Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Cadeler A/S

Mest sannsynlig det siste :slight_smile:

Jeg har allerede tegnet meg så da får det bare stå til :upside_down_face:

1 Like

Ja mest sannsynlig et opportunistisk move i kjølvannet av vindmølledramaet, ESG hype og aker offshore wind suksess. Er også litt skeptisk til disse lovnadene om å bestille og oppgradere båtene uten at det kommer frem om de da vil ha en periode uten oppdrag…?

På en annnen side er det vel grunner til å ha tro på havvind på lang sikt - og man kan fort få store investorer inn her om det svinger

De har jo akkurat oppgradert kranen på de 2 båtene de har, så lurer på hvorfor de må gjøre det igjen? Synes akkurat det virker litt merkelig.

De skal nok utnytte hypen og ett sterkt kapital marked, det kommer nok enda flere i det segmentet framover. Hva og hvilke man skal satse på blir ikke lett å finne ut etterhvert når strømmen er voksende.

1 Like

Oppgradering av kranene var vell planlagt til 2024-25, og det er vell nødvendig for å imøtekomme de nyeste og største turbinene som kommer.
Men håper det også kommer flere båter til flåten. Mtp oppgraderinger, vedlikehold osv. så halverer jo de flåten hver gang en båt blir liggende på land.

Ja tenkte det samme. Sårbart med liten flåte.

Hvis jeg skjønner dette rett så har de to båter med kraner som må oppgraderes på sikt. De har sondert tre forskjellige verft for å bestille en båt til (med store kraner) og har ønske om å også bestille/ skaffe opsjon på en fjerde båt. Hvis emisjonen går veien vil de får levering av ny(e) båt(er) før de deretter oppgraderer de nåværende båtene. I så fall vil de kunne ta oppdrag løpende og unngå opphold i inntjening. Vet ikke hva ratene er på slike oppdrag , men det er et sårbart utgangspunkt for en så stor økning i kapasitet på så kort tid så jeg tipper flere emisjoner kommer. Går alt knirkefritt er det på høyere kurs,

Så det ble poengtert på HF at OHT driver med mye av det samme, uten at de nødvendigvis er direkte konkurrenter. Kursutviklingen til OHT etter børsnotering har vel ikke vært noe å rope hurra for.

De har ikke slike båter nå, men gikk nylig inn kontrakt på 2 båter som vil bli levert 2023 :slight_smile: Da vil de bli direkte konkurrenter :slight_smile:

https://www.offshorewind.biz/2020/10/05/oht-inks-shipbuilding-contract-for-its-first-wind-turbine-installation-vessel/

Ja, de har også opsjon på 2 båter til. Så blir nok en konkurrent, men regner egentlig med at mange offshore transport/service selskaper vil dreie over til fornybar energi.

Så her er det jo en fordel å være først ute, bygge opp erfaring og kompetanse innenfor feltet. Og håpe de blir med på noen suksess prosjekter.

De har noen prosjekter bak seg og har noen spennende prosjekter foran seg, men venter heller å ser :slight_smile:

this seems like company is having a net operating loss…is it worth the buy?

I had to look up the annual reports for previous years to have a look.
You can find 2019 here and 2017 here

From 2019:
image

Some comments to consider:
image

As commented earlier, the coming years seems to be fully booked for the two vessels they operate. So if they stay out of trouble they should start making money again, as they did in 2016 and previous years.

Edit: Note the last two paragraphs

1 Like

Da er prisen på IPOen konkludert: https://newsweb.oslobors.no/message/518806

3 Likes

IPO stenger kl 12 i dag for retail.

Edit: Noen siste betraktninger fra Sb1M






Slike artikler er for min del enda større grunn til å holde seg unna :slight_smile:

Ja det er jo ikke akkurat positivt at de må gå ut å hause på den måten for å få fulltegnet til en viss pris.

Nei, det er en smule desperat :slight_smile: De meldte vel at det var betydelig interesse på siste melding også…

Ble ikke emisjonen overtegnet? Pris 23,5 pr aksje. Meldt DN i går. Har ikke lest Finansavisen i dag.

Hei,
Jeg har tegnet meg for aksjer her, og er ikke helt inni hvordan dette fungerer.
Er det ikke motstridende opplysninger når DN i går meldte om fulltegnet emisjon, mens Finansavisen i dag hevder at de sliter med salget?

Setter pris på en “få det inn med teskje”-tilnærming til hva dette betyr for oss som har tegnet oss for en aksjepost.