Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Circio Holding ASA (CRNA) - tidl: Targovax (TRVX) 1

Peptidene er lite synlig for immunforsvaret, da fordi de er smÄ (bare deler av et helt protein) samt at immuncellene ikke direkte har noen spesifikk gjenkjenningsmekanisme for peptider (egne reseptorer). Proteiner blir gjenkjent ved strukturen de som helhet representerer, eks som del av en viruskappe eller et tydelig endret protein fra verten selv. For det siste har vi eks telomerase for Ulti og RAS (TG01) for Circio.
Peptider kan fungere bra hvis man treffer rett struktur og rett aa-sekvens. Men som oftest blir responsen for puslete, sÊrlig pÄ populasjonsnivÄ. Som kan vÊre Ärsak til at Ulti feilet. Immunresponsen blir for svak til at alle immuniserte fÄr lik respons/effekt = feilet studie.
Det er ikke vanskelig Ä designe peptider identisk med native antigener, sÄ det er ikke et godt argument for at slike feiler.

Hvis man tenker at immunforsvarets viktigste funksjon er Ä respondere og eleminere fremmedelementer som kan utgjÞre en trussel (patogener, toksiner mm), sÄ er peptidenes svake respons logisk. De utgjÞr ingen trussel og de aktiverer ingen immunrespons direkte. De kan like gjrne bli fjernet av leverceller eller spesialiserte scavenger-celler (rydde-).
Til sammenligning: genomet til smĂ„ RNA-virus har intet mindre enn tre ulike reseptorer (“alarmklokker”) kallt TLR3, TLR7 og TLR8 som skal trigge immunrespons mot dem. Som kuriosa er de Ă„rsak til at mRNA-vaksiner ikke fungerer sĂ„ bra. SmĂ„ peptider har ingen som jeg vet.

Man kan Ăžke synligheten ved Ă„ tilleggs-administrere immunstimulatorer (“adjuvanser”) for Ă„ Ăžke synligheten til peptider, men det krever et veldig bra peptid.

8 Likes

Hvordan kan det misforstÄs?

StÄr verken noe om penger, upfront eller loyalities der.

MisforstÄelsen er seiglivet, ser jeg

Det er riktig at ikke alle peptider er like immunogene, men de peptidene som velges til studiene av peptidvaksiner er de som er immunogene.

Jeg gjentar derfor at det ikke er riktig at det er mangelen pÄ immunrespons som er problemet (dvs Ärsaken til at peptidvaksinene feiler).

Problemet er nettopp at det er vanskelig Ă„ designe peptider som gir Ăžnsket immunreaksjon mot de native proteinene (og uten uĂžnsket kryssreaksjon mot andre native antigener)

og at T celle-proliferasjonsassayet ikke forteller om vaksinen virker.

Se f.eks. Ultimos egen publikasjon der de viser at de oppnÄr immunrespons mot peptidene:

“Durable and dynamic hTERT immune responses following vaccination with the long-peptide cancer vaccine UV1”

“Three highly immunogenic synthetic long peptides”

“In total, 78.4% of treated patients mounted a measurable vaccine-induced T cell response in blood”

Nemlig.

Circio fremlegger det som en licensing deal,

andre nyhetskilder kaller det research evaluation deal.

Typisk av circio Ă„ fluffe meldinger :grin:

Hvor stÄr det?

Det stÄr at det er en avtale rundt forskning, ikke utlisensiering av egne produkter eller pipe.

Nemlig.

SĂ„ ikke ut som markedet forstod at dette er nok en test av teknologien, som isolert sett er kjempebra, men fortsatt ikke noe som etter min mening har spesielt hĂžy verdi gitt situasjonen selskapet er i.

Akk ja.

Kjekt lodd

1 Like
5 Likes

“The research license enables Circio to test the circVec circular mRNA expression
technology in Lonza’s proprietary transient expression system for protein
production.”

I den grad dette er en lisensavtale ser det ut som det er Circio som kjĂžper en lisens av Lonza og ikke omvendt.

