Trader de ikke i utlandet?
Utrolig sterk dag for aksjen dette, gulvet som mangen og også meg, tenkte skulle bli satt på emi kurs el like over, det blir altså nå satt langt inne på 12 tallet etter emi og dagen enorme omst.
Har aldri sett likende styrke i en aksje, flipperne som kom inn vi emi er helt sikkert allerede ute og dei lange kronene sitter igjen.
Edit: Basert på feil antagelse, så se bort fra det første jeg skrev her. (Men om det var viktig å få låne aksjer for å kunne trade med en gang, så er det kanskje ikke så mange langsiktige investorer der?)
Settlement of the Offer Shares is expected to take place on or about 10 April
2026. The Offer Shares allocated in the Private Placement will be settled on a
delivery-versus-payment (DVP) basis using existing and unencumbered shares in
the Company that are already listed on Euronext Oslo Børs, pursuant to a share
lending agreement entered into between the Company, a group of existing
shareholders as share lenders and the Manager (the "Share Lending Agreement ")
As a result, the Offer Shares will be tradable on Euronext Oslo Børs
immediately following notification of allocation. The Manager will settle the
Share Lending Agreement with new shares in the Company to be issued by the
Board pursuant to the Authorisation.
Fra børsmeldingen :
Betyr det i klartekst at de nye investorene kan ha solgt aksjene sine på 12 kr allerede før de har betalt 10.8 for dem? Hyggelig å være så god kunde hos Pirato i så fall!
Her var helt garantert sikkert noen kjente flippere inne, så får vi se om dager om kanskje ka vise igjen noen nye langsiktige på aksjonærlisten.
Ref dagens artikkel i finansavisen så skal det være der langsiktige også :
Det blir derfor en kombinasjon av mer aktive «deal-investorer» og langsiktige helseinvestorer, sier Wiklund.
‘‘så får vi se om dager om kanskje ka vise igjen noen nye langsiktige på aksjonærlisten.’’ Hva er det saklige grunnlaget for å betvile ledelsens ord?
[
Beklager at det kom ut som om at eg tviler på ledelsen her, det var ikkje meningen.
Eg har klokkertro på caset og ledelsen, eg har derfor mer penger i spill her enn eg noen gang tidligere har hatt i andre case
Hvis det er tilfelle, låner de aksjer, selger dem til en høy pris og kjøper tilbake selskapets aksjer til en lav pris, og dette fortsetter mange ganger, noe som gjør dem raskt veldig rike. Men hva med de nye aksjonærene?
Du har ikke forstått hvordan dette fungerer. Utlånerne låner ut aksjer, det er for at deltakerne i emisjonen skal få aksjene med en gang(Noe som er helt normalt). Og når utstedelsen av nye aksjer er fullført, så er det utlåneren som får tilbake sin originale beholdning.
Om man ser på kveldens aksjelister, så kan man fort tro at en hel haug av de største aksjonærene har solgt for to dager siden. Det har de naturlig nok ikke - grunnen til at de står oppført med minus i listene er fordi de har lånt ut aksjene sine slik at Pareto kunne gjennomføre oppgjøret som nevnt. Tilsvarende står Pareto med +23 165 148. Disse aksjene står oppført i listen allerede i dag, siden oppgjørsformen ofte er T+0.
Og de nye aksjonærene når dukker de opp i listene? Fredag?
Fra i morgen vil du nok se at Pareto-posten går ned - og at nye aksjonærer dukker opp. Men de nye aksjonærene har altså allerede blitt tildelt sine aksjer - som det står i meldingen som kom natt til i dag: “As a result, the Offer Shares will be tradable on Euronext Oslo Børs immediately following notification of allocation.”
Nattlige tanker. Her klarer selskapet å hente 250 mill på 10,8 i en håndvending, kunne lett fått mer enn dobbelt.2,3x overtegnet og nye institusjoner/fond/etc står i kø aksjeløse, samtidig som eksisterende får både warrants og reperasjonsemisjon på samme nivå.
Det er rimelig langt unna de melke aksjonærcasene vi har sett hundre ganger før.
At noen fortsatt kaller dette bare hype får stå for deres regning. Mer små/trofastaksjonærvennelig enn dette blir det ikke. Lykke til videre, første granat fyres på mandag. Edit: Vil egentlig også påpeke at det står 300mill+nok utenfor som sikler etter 20% avslagaksjer om 7-8 uker, hvis man tror warrantsen svir fast i lomma (jeg har både aksjer, cash og warrants selv, I den rekkefølgen)
Enn så lenge laster jeg mer warrants enn aksjer per nå, men det lukter reprising av warrants nå som det er et gulv å forholde seg til, de er jo priset som om aksjen skal ned mot 4kr i Mai. Tegningsretter lagger jo vanligvis litt bak hovedaksjen men her er det virkelig arbitrasjemulighet på gang, selvstending av om man tror aksjen skal høyere opp i Mai og at å handle den idag gir mer enn 20% rabatt man får fra warrants.
Eh, nei - det er helt likt! En reparasjonsemisjon som skal dele ut 7,6 millioner aksjer til 214 millioner eksisterende aksjer er tilnærmet homeopatisk og symbolsk og gir overhodet ikke eksisterende aksjonærer muligheten til å forsvare sitt eierskap på samme kursnivå som de heldige paretokundene som fikk kjøpe så mange de ville på 10,8.
Warrantene har jo ingen ting med denne emisjonen å gjøre, men var derimot en rettferdig måte å ta vare på de aksjonærene som bidro med penger på det kritiske tidspunktet i januar. Hva som skjer med disse nå er mye mer usikkert enn i forigårs
Ja, spørsmålet nå er hva som skjer med warrantene. Om selskapet nå er finansiert til 2030 allerede, hva skal de med pengene fra warrantene? Det er ca 68 millioner warrants og blir kursen rundt 10 kr får de inn 680 millioner till… da har de jo nok penger til å kjøre fase III selv om de vil.
Spørsmålet er om de kan kansellere warrantene eller endre de slik at man f.eks. trenger 10 warrants for å få en aksje. Ganske ødeleggende for de som deltok for å få warrants forrige gang.