Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Cadeler A/S

Swire Pacific Offshore skal notere datterselskapet Cadeler på Oslo Børs.
De driver med installasjon og vedlikehold av havvind turbiner. Andre som har sett denne og har noen tanker rundt selskapet?

1 Like

Jeg så dette… hmmmm mye vind og hydrogen for tiden…

Ja litt redd det er blitt for mye

Med den utbyggingstakten som forventes på havvind de neste 10 årene tror jeg denne har sin rettmessige plass i porteføljen. Har sett investor-call, og mener de har en god case.

De har to båter som er omtrent fullbooket de neste årene, samt et bygg som skal til bestilling.

Nybygget skal ha kapasitet til å installere 14+ MW turbiner (neste generasjon er 12-14 MW, og deretter kommer 14+ mener jeg)
Det er begrenset kapasitet på denne typen flåte, så blir nok ikke gående ledig.
image

I tillegg er kapasiteten til Cadeler høyere, slik at de får med seg flere turbiner på hvert tokt -> mindre tid i havn.
image

Behovet ser ut til å eskalere bra de neste 10 årene
image

Minianalyse fra SB1M

(Disclaimer: Har tegnet i IPO)

3 Likes

Takk for ett godt innlegg @HO5, meget informativt:)
Har også lest meg opp en god del på havvind og mtp det grønne skiftet som såvidt har startet har jeg begynt å sette i sammen en fornybar-portefølje. Og selv om havvind ikke blir den billigste formen for fornybar energi så har den fremdeles noen fordeler over andre typer fornybar energi. De slipper å bruke store landområder, mer stabil vind osv.
Og når man kommer lengre med lagring av fornybar energi kommer dette til å bli det neste oljeeventyret.

Ps: har også tegnet i IPO.

1 Like

Venter til de har gått på børs :slight_smile:

Etablert aktør med fulle bøker i tiden fremover, samtidig ser man at havvind blåser riktig retning. Jeg klarer ikke å se negative sider ved denne? :wind_face:

Ja, jeg har tegnet meg‼️

Hva er minimum for å tegne seg på IPOen?

Noe over 10tusen hos srb

Mener det var 10.500,-

1 Like

Da har jeg tegnet meg:-)

Noen som vet ca hvilken omsetning og resultat de ender opp med i år?

Virker jo greit priset til underkant av 2 milliarder.

Har ikke sett 2020-tall, men her er oppsummering av 2018/19:

1 Like

Halvert omsetning fra 2018 til 2019🤔

Hva har skjedd siden da?

De hadde en ulykke med den ene båten, noe med krana når de tok vedlikehold på båten. Det førte til at den ene båten ute av drift fram til 2020. Så da var jo flåten halvert i den perioden, noe som forklarer halvert omsetning.

Så sånn sett så er de kanskje litt sårbare ovenfor uforutsette hendelser.

2 Likes

Ser at ulykken skjedde 23. august så det hadde jo bare invirkning på 4 måneder det året.

Ja båten gikk ut av drift august 2018 og var ute hele 2019. Så da er det vell ikke rart at det blir halvert i 2019?

Okei, fikk det for meg at det var 23. august 2019 den gikk ut🙂 da er det vel å anta at 2020 blir et bedre år, om ikke corona har hatt for stor påvirkning.

Prøver å forstå eierstrukturen og historikken her. Magefølelsen gir meg en skepsis til intensjon og langsiktighet i Swire…

1 Like

Takk for link. Da er vel spm om denne noteringen og rebrandingen av selskapet er en ny start eller en måte å vri kluten på for å tyne ut mer penger.