De skal nok teste med sikte pÄ protein ekspression bÄde generellt og i forhold til spesielle indikasjoner. Trolig har de nÄ valgt hvilken indikasjon de skal starte studie i og skal gjÞre en forberedende test i den aktuelle indikasjonen. Det er skikkelig trÞkk i fremdriften i Circio om dagen.

2 Likes

Kanskje Eva-Lotta Allan har satset pÄ feil hest nÄr hun nylig etter 7 Är i Targo/Circio gikk til Zelluna?

1 Like

Det var bra Ă„ bli kvitt henne hun solgte aksjer en liten post for lenge siden 2023? da selskapet minst trengte slike signal.

Circio Holding ASA: Annual Report 2024

Circio Holding ASA: Annual Report 2024 - Correction to ESEF-file name

Kudos til deg @Birgitte for Ă„ vĂŠre sterkere i troen enn indremisjonen her.
HÄper den kommer forbi en krone. Det ser slik ut (liker ikke tanken pÄ spleis).

Vi har sett noen ganger tidligere, at den har potensial til Ä dra langt, nÄr den fÞrst setter i gang.

Ser noen toner ned dagens melding?
Hvordan man snur og vender pÄ det, sÄ er vi tett pÄ de virkelig store nÄ.
Det mÄ nÄ vÊre et kvantesprang?

Aporopos
 det gir mening at de ikke kjÞper. I kontinuerlig innsideposisjon nÄ. Det har de muligens vÊrt siden de signerte er hav av NDA

1 Like

Circio har superhot teknologi, stor interesse fra fagmiljÞer,mange spennende samarbeid, pÄgÄende studier som blir finansiert av andre,ansatte som var fÞrst ute pÄ teknologien,gode resultater sÄ langt.Ser antall fÞlgera pÄ diverse sosiale medier Circio er pÄ Þker betraktelig.Uansett kva folk mÄ meine om E.W er han dedikert og har fÄtt til mykje med begrenset med ressurser.Sitter tungt i aksja og har bestemt meg for Ä gjer det ihvertfall ut Äret.Biotek er biotek sÄ alt kan skje.Det eg finn litt rart er tidligere aksjonÊrer som dukker opp kun ved negative meldinger og lignende,en spesiell hobby.
Satser pÄ April/Mai blir sÄ bra kursmessig og forskningsmessig som eg trur.Lykke til

4 Likes

Det er ingen fasit forlÞpig pÄ det som foregÄr. Jeg har ikke svaret . Jeg vil tro ledelsen ligger noen hakk foran det som blir publisert. De ser trygge ut pÄ sin strategi. Det er potensialet som fasinerer meg. Bio er risk men jeg er long sÄ fÄr det bli det det blir. Tar svingningene som kommer. Krona er ikke mitt mÄl.

1 Like

Krona
 da sikter jeg til det som terskelen for Ä unngÄ spleis.

Denne de enten null, eller langt, langt opp.

Pass pÄ aksjene. GÄ pÄ jobb og tjen penger. GÄr dette veien sÄ blir det bra. Ikke la aksjene styre dagliglivet.

4 Likes

Vil circVec teknologien ha mindre mulighet for ansvar for feil i kliniske studier enn mer tradisjonelle studier?

Reiser problemstillingen som jeg hÄper noen av de kyndige
biofolka her kan kommentere.

Circio has established a unique circular RNA (circRNA) vector expression platform for novel DNA, RNA and viral therapeutics.

Denne plattformen skal anvendes i kombinasjon med andre medisiner og teknologier levert av andre partnere.

Vil risikoen for feiling i studier sÄledes i hovedsak ligge i medisinen og teknologien til eventuelle partnere og ikke i circVec teknologien?

Vil teknologitestingen hos Lonza kunne forhÄndsbekrefte teknologiens funksjon pÄ en slik mÄte at feil hos circVec kunne utlukke at feil i studier ligger i circVec plattformen?

Med andre ord er Circio en sikrere bioinvestering enn hos en rekke andre bioselskaper?

https://entospharma.com/news-%26-media/f/entos-circio-collaborate-on-in-vivo-plv-circvec-delivery