Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Calliditas Therapeutics AB (CALTX)

Tenker den under fra Discorden er ganske beskrivende.
Med full label og patentutvidelse er det veldig dårlig med så svak guiding for 2024.
Alt i alt en dårlig launch for Calle (så langt) og shorts vinner igjen(?)

Er det guidingen som er dårlig/konservativ, dvs. ambisjonene til selskapet/CEO/CFO, eller er det at markedet ikke er større?

Den første kjøper jeg på og den andre selger jeg på :slight_smile:

Dette var en stor skuffelse og dårlig Q&A synes jeg. Mye bortforklaringer og utsettelser dessverre😞

Hørte ikke den samme Q & A som deg.
Var ikke såååå dårlig og ikke konkrete forsinkelser, men heller forsinkelser de ta høyde for i guiding

1 Like

Folk er forskjellige😊 Jeg ble ikke imponert i det hele tatt

Vil ikke si jeg er imponert heller, men var helt ok, samme som resultat/rapporten var

1 Like

Hun var jo klar på at guidingen tar hensyn til forrige godkjenning, da det måtte holdes møter for å få implementert ny label, samt at KDIGO-guidelines antakelig ikke ble implementert før H2. Videre at de skal oppdatere guiding hvis de ser endringer.

Alt i alt meget konservativ guiding.

2 Likes

De gjør jo utrolig mange ting riktig, men guidingen er noget konservativ, og så er det en ting mere som bekymrer meg, og det er at 2023 gav 1753 nye pasienter fra 1639 nefrologer, altså er det aller højst 114 nefrologer som har forskrevet mere end en pasient.

Jeg tenker at mange “prøver” på en pasient først, og det er forståelig, men det gjør at det, sammen med ny label, kommer til å ta lengere tid enn jeg hadde ventet å opbygge dette markedet.

1 Like

Det virker altså amatørmessig og ser ut som om legene gjør sine egne kliniske forsøk istedenfor å stole på data… samtidig som pasientene deres får forverret helse og dør.

Er det mulig at en hel yrkesgruppe kan ha så mye hubris og så lite empati?

6 Likes

Har du redusert beholdningen din FiloD eller har du fremdeles troen?

Lånt fra Discord.

Carnegie etter Q4-23
Caltx.pdf (374,1 KB)

Oppskriving av kursmål skyldes at de tror på et lengre liv for medikamentet.

We have raised 2029+ sales assumptions on the back of the approval of a patent application
covering the formulation until 2043. As we expect competition to increase later this decade,
we model sales to peak by 2032 but with a more gradual decline than we previously assumed.

Calliditas konkurrent, Traveres Sparsentan, kan ligge an til å få betinget godkjenning i EU i Q2-24. De har også betinget godkjenning i USA.

Blir interessant å se om Travere klarer å få noe fart i EU. For Calliditas har det gått veldig sent.

https://seekingalpha.com/pr/19632303-csl-vifor-and-travere-therapeutics-announce-sparsentan-receives-positive-chmp-opinion-for?hasComeFromMpArticle=false

Fra Maria Tornsen (President of North America) sitt innlegg på Q4. Synes hun oppsummerte mye nyttig informasjon på kort tid, det jeg merker meg er uthevet.

[…] The fourth quarter contained some significant events for Calliditas. As noted earlier, on December 20th, we received full approval for TARPEYO from the FDA. Our full approval label reflects the reduction of kidney loss in adults with IgAN at risk of disease progression. TARPEYO is the first and only product to receive this indication for the treatment of IgAN and our new label is based on the data that was published earlier in 2023 in The Lancet. As a reminder, our Phase 3 trial met the primary eGFR endpoint and demonstrated highly statistical significance. Having a full approval label increases our addressable market and in order to meet the growing market opportunity, we also made the decision to expand our commercial and medical organizations in Q3. Today, we have over 70 rare disease account managers who are responsible for the sales of TARPEYO. And we have also expanded other field functions such as reimbursement managers and thought leading liaisons, bringing our total field-based organization to around 100 employees. Already prior to the full approval, we had 90% payer coverage for TARPEYO, and with the new label in hand, our expanded payer and reimbursement team are engaging with US payers to ensure policies are updated to reflect the new indication.

[…] We are very excited about the opportunity ahead of us. We have already seen the very positive reaction the Phase 3 data has had on nephrologists when introduced to the strong clinical results of TARPEYO. We now have an opportunity to promote our full approval label with an increased presence across sales, reimbursement, marketing and medical affairs. While we anticipate the strong data to result in more enrollments, we do expect it will take some time for payers to update their policies, so the impact of the new label will be fully realized in the second half of 2024. We are also anticipating a seasonal impact to Q1 due to the open enrollment process, which is typical for this time of the year.

[…] In 2024, we are also expecting an update to the KDIGO treatment practice guidelines. These guidelines have the potential to broaden the definition of the at-risk population and also support the use of TARPEYO as the only fully approved drug with impact on eGFR. Today, we are already seeing that the majority of patients who reach nine months treatment continue on TARPEYO. And in the first half of 2024, we’re expecting new data from our Open Label Expansion trial. The Open Label Expansion data set will provide us with additional clinical information on the potential benefits of a repeat course of nine months of treatment with TARPEYO.

Kilde: SeekingAlpha

1 Like

Jeg har reduceret lidt for at investere i Ulti, men skal tilbage før q1. Formentlig med af større antal. :blush:

Jeg har stor tro på selskabet, det tager bare længere tid end jeg havde ventet pga. De forbandede shortere.

5 Likes

Har økt hele veien her selv. Dessverre aldri solgt toppene bortsett fra en liten reduksjon i romjulen som jeg gikk tidlig tilbake med.
Håper på en revasj på kursen nå h2

2 Likes

Monster kapitulasjon ble det, typisk sånn som ofte setter bunnen.

6 Likes

Utrolig kjekt å se utviklingen i kurs i dag​:slightly_smiling_face: Valgte å omplassere alt i PLT når den falt så drastisk men glad på dere andres vegne :smiley::+1:

polight?

but why?

1 Like