Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Circio Holding ASA (CRNA) 4

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

1 Like

Det er først og fremst hva som skjer i tegningsperioden som avgjør verdien på TR. Det har ikke AI-en forstått

2 Likes

Neida men utrolig masse spm om d rundt omkring…

Visste at detta forumet har heeelt noia for deling av slikt :joy:

Meeen, ser da ikke så hakkende gale ut , om ikke alle data og konferanser neste ukene blotter Circio for all ære og viser at d bare var en scam :crazy_face:

1 Like

Det tror jeg ikke mange andre heller har forstått. Men jeg tror wicklund og styret har skjønt det og det er derfor de henter midler nå. De vil ikke sitte med den risikoen for å ikke klare hente penger på warrantene? Spent på hvem som fikk delta. Håper virkelig de unngår de faste emisjons rytterne som selger om de får 1 øre fortjeneste samme dag.

1 Like

… for en aksje CRNA har blitt … fra 60 øre til 14.40, hvor emisjon satt på kurs 10.80 hvor vi var 1 april :slight_smile:
når nyheten kom i markedet gikk vi ned til si ca 11.50, nå er vi oppe på 12.80 - WOW for en respons
La oss håpe nye eiere ikke er bjellesauer - måtte det forbys

5 Likes

Kan du utdype, for meg er det som skjer frem mot 8.mai og så lenge tegningsrettene er omsettelige det viktigste . Det er ett enormt gap her og overtegnet emisjon på 10,80.

Det øker i min bok sannsynligheten for at om det er ett gulv så er det noe høyere enn det tegningsretten handles for nå👍

1 Like

Tror jeg du har helt rett i

Markedet har nå tatt i mot nesten halvparten av emisjonsbeløpet og kursen er fortsatt milevis over emisjonskursen, så Pareto, flippere, gårsdagens aksjonærer burde alle være fornøyde

2 Likes

Circio har jo nå sikret finansiering i mange år, og penger er jo ikke bortkastet verdi for de vil jo stå på bunnlinja! Dette gjør at selskapet kan videreutvikle sin teknologi og vil gjøre Circio mer attraktivt for et potensielt oppkjøp. Og hvem som står bak pengene i emisjonen, kanskje noen har noe planer allerede???

1 Like

Svaret på dette er matematisk og kan synleggjerast med eit eksempel eller to.

AI er jo egentlig mot forumreglene, så det er vel en av grunnene til at det er mislikt og noen gjemmer også AI bruken og presenterer det som sitt eget.

Jeg er ellers enig at warrantene er underpriset og burde vurderes av mange, MEN det elementet jeg synes er underkommunisert med warrantene er jo at det fungerer som nedside beskyttelse. Faller aksjen med mer enn 20 % så går jo helt riktig verdien til null, men er fallet 40 % så hadde du jo tapt dobbelt så mye ved å sitte på aksjen.

NB Folk skal selvfølgelig investere i warrantene innenfor det de kan håndtere å tegne for og ikke f eks selge aksjer for 1 mill NOK og kjøpe warrants for 1 mill NOK.

1 Like

Biotekfeber i Norge! Det gavner pasienter slik at det er midler til forsking og utvikling. Fantastisk. Litt sånn, endelig. Måtte norsk biotek lykkes.

1 Like

Du får de svarene du ønsker deg. Les denne: Dette kan være skadelig med KI-modellene, advarer forskere

On topic: Tror ikke denne dipen blir så dyp.

Jeg ønsker meg kvalifisert gjetning av mennesker som har peiling og som har satt seg inn i caset. AI blir bare støy, så fremt du ikke har trent modellen på caset, noe jeg enda har tilgode å se.

Men hallo, kanskje @Bob_le_Plast er en AI agent.

1 Like

Tja, hvorfor ikke? Er jo også et handelsobjekt.

Hvis du sikter til å kjøpe for like mye i warranten som du eier i aksjen, så må du være klar over at du får en mye mer volatil verdi (om den hadde vært “riktig” priset i hvert fall.

Frem til utøvelsesperioden vil jo ikke warrantene kunne gå i null, men i den perioden vil jo warrantene bli rene kjøpsopsjoner med en fastsatt strike og hele verdien din kan bli borte over natten.

Som et lite skrekkeksempel så kjente jeg en fyr som hadde jobbet i et firma i London som solgte opsjoner og andre derivater til personkunder på tidlig 2000-tallet. De hadde en churn på 70 % av kundemassen hver måned, og flertallet som sluttet å handle hadde tapt all sin egenkapital. Gjør du øvelsen med å regne på hva sjansen er for at en kunde overlever i 12 måneder så skjønner man at det ikke er særlig pent.

3 Likes

Edith: verdien av warrants per 22. mai:

Verdien ein får ved å eige 1 stk warrant er 20 % av aksjekursen rekna som eit volumvekta snitt av aksjekursen 8. - 22. mai. Ved kjøp av warrant til kroner 0,76 ser det til dømes slik ut:

image

Og aktuelt for i dag, feks 13 kroner:

image

Verdien kan forstås på ulike måter, og er avhengig av tidspunktet den beregnes for. For å finne den reelle verdien (i juni) må man både kjenne VWAP og kursen på aksjen i juni.
Dermed er det flere foreløpig ukjente parametre i regnestykket: Faktorer som påvirker kursen i mai og juni.

Om du skulle brukt i dag som eksempel så kunne du brukt 10 dagers VWAP (som børsmeldt) som eksempel, og en VWAP på rundt 8.8 kroner. Så ville en warrant gitt det mulighet til å kjøpe for 0.8*8.8, som er 7.04,- kroner. Det ville gitt deg 5.8 kroner i rabatt.

Er jo nettopp det at VWAP kan være veldig mye lavere som gjør det interessant, men det kan også gå andre veien som i Boms sitt eksempel.

1 Like

Den mest brukte metoden for å finne riktig verdi på opsjoner er Black-Scholes:

Om noen gidder:
https://www.investopedia.com/terms/b/blackscholes.asp

2 Likes

Det ser ikke ut som Black-Scholes-formelen hjelper så mye mer enn å illustrere poenget: At vi står overfor flere ukjente fremtidige parametre, som i praksis koker ned til kursen i mai og juni.

Formelen forutsetter blant annet at volatiliteten er konstant. Den vil jo påvirkes sterkt av evt. nyhetsmeldinger fremover til innløsningstidspunktet.