Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Cereno Scientific CRNO-B

Lokket kommer nok fra TO2 vilkårene

1 Like

Ja, sikkert sant.

  • Før det koker over. :star_struck:
1 Like

Spennende.

Handlar mer här nere. Eller fyllt i hela fallet

Nå er jo ikke forskningen ferdig. Men det kan virke lovende. (?)
Og Sørensen virker som en stødig kar.
Markedet er jo enormt hvis de lykkes.
Også sett i forhold til det totale antall aksjer.

1 Like
1 Like

Idag 15:00

Kapitalmarknadsdagen kommer att hållas tisdagen den 30 augusti 2022 kl. 14:30-17:30 i centrala Stockholm. Eventet inleds med kaffe och tilltugg från kl. 14:30 och programmet startar kl. 15:00. Kapitalmarknadsdagen kommer att hållas på Helio GT30, Grev Turegatan 30 i Stockholm.

1 Like

Hela gårdagens presentation med bla represanter från partner Abott

1 Like

CERENO SCIENTIFIC

PLAN ANSÖKA START TVÅ KLINISKA STUDIER 2023 (Direkt)

2022-08-30 16:47

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Forskningsbolaget Cereno Scientific planerar under 2023 att ansöka om kliniska studiestarter, så kallad IND, i fas 1 för de två läkemedelsprojekten CS014 och CS585.

Det sade Cereno Scientifics vd Sten R Sörensen under tisdagens kapitalmarknadsdag.

Cereno Scientific har dock ännu inte bestämt vilka indikationsområden som bolaget ska fokusera på för de båda läkemedelsprojekten i fas 1-studierna.

Bolagets fokus omfattar i dag två områden-dels pulmonell arteriell hypertension, ett tillstånd med onormalt högt tryck i artärerna som kan leda till dödlig utgång av hjärtsvikt, dels blodproppar, så kallad trombos.

Cereno Scientifics längst framskridna projekt CS1 utvärderas i en fas 2-studie vid behandling av pulmonell arteriell hypertension (PAH). Sjukdomen har i dag ingen specifik behandling förutom möjligheten att genomföra en lungtransplantation.

Den sällsynta indikationen PAH bedöms under 2027 ha en marknad på 11,7 miljarder dollar med en tillväxt på 6,2 procent per år under perioden 2021-2027.

Övergripande resultat för CS1 i fas 2 väntas i slutet av 2022, enligt vd-presentationen, men i första kvartalet 2023 enligt presentationen från doktor Raymond Benza.

Cereno Scientifics medicinska chef Björn Dahlöf framhöll under sin presentation möjligheterna inom trombosområdet.

“Det finns ett flertal möjligheter inom trombos”, sade Björn Dahlöf.

Magnus Bernet +46 8 5191 7953

Nyhetsbyrån Direkt

1 Like

https://www.avanza.se/placera/pressmeddelanden/2022/09/08/cereno-scientific-cereno-scientifics-patentskydd-for-lakemedelskandidaten-cs1-expanderar-i-mexiko-genom-sin-andra-patentfamilj.html

1 Like
1 Like
1 Like

https://www.avanza.se/placera/telegram/2022/09/13/cereno-scientific-cereno-scientific-faststaller-teckningskursen-for-to2-till-190-kronor-per-aktie.html

https://www.avanza.se/placera/telegram/2022/09/20/cereno-scientific-cereno-scientifics-lakemedelskandidat-cs1-far-starkt-patentskydd-i-australien-och-sydkorea.plc.html

1 Like

Lånad från cord:

Jag tittade igenom videon som Cereno lanserade på Youtube idag och även om det inte är något nytt egentligen mot vad Holinstat presentarede på CMD så tänkte jag försöka bryta ner det så alla hänger med mer i hur man testat CS014 och vad man uppnått för effekt och egenskaper.

På bilden ovan ser vi experiment 1, in-vivo (djurmodeller) där man testat CS014 upp till 40 gånger per del dvs före, 1 min, 2 min och 3 min i tunna blodkärl
Resultatet ser ni både på bilderna men framförallt i graferna på höger sida. Andelen blodplättar minskar radikalt i de som får aktiv dos jämfört med placebo. Mängden fibrin som är döda celler/vävnad, som man inte vill få ett överuttryck av, får inte samma spikar i de aktiva armarna jämfört med placebo.

På bilden ovan experiment 2, där har man gjort ett test på större kärl, närmare bestämt halspulsådern, för att se om samma effekt kan uppnås där. Resultatet är tydligt, det tog 25 min för flera av djuren att få tilltäppta kärl och i majoriteten av dem uppnåddes ingen tilltäppning tills man var tvungen att avbryta efter 30 min pga etiska skäl. Vi skulle alltså förmodligen kunna se ännu bättre data om experimentet hade fått pågå längre.

På bilden ovan ser vi experiment 3, där man testat CS014 i rosenådern som finns i benet, för att se om effekten även uppnås i denna typ av kärl. Testet utförs genom att man gör upprepade stick på djuret med 5, 10 och 15 min mellanrum. Bilden visar tydligt spikarna i mängden blodplättar och även fibrin i de djur som fick placebo jämfört med de som fick CS014

På bilden ovan ser vi experiment 4, där testar man djurens förmåga att stoppa en blödning genom att skära bort en bit av svansen på mössen. Testets syfte är att redogöra för huruvida CS014 bidrar till ökad risk för blödning. Testet visar kandidatens anti-koagulerande egenskaper.
Bilden visar tydligt att ingen ökad risk för blödning förekommer hos de djur som får en aktiv dos av CS014

På denna bild ser vi experiment 5, som visar Tromboelastografi vilket är ytterligare ett test för att visa hur lång tid det tar för blodet att koagulera. Bilden visar på den gröna stapeln att det inte finns någon signifikant fördröjning hos CS014 för blodets förmåga att koagulera sig.

Tittar man däremot på den rosa stapeln som visar egenskaperna hos Rivaroxaban som är ett lanserat läkemedel med drygt 7,5 Miljarder $ i årlig försäljning så visar det tom på en fördröjning i koalugeringsförmågan hos djuren som får det läkemedlet jämfört med CS014
Kul att se Holinstat prata så entusiastiskt kring CS014 och riktigt kul att se den väldigt solida och fina prekliniska datan :+1:

1 Like

1 Like

https://www.avanza.se/placera/telegram/2022/09/23/cereno-scientific-cereno-scientific-far-patentgodkannande-for-cs585-i-europa.html

2 Likes