Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Calliditas Therapeutics AB (CALTX)

God aften kompis!
Det ble en liten flaske bobler av edleste sort i fantastiske omgivelser med fyr i peisen på familiehytten, som seg hør og bør i 11 grader og regn!

Men det må da være NOE annet som gjør at aksjen har en netto short på 2,73% og en kurs på 1/4 - 1/3 av hva samtlige analytikere mener?!

OPEX på 258 MSEK Q1, men guider cash positiv H1 -23.
Med inntekt 18 MSEK (av 49,7) fra Tarpeyo i Q1 så er det en vei å gå før de er cash positive.

Noe lavt volum på Nasdaq, men kanskje ikke så rart siden “alt” har krakket “over there”, men XBI har reversert nå så mulig det også smitter over på Norden??

Er vilkår for neste milestone utbetaling fra STADA kjent nå som EMA også har godkjent?

Det kommer jo an på hvor tidlig og hvor mange pasienter de klarer å rekruttere for hvert kvartal. Det er nok å forvente at for hver pasient de rekrutterer at minst brorparten blir recurrent - dette baserer jeg på at Calliditas verifiserer kriteriene før de faktisk får medisinen (jeg vil heller bli positivt overrasket).

Det sagt sa Renee at forsikringsselskapene bruker 6-9mnd på å godkjenne en medisin (fra den har blitt godkjent av FDA) - så i beste fall kan vi forvente en skikkelig boost pga at enkelte forsikringsselskapene har godkjent medisinen ila Q3 (kanskje noen så tidlig som fra Q2). Men for Q4-rapporten bør det virkelig kunne monne…

2 Likes

Selskapet formidlet vel ved Q1 presentasjonen at salget hadde videre akselerert april/mai så ikke umulig de presenterer noen vanvittige tall ved Q2 neste mnd, er vel også noe som er antydet fra FiloD noen poster lengre oppe.

Kan fort hende forsikringsselskapene ser at det er billigere å betale for Tarpeyo enn å ha «kundene» sine i dialyse, og at det derfor går fortere enn de estimerte 6-9 måneder

1 Like

Det blir spennende med Q2 og Q3. På Discord’en har de funnet nye stillingsannonser, selgerstaben i USA skal øke med 23 (fra 40 i dag). Vi får håpe det betyr stor etterspørsel, ikke at produktet er tungsolgt.

Ellers har artikkelen fra 11. juli en oppsummering av (deler av) konkurransebildet. Roche har gjort en lisensieringsdeal med Ionis Pharmaceuticals (IONIS-FB-L Rx). Det står videre i artikkelen at Alnylam plans to take Cemdisiran, an RNAi mono-therapeutic into a Phase III trial for this indication. Og Chinook Therapeutics is also developing an asset for IgAN, BION-1301.

Vil CALTX/Stada rekke å få et godt fotfeste i markedet i US/Europa før konkurrentene kommer med sine studier. Og hvordan vil Tarpeyo stå seg i konkurransen?

5 Likes

Markedet forstår helt åpenbart ikke hvad CALTX1´s nuverende tall og potensielle fremtid betyr.

Ved Q1 fikk vi følgende oplysninger. De hadde 134 indrullerede patienter. Bare en patient var stoppet på baggrund af manglende økonomisk dækning. Altså har selskapet 133 patienter som over de 9 måneder behandlingen varer kommer til å betale 127.000 USD. 127.000 USD x 133 = Det bliver en oms på 177 mio SEK (USD/SEK Kurs 10,5) ila disse 9 måneder.

Når man så tænker på at disse 133 patienter er kommet ila februar og marts, altså kun en 2 måneders periode, og helt i starten af en produkt launch, så syntes jeg det er ganske imponerende. Markedet er der og det er stort, samtidig er CALTX særdeles godt forberedt.

Nu oplyste CALTX at trenden på indrullering var “encouraging”. Derfor bliver det særdeles spændende hvor mange patienter de har klaret å indrullere ila Q2.

Blot for overblikkets skyld:
500 patienter giver en oms på 63.500.000USD, altså 666 mio SEK
1000 patienter giver en oms på 127.000USD, altså 1,3 mia.

Potensialet bare i USA er på 130.000 patienter, og 7900 patienter giver en blockbuster.

Til info så er potensialet i Europa 200.000 pasienter hvor de fik godkendelse i sidste uge. Og i kina 2 mio pasienter, det skal dog siges at kompensationen vil være ca 40% lavere end i USA.

De kursmål som de fleste analytikere har på 250-500 er efter min mening fulstendig realistiske og kanskje i underkanten af hvad CALTYX burde ligge på ila bare få måneder.

12 Likes

9 Likes

Når Q2 legges fram, kan du si noe om dine forventninger til salgstallene? Hva vil være særdeles gode tall for Q2 gitt det vi vet fra Q1?

Min personlige tilgang er at hvis de har fået 400 pasienter på i q2, således at de har mere end 500 pasienter på ved q2 vil jeg syntes det er meget godt.

Er stigningen eksponentiel således at vi nærmer os 1000 pasienter så er det helt fantastisk.

Det vil i særdeles høj grad indikere at blokbusteren vil være indenfor rækkevidde i 2024.

3 Likes

PAS har i analysen datert 2. juni 2022 estimat på vel 400 pasienter for hele året. Men også deretter aksellererende vekst de neste årene. PAS kursmål er 300.

2 Likes

Noen som vet hvilke marginer man snakker om her?

Igjen fra PAS analysen: Ca 40% EBIT margin fra 2023

2 Likes

Ja da begynner vi snakke, om man ser noen år frem i tid!

ev/ebit 0,1 i 2024 :stuck_out_tongue:

1 Like

Ikke uenig i at Callidigtas er en spennende aksje med rimelig r/r. Det er etter min mening flere svenske biotek aksjer som burde få oppmerksomhet på dette forumet i stedet for endeløse innlegg om feks Nordic Nanovector.
BioArctic er et eksempel på en aksje hvor utelesnoing av fsase 3 data i Clarity AD studiet kpommer i slutten av september 2022. Kan, understreker kan, bli den viktigste biotekbegivenheten i biotekiuniverset i 2022 skulle dataene i alzheimer studien er gode nok til å gi full approval fra FDA i første omgang. BioArctic har potensialet til å kunne bli et nytt Genmab i et slikt scenario.

1 Like

Skal rekruttere enda flere selgere i USA:

image

Noen regnet på en serviett at en ny CALTX selger må rekruttere 10 pasienter i året for å dekke egne kostnader . De har vel i overkant av 70 selgere i USA når de er ferdig rekruttert (med stillingene som nå er ute). Med PAS-estimert volum av behandlede pasienter i USA på 2.300 i 2023 og 7.100 i 2024, så får mange pasienter hjelp, og det kan også bli hyggelig å være aksjonær. Er spent på om de nå innfrir ved Q2 og Q3…

5 Likes

For Q2 tror jeg det kan være greit å ha et edruelig mål på omsetningen, samtidig som det vil være en viktig pekepinn for veien videre. Det jeg tenker er mer spennende enn antall pasienter rundt Q2-rapporten er antall leger som har skrevet ut Tarpeyo.

5 Likes

Litt om CALTX fra 59:25 - anbefales:
https://soundcloud.com/user-326114081/avsnitt-188-bengt-julander-berattar-historien-om-linc

Hentet fra discorden.

3 Likes

Da er vi i det minste i rett mnd for Q-presentasjonen…

6 Likes