% fra intratopp og nesten UNCH fra i går. Jeg har gitt opp å skjønne dette markedet. Er så mye irrasjonelle bevegelser for tiden.
PAS:
Underlying Q2 results are largely in line with expectations, while reported figures are distorted by the large cancellation fee from Ørsted. Guidance is unchanged since the 1 July 2025 update, and we believe consensus currently reflects the low end. Elsewhere, newbuilds appear to remain on schedule. We expect limited estimate changes on the back of the report. Call at 14:00 CET.
Ikke noe negativt å spore fra PAS der, og DNB opprettholdt nettopp TP 90kr, og skrev i en oppdatering: Cadeler har gjennom de siste ukene lagt frem det som etter vår vurdering ser ut til å være positive nyheter.
Virker som om markedet bare leter etter en grunn til å dumpe kursen. Faktisk i minus nå. Hva er det det jeg/vi misser her?
Helt ærlig så tror jeg det er lurest å ikke analysere så mye på kort sikt. Så lenge trump holder på slik han gjør så vil aksjen være billig deluxe. Leverer cadeler som planlagt de neste årene så kommer aksjen til å stige til himmels. Dette er et kapitalintensivt aksje så følger man kun med media så blir jo lite optimisme og hente. Når investeringsfasen er ferdig og i 2027/2028 kommer det fort fine utbytter. Når cadeler har manøvrert gjennom usikre markeder de neste årene så smiler vi godt da
Er det så mye frykt knyttet til oransj mann?
Traderne må være skikkelig fornøyde med å klare å få holdt denne inne i 50-rangen den har ligget i
100% så mye frykt ja! Så lenge cadeler gjør ting etter planen så ikke noe å stresse med. Så får kursen komme etter det fundamentale når den tid kommer. Gud vet om det er i 2026/27 eller 2028.
Spm. er om man får betalt for risikoen i mellomtiden da.
Kan se ut til å stemme med hypotese om short. Hives jo ut aksjer som fulle sjømenn (om fulle sjømenn da pleier å hive aksjer).
Sentimentet er på bånn ja, men får det ikke helt til å stemme at dette bare er frykt for Orangutangen. Selvfølgelig er det skadelig (og helt natta) at han holder på slik, men Cadeler har jo sikret seg ganske godt mot det, og både DNB og PAS nevner at de ikke er så bekymret for US – som også er selskapets minste marked. I tillegg leverer de i dag en god rapport så da er det rart at man klarer å dumpe kursen på denne måten.
Derfor tenker jeg mer at det er short som benytter seg av frykt og herjer som de vil. Man ser det på salgsmønsteret, og hvordan det hives ut. Så det feks hoppet til 55,65 og umiddelbar dump igjen.
En ting er at shorten i seg selv er er lettjente penger så lenge man har litt lommer. Men kanskje kan det tenkes at det overordnede målet er å tilrøve seg billige aksjer siden man så tallene var bra?
Begynner selv å bli alvorlig lei av denne aksjen, og lurer stadig mer på om det ikke er bedre å bruke tiden på andre papirer.
Å investere i et kraftig negativt sentiment uten et langsiktig perspektiv.
I en kort mellomlang strategi hadde jeg funnet aksjer med bedre momentum om det hadde vært meg. Men ja jeg hever jo øyebrynene mine med denne kursreaksjonen i dag
CADLR har jo vært i range siden februar (syv mnd). Om ikke dagens rapport skal få dem ut av sumpa kan man spørre seg hva som vil. Siden markedet er såpass surt kunne man kanskje sett for seg en beskjeden positiv reaksjon, men et så aggressivt fall på nesten 7% intra hadde jeg aldri trodd.
Kan være at gårdagens dropp i Ørsted er årsak. CAD holdt seg overraskende sterkt, sikkert i påvente av et knallresultat.
Ørsted har forresten hentet inn ca 5% av fallet på 15%
Det er jo primært Ørsted som sliter – ikke Cadeler. CADLR har vært sterk de siste dagene, og det ville være rart om man hadde tillit i går og forgårs, men mistet den dagen etter at de annonserte kontrakt, og samme dag som de annonserer knallresultat og bekrefter guiding for året (samt at Ørstedt er +5% og Vestas er +0,63%)-. Jeg skjønner ikke helt logikken – men så har jeg jo også åpenbart tatt feil av reaksjonen i dag.
Uansett. Noen skal åpenbart ut, koste hva det koste vil, og torpederer kursen. Det får meg til å tro at det er en av to muligheter her:
- Det lå en skjult bombe i rapporten (som verken jeg eller andre jeg har lest har fått med seg).
- Aggressiv short av større aktør som har dype nok lommer til å styre kursen.
Kjedelig er det lell.
Hørte på call nå, og kan fremdeles ikke skjønne hva som er så galt. Analytikerne som deltok gratulerte også med et godt kvartal.
Punkter jeg tok med meg fra callen i dag:
- Cadeler har en sterk og oversiktlig økonomi.
- De er (så) godt sikret (som mulig) mot evt fremtidige kanselleringer, og vil uansett få betalt og kan bruke kapasiteten andre steder.
- Cadeler har selv etter Hornsea 4 en backlog på €2,5 milliarder med (97% FID).
- US står for bare for 10% av backlog, og Wind Revolution som ble stoppet i helgen den minste biten av det igjen.
- Cadeler har den soleklart største og beste flåten, og det er ikke mye kapasitet i markedet (understøttet av at de nylig ekspanderte flåten).
- De ser moment i markedet og auksjonsaktiviteten øker, med store anbud som den kommende britiske AR7-auksjonen i sikte. En betydelig mengde prosjekter har allerede nådd endelig investeringsbeslutning (FID), og i auksjoner har de veldig gode kort på hånden siden flåten er unik – spesielt rettet mot større turbiner.
- Etterspørselen etter drift og vedlikehold øker, særlig knyttet til utskifting av større komponenter, ettersom flere turbiner installeres - spesielt større enheter i dypere og mer avsidesliggende farvann. Cadeler er godt posisjonert i dette landskapet.
- Myndigheter jobber aktivt med å justere regelverk for å tiltrekke flere bud, noe som indikerer en kortsiktig kalibrering før en forventet vekstakselerasjon.
Ser bare dårlig sentiment som årsak. Det meste annet peker oppover
- Cadeler A/S
CADLR reported quarterly adjusted earnings of 47 cents per share for the quarter ended June 30, higher than the same quarter last year, when the company reported EPS of 6 cents. The mean expectation of six analysts for the quarter was for earnings of 19 cents per share. Wall Street expected results to range from 12 cents to 41 cents per share.
- Revenue rose 264.3% to €230.06 million from a year ago; analysts expected €146.38 million.
- Cadeler A/S shares had risen by 10.2% this quarter and lost 2.0% so far this year.
FORECAST CHANGES
- The mean earnings estimate of analysts had risen by about 28.5% in the last three months.
- In the last 30 days, there have been no negative revisions of earnings estimates
RECOMMENDATIONS
- The current average analyst rating on the shares is “buy” and the breakdown of recommendations is 10 “strong buy” or “buy,” 1 “hold” and no “sell” or "strong sell."
|QUARTER ENDING|ESTIMATE|ACTUAL|BEAT, MET, MISSED|
|Jun. 30 2025|0.19|0.47|Beat|
|Mar. 31 2025|0.04|0.01|Missed|
|Dec. 31 2024|0.07|0.11|Beat|
|Sep. 30 2024|0.08|0.08|Met|
This summary was machine generated from LSEG data August 26 at 12:00 p.m. UTC. All figures in euros unless otherwise stated